Tack för alla synpunkter!
[quote author=Jorgen]
Aktieutdelning går ju att ta via ert nuvarande bolag.
[/quote]
Problemet om jag förstår det rätt är inte att vi inte betalar ut löner utan att det egna löneuttaget inte gör att vi uppfyller kraven för det lönebaserade utrymmet. Således, med schablonbeloppet får vi ut den summan från båda bolagen, medans om företaget ägt det nya bolaget skulle få betala ut delen från det bolaget som lön.
[quote author=Jorgen]
Kommer ni att ha löner? Då kan det vara fördelaktigt med dotterbolag, när ni räknar ut hur mycket lågbeskattad utdelning som går att ta (man räknar med sin ägda del av dotterbolagets löner). Å andra sidan: Om ni INTE har några lönekostnader (eller extremt låga) så har ni möjlighet att ta ut lite mer lågbeskattad utdelning per år om det är två bolag (ni får ju då totalt i bolagen 2 x schablonbeloppet istället för 1,49 (om de två nya äger 49%) x schablonbeloppet).
[/quote]
Vi kommer inte ha löner från det nya bolaget utan har kvar vår lön från nuvarande bolag. Bolaget blir mer ett tjänsteföretag och sammanhållande för att utöka den befintliga verksamheten på en annan ort.
Har jag missat något när jag läser på
skatteverket om beräkningen. För att räkna in det lönebaserade utrymmet måste jag ha en lön på 667500 eller 267000+5%?
[quote author=Jorgen]
Jag utgår från att ni inte behöver göra koncernredovisning
[/quote]
Inte än 🙂
[quote author=Jorgen]
Ibland är det bättre att de nya får köpa in sig i moderbolaget, så har man koncernbidragsrätt till/från dotterbolaget. Men det där beror mycket på verksamhet och annat.
[/quote]
Det skulle bli för dyrt för dem.
[quote author=Redkon]
ska man fortsätta bygga moderbolaget så är ju en helt skattefri utdelning till det bolaget ännu bättre.
[/quote]
Hmm, det klart, så kan man ju också tänka... det är alltså helt skattefritt? Det räknas inte in i årets vinst?
[quote author=Redkon]
Samma sak med dotterbolaget. Ska man fortsätta att äga och driva det så kanske det är bra med direkt ägande, om man ska bygga det för en framtida försäljning så är ju återigen vinsten från försäljningen skattefri om det är ett dotterbolag.
[/quote]
Spännande, vår revisor tyckte exakt omvänt. Dvs, att om man skulle sälja bolaget var det bättre att äga det privat eftersom det är mindre skatt då än att ta in pengarna i moderbolaget och betala ut det som lön. Det är bra med fler synvinklar, man kanske inte vill ta ut en eventuell vinst privat utan använda kapitalet i moderbolaget som du säger.
Nu är det visserligen tänkt som ett långsiktigt projekt, men man vet aldrig vad som händer.
[quote author=Redkon]
Vi är ett gäng företagare som tillsammans äger 15-20 bolag /.../ I början var det några som också ägde andelar som privatpersoner men även de har i dag AB:en som ägare till aktierna. Det beror ju naturligtvis också på hur stora utdelningar man har, men är utdelningen en miljon om året så är det stor skillnad på att ha aktierna som bolag eller privat.
[/quote]
Men då är det ert mål att driva upp kapital i moderbolaget, inte att plocka ut det privat?