Var går gränsen för lån av pengar i AB?

450
Sköter som sagt ekonomin i ett bolag o ägaren har tagit ut ca 50000 sek från bankkontot som ej har redovisats o är ett lån säger personen.

Det är 2 månader sedan, och vi skulle ej bokföra det som lön.

Om personen sätter tillbaka pengarna är det ändå ett brott? Vad säger revisorn? Ingen arb.avgift eller skatt har betalats in.

589
1
Är det ett aktiebolag? I så fall är det ett förbjudet lån. Man får inte låna pengar från sitt eget aktiebolag.[br][br]Brottet hävs inte för att pengarna betalas tillbaks, däremot kan det vara så att bolaget slipper oren revisionsberättelse. Egentligen ska det nämnas i revisionsberättelse oavsett om det betalas tillbaka eller inte, men det där beror på omständigheterna och hur revisorn resonerar.
450
rtfm Har försökt förklara det för personen ifråga, men jag kan tänka mig att revisorerna ser mellan fingrarna ganska ofta. I detta falla tycker jag det börjar bli för mycket...[br][br]Men personen ifråga har också handlat mat och skor exempelvis för företagspengar. Och inga av de pengarna har kommit tillbaka.
589
1
Tja, i det läget (litet företag, antar jag) så hade jag gett oren revisionsberättelse. Känns inte som om det är någon tvekan.[br][br]Man FÅR INTE blanda ihop företagets pengar med sin egna, när det gäller aktiebolag.
450
Japp, litet företag. Startade i februari och jag har erbjudit mig att rapportera löpande men ingen reaktion på det förutom momsrapport o lönepapper. Så jag låter det ske, alltså bokför jag sådant som ej är rätt på ett obs.konto så får de lösa det själva med revisorn sen.
2360
49
Här är en fördel man kan ha som firmaägare i stället för att ha AB.  Med planering och genomläsning av detta forums skatteråd kan vara guld värt. Vi är många här med hundratals års erfarenhet tillsammans :D
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Fått kvitton på mat i vanliga matbutiker och bensin till privat bil också... Känns inte som personen sköter sig ordentligt. Och det har skett ett antal gånger så det har nog inte blivit fel kort av misstag.
2066
22
Tycker det låter som något företagsledningen borde få reda på, eller är det en ensam VD vi pratar om?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
En ägare. En person till tänkte köpa sig in i bolaget denna vecka och en tredje person tänkte köpa sig in i höst. Men de har kallat till möte med ägaren i morgon, jag har lämnat kopior på bankkontot som de ska ha med sig på mötet. Vad ska man göra? Om man skulle köpa in sig i morgon ansvarar man då lika som ägaren som haft företaget sen start. Ska bli intressant att höra vad som händer i morgon. Företaget har också förbrukat sitt aktiekapital, pengar är på g in men för tillfället finns några hundralappar. De har omsatt ca 200 000sek sen februari....
2066
22
Hmm, instinktivt får jag dåliga vibbar. Det brukar inte fungera i längden och brukar sluta med en konkurs.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=3936.msg18510#msg18510 date=1211837002][br]Hmm, instinktivt får jag dåliga vibbar. Det brukar inte fungera i längden och brukar sluta med en konkurs.[br][/quote][br][br]Vad händer juridiskt när revisorn ser detta? Anmäler de automatiskt vidare? Vilka brott har man lyckats med....
589
1
[quote author=Freetime link=topic=3936.msg18511#msg18511 date=1211838723][br][quote author=Jonathan link=topic=3936.msg18510#msg18510 date=1211837002][br]Hmm, instinktivt får jag dåliga vibbar. Det brukar inte fungera i längden och brukar sluta med en konkurs.[br][/quote][br][br]Vad händer juridiskt när revisorn ser detta? Anmäler de automatiskt vidare? Vilka brott har man lyckats med....[br][/quote][br]Tja, det där med anmälan beror på hur allvarligt det är. Men att låna 50 tkr när bolaget omsätter 200 tkr och dessutom inte upprätta kontrollbalansräkning i tid (om alltså förlusten är större än 50 tkr). Det är allvarligt, inget snack om det. [br][br]Jag hade antagligen anmält och avgått som revisor (att avgå ingår i konceptet med anmälan), men hade rådgjort med andra först.[br][br]Om de som ska köpa in sig får reda på det här i efterhand lär inte det här sluta bra och ett visst ansvar har du även som redovisare (är dock inte säker på att det är klargjort var gränsen för det ansvaret går). Nä, ryt till ordentligt och be honom ta kontakt med revisorn INNAN han säljer någon del av företaget.
450
Vi får se hur det går idag. Möte med ägaren och de 2 personerna som tänkte köpa in sig i bolaget. Återkommer med resultatet...
450
Alla arbetsgivaravgifter visade sig vara betalda från privat konto. Så det va uttaget som lön allt. Och resten va inte så farligt som det såg ut.... [br][br]Kommunikation från och till ledningen var bristen. Så ni som är företagsledare tänk på att va snäll mot ekonomiavdelningen.
589
1
Det var ju skönt.[br][br]Men du kanske borde kommunicera till ägaren att det inte är bra att blanda ihop företagets pengar med sina egna?[br][br]Utlägg för företaget (så att ägaren har en fordran) får man ju i och för sig göra.
450
[quote author=Jorgen link=topic=3936.msg18538#msg18538 date=1211972445][br]Det var ju skönt.[br][br]Men du kanske borde kommunicera till ägaren att det inte är bra att blanda ihop företagets pengar med sina egna?[br][br]Utlägg för företaget (så att ägaren har en fordran) får man ju i och för sig göra.[br][/quote][br][br]Problemet har varit att jag har påpekat saker och sen händer det ingenting. Och tilläggas ska göras att jag har hjälpt till helt gratis pga min tjej är en av de personer som tänkte bli delägare. Vi har beslutat att ändra i avtalet så det sker efter revisorns godkännande för detta år. Så fram till dess kommer hon att fakturera bolaget från egen firma.
589
1
Det känns som ett bra beslut, Freetime.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.