Senaste inläggen

Lokal i Göteborg Överlåtes!

[color=blue]Hej och tack för ett bra forum, Jag är ny här på forumet och hoppas ni har överseende ifall jag postar fel![/color]

[color=red][size=16pt]Lokal i Göteborg Överlåtes![/size][/color]

När du är ute efter en trivsam miljö kan vi erbjuda en fräck och renoverad lokal som passar utmärkt som Galleri, Atelje eller annan kreativ...

Kategori: Till salu

Köpa och sälja begagnade saker

Funderar på starta upp en verksamhet skulle innefatta köpande och säljande av begagnade produkter både från/till privatpersoner och företag. Vill inte gå in på vad det är i detalj jag kommer syssla med ännu. Men har lite funderingar angående det här med köp och försäljning av begagnade produkter.

Jag kommer ha en del funktionskontroll på det...

Kategori: Affärsidéer

Frågor om start av företag, vad gäller?

Så sitter man här med papperna i handen, ÄNTLIGEN!  😃

Men hade inte väntat mig att det skulle vara så krångligt att fylla i ansökan om FA-skatt och momsregistreringen...vore jätteglad om ni kunde hjälpa mig med några frågor...

1. Om man ska jobba också samtidigt som man startar eget ska man ju även skriva hur länge man ska jobba...

Kategori: Allmänt

Domäner till salu

prez.se
5000 SEK
Förslag: Sajt där man kan presentera sig, skriva sin "prez". Eller om man är "prez", president?

rökt.se
5000 SEK
Förslag: Om man är rökt, eller säljer nåt som är rökt?

stök.se
5000 SEK
Förslag: Sajter som handlar om stök, kanske städbolag?

godaråd.se
5000 SEK

Kategori: Till salu

Var finns mest annorlunda copyright-lagstiftningen?

När man semestrar i Thailand brukar man kunna köpa "pirat"-kopierade filmer och datorspel helt öppet. Är det också helt lagligt där? Även Kina är ju kända för att köra över immaterialrättigheter som är registerade i västerlandet, framför allt då patent/mönsterskydd. Stämmer myten om att copyright inte alls gäller i länder såsom Kina, Thailand m.fl....

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ingående moms vid import (Schweiz) utan tull

Hej!
Efter att ha läste lite om moms vid import på detta forum jag börja tänka om jag har gjort något fel själv.

Tänk att man beställa varor utomlands som kommer hem direkt till kunden och värdet på den ligger under vad tullverket bryr sig om (tror under 200kr eller något sånt). Sen kommer fakturan utan någon moms och betalas i EUR.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köpa befintlig nattklubb?

Det finns nu i min gamla hemstad en nattklubb med tillhörande festvåning ute på marknaden. Inköpspriset är förvånandsvärt lågt (500 000skr) och staden har ett livligt nattliv samt  personer i rätt ålder som turligt nog har alldeles för mkt pengar att spendera. Festvåningen har 100+ platser och kan med fördel hyras ut till Bröllopsfester/diverse kal...

Kategori: Affärsidéer

Hur värdera en domän?

Har tankar på att för första gången köpa en domän och starta upp en verksamhet på den. Men eftersom jag inte är så insatt i domän handeln så skulle jag behöva lite hjälp med hur man värderar ett domännamn.

Eftersom sidan som ligger på domännamnet inte är särskilt aktiv så borde man väl inte kunna använda sig utav besökare, unika besökare, s...

Kategori: E-handel

Bokföra värde på webbsite och domäner

Hur skall man bokföra värdet på en webbshop? samt tillhörande domäner. jag har hört nånstans att värdet på en webbshop blir vinsten x 6 per år?
Räknas den som en anläggningstillgång?
Eftersom webbshoppen är nödvändig för företaget måste det väl kunna bokföras som tillgång på något sätt?

Mvh
Peter

Nästa vecka smäller det! =)

Så var det bestämt, mycket funderingar fram och tillbaka...

Men nästa vecka smäller det: JAG SKA BLI EGEN FÖRETAGARE!  :mrgreen:

Ska fixa startkapital (kommer ta lån) och ansöka om FA-skattsedel (är väl det man ska ha när man jobbar också? ), registrera företaget och ta kontakt med eventuella blivande leverantörer...

Har visser...

Vad får jag kvar när moms och skatt är dragen?

Mera frågor som jag hoppas någon kan svara på 🙂

Jag säljer en vara för 250:-

Av det priset drar jag 20%, vilket är moms som staten ska ha.

Pris efter moms: 200:-

Varan kostade 100:- att köpa in. Vinsten blir därför 100:-.

Av vinsten ska jag sedan skatta bort ca 30%. Slutlig vinst: 70:-

Tänker jag rätt nu?...

importera från företag inom EU som inte drar av VAT

Hallå på er! Helt ny här på forumet, är i startgroparna att öppna ett mindre företag baserat på nätauktioner. Ska bara ha det som sidoinkomst då jag studerar, men tycker också att det verkar hemskt intressant att driva eget!

Min fråga: har kontakt med bl a ett företag i England som säljer de varor jag är intresserad av. Tyvärr drar de inte a...

kontering

Nu behöver jag hjälp med kontering av leverantörskulder och kundfodringar.

Dessa ska bokföras 31/12 samt ink moms om jag förstår det rätt!? Men vilket konto belastas förutom 2440 samt 1500 ? Exempel vore tacksamt.

Nästa som jag klurar på är min leverantörskuld, har fått en elektronisk pryl värde 10000kr under 2007 men inte bet...

Söker Annonssäljare

Chrissales söker flera frilans annonssäljare till Tidningen Nyhetspalatset-reser och till internetforumet www.NyhetsPalatset.com.

Provisionsbaserad tjänst.

Tidningen Nyhetspalatset blir nu en "papperstidning" som lanseras på flygplatser, med start Arlanda juni, juli. Här passerar det ca 1500 resenärer per dygn.

Nyhetspalatset...

Kategori: Söker/eftersöker

Bilen - Avdrag - vad kan jag göra ?

Nu är jag på G med att summera min kör journal här  rtfm och undrar lite om någon har några tips på vad rätt för avdrag jag har.

Jag har privat bil i min enskilda firma som bara jag kör.

Jag har arbetslokal 1,28Mil från hemmet som jag åker till cirka 4ggr i veckan.
Jag betalar all min bensin på mitt privata kreditkort.
Utöver de...

Bokföring av utlägg för kundsräkning

Har en fråga angående bokföring av utlägg för kunds räkning.

Ex.:

Jag köper in tapeter för 400:- och betalar med mitt företags kreditkort.

Kunden ska betala igen mig hela summan på 400:- och detta fakturerar jag kunden som vill att det står uppspecat på fakturan.

Hur bokför man detta på smidigaste sätt?

Ska m...

Inlänkar

Hej!

Undrar över en sak; Om jag har en sida som heter kalleskulor.se och sedan kompletterar med ytterligare en domän, kallesbilar.se  som pekar på samma sida. Inlänkar är ju viktigt för SEO. Om vi säger att det finns 100 inlänkar till min sida, spelar det någon roll om alla 100 inlänkar är via kalleskulor.se alternativt om hälften (50) är vi...

Tolkning av omsatt i sverige eller utlandet

Hej!

Jag undrar hur man ska tolka regeln om att paragraf-7 tjänster är momsbefriade (export av tjänst till land utanför EG) om de nyttjas i utlandet eller i sverige och i utlandet. Så här står det i broschyren från skatteverket:

"För den stora gruppen tjänster som ibland kallas intellektuella tjänster eller ”paragraf 7-tjänster”...

Kategori: Företagande över gränserna

konsultuppdrag i utlandet - hård eller mjuk timfakturering?

hej,
jag ska till mitt första uppdrag till utlandet nästa vecka. en kund önskar ha mig med som medlare och tolk samtidig. det handlar om en missnöjd kund, och jag ska tolka (tyska), och då jag kan en del om de olika mentaliteter ska jag även medla mellan dem, då parterna verkar inte helt överens vad dem vill av varandra...

normalt har jag...

Hur startar man?

Hej allihopa!

Mitt namn är Jonas och jag är ny här! Tänkte att detta vore platsen att ställa mina frågor på, när jag glidit runt på detta forum såg det väldigt trevligt och informationsrikt ut.

Jag har, sedan en kort tid tillbaka, bestämt mej för att försöka ge mig in i det här med att starta ett eget online företag. Jag har mycket kv...