Företagsform, förvalta och äga fastigheter

17
Hej,

Vi är två st alt några fler som tänkte starta ett företag.
Vi kommer att köpa och förvalta fastigheter (till en början bostadsfastigheter)

Vilken företagsform passar bäst (skattemässigt mm)?
HB? AB? Enskild firma (enkelt bolag)?

Någon som har erfarenhet eller tips ändå?

//Johan
2066
2
Det blir stora värden i fastigheter, så helt klart ett AB.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Hej,[br][br]Vad gör det för fördelar med ett AB jämfört med ex HB?
2066
2
Ett HB är inget eget skattesubjekt, vilket innebär att om företaget gör en vinst på 400000 så läggs det till din privata inkomst och du kommer över alla brytgränser väldigt snabbt och får betala mycket skatt. I ett AB är bolaget helt skilt från din privatekonomi, och med de miljoner du kommer upp i med flera fastigheter ser jag ingen fördel att inte ha det som AB.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
Vårt fastighetsbolag är uppbyggt enligt principen ett AB som bolaget och ett KB/HB för varje fastighet.[br]Allt resultat från fastigheterna hamnar på et sättet ändå i AB:et samtidigt som fastigheterna redan är "packeterade" när vi vill sälja dem.  Eftersom lagfarten är 3% för en juridisk person så är man mer sällan intresserad av att köpa enbart en fastighet utan vill köpa hela bolaget är då fastigheten redan ingår.[br]Nackelen med att ha fastigheterna i ett HB istället för att ha även dessa i AB:en som otterbolag. är att man då inte slipper undan skatten vid en försäljning, så vi kommer väl efterhand också att ombilda till AB även för var och en av fastigheterna.
190
[quote author=Redkon link=topic=3949.msg18555#msg18555 date=1212121034][br]Nackelen med att ha fastigheterna i ett HB istället för att ha även dessa i AB:en som otterbolag. är att man då inte slipper undan skatten vid en försäljning, så vi kommer väl efterhand också att ombilda till AB även för var och en av fastigheterna.[br][/quote][br][br]Nu är det visserligen tidigt på morgonen, men jag hänger inte riktigt med.. Vad är den skattemässiga skillnaden mellana att sälja ett HB och ett AB? Stämpelskatten försvinner mig veterligen i båda fallen (har visserligen aldrig köpt eller sålt en fastighet paketerad i ett HB)?[br][br]Nackdelen med AB är ju för övrigt revisorskravet - även om kostnaden blir låg för respektive bolag  och man står på god fot med revisorn kan det snabbt rinna iväg en del pengar i arvode med många AB.
720
När man paketerar fastigheter i bolag så är det ju inte själva fastigheten man säljer utan otterbolaget. En försäljning av ett AB som är dotterbolag är skattefri (liksom all utdelning från dotter tll moder) medan en försäljning av ett dotterbolag som är ett HB/KB inte är det.[br][br]Revisorskravet finns ju ändå iom att det är en juridisk person som är ägare till hanelsbolaget, det är ju bara är ett HB till 100% ägs av fysiska personer som man slipper revisor i det.
589
1
[quote author=Redkon link=topic=3949.msg18555#msg18555 date=1212121034][br]Vårt fastighetsbolag är uppbyggt enligt principen ett AB som bolaget och ett KB/HB för varje fastighet.[br]Allt resultat från fastigheterna hamnar på et sättet ändå i AB:et samtidigt som fastigheterna redan är "packeterade" när vi vill sälja dem.  Eftersom lagfarten är 3% för en juridisk person så är man mer sällan intresserad av att köpa enbart en fastighet utan vill köpa hela bolaget är då fastigheten redan ingår.[br]Nackelen med att ha fastigheterna i ett HB istället för att ha även dessa i AB:en som otterbolag. är att man då inte slipper undan skatten vid en försäljning, så vi kommer väl efterhand också att ombilda till AB även för var och en av fastigheterna.[br][/quote][br]Helt riktigt, Redkon. Jag antar att ni bildade bolagen för ett tag sen, när reglerna var annorlunda?[br][br]Nu håller regeringen på att titta på det här, om jag förstått det rätt, alltså skattefriheten när du säljer ett AB som "bara" innehåller en fastighet, inget mer. Men för tillfället är det som Redkon säger.[br][br]Så jag håller med AB som moder, ett AB för varje fastighet (eller enhet av fastigheter).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.