Fri prissättning?

9
Jag säljer hälsokostprodukter och tar i bland ut några till mig själv. Dessa skall då bokföras som en inkomst och marknadsmässigt värde skall gälla. Det betyder att jag inte får sälja produkterna extra billigt till mig själv, inte ens om bäst-före-datumet har gått ut och det är omöjligt för mig att sälja produkterna.

Men får jag sälja produkter till vilket pris som helst till en kund? Om jag t ex vill bli av med ett lager snabbt för att jag t ex har fått en nyare version av en produkt som är mer intressant. Får jag då sälja de gamla produkterna till 95 % rabatt eller rent av ge bort dem gratis? Är det tillåtet att göra så :o?
2066
22
Ja, du får sätta vilket pris du vill mot kund.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Men se upp om det är familj du säljer billigt till eller ger bort till. Det kan hända att Skatteverket anser att det är ett dolt uttag till dig själv.
9
Tack för svar. Men om jag ger bort en produkt till en kund, skall jag ändå skriva en faktura med beloppet 0 kr? Måste det synas vart produkten "tagit vägen" i bokföringen?
589
1
Om du ger bort en vara som varuprov/marknadsföringsåtgärd eller annat behöver du inte skriva faktura. Varans kostnad (för ditt bolag) kommer att hamna bland varukostnader, så det blir rätt även utan faktura.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.