Senaste inläggen

Styling av bilar

Jag jobbar idag på ett företag som sysslar med försäljning,
och jag har knåpat ihop med hjälp av 2-3 olika "gratis webbutiker",
fått ihop allt till en enda webshop,som täcker någorlunda av det jag behöver.

Nu kommer vi bygga ut vårt företag till en ny "del" i vårt företag,
där vi kommer ha en ny inriktning (styling av bilar).
Jag...

Kategori: Söker/eftersöker

Arbetastagare utomlands?

Hejsan.
Driver ett SMS-tjänst företag. Vi funderar på att lansera vår tjänst i Norge och Danmark.
Vi kommer därför behöva människor i dessa länder som arbetar åt oss. De kommer att sköta sina arbetsuppgifter ifrån sina datorer i respektive hemland.

Vad gäller för oss då? Vilka skatter och avgifter ska vi betala?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms på faktureringsavgift

Hej!

Jag har fått en faktura där de lagt på en faktureringsavgift. Enligt vad jag läst ska faktureringsavgiften räknas som en del i varan och betalas moms på.

På fakturan specificeras dock inte någon moms för faktureringsavgiften.

Ska jag räkna om själv och bokföra en annan siffra än vad som står som totalmoms på fakturan?
...

Få tillbaka på momsen

När vi startade upp första verksamheten i vårt HB förra sommaren gick det helt okej varje månad och vi betalade därför snällt in en massa moms varje månad.

Nu har vi startat upp en andra verksamhet och det har kostat en massa och vi ska för första gången få tillbaka moms. Hur snabbt får vi tillbaka pengarna från skatt? Rör sig inte om några...

Vill du vara med och starta ett hvb hem i Värmland?

Hej
Mitt namn är Annelie (snart färdigutbildad behandlingspedagog, med några årserfarenhet av vård, rehabilitering och behandling och jag har ideer och 100%vilja att starta någon form av hvb hem inom psykiatri, missbruk, kriminaliteteller annan problematik. Jag söker dig som har kunskap i att starta hvb-hemoch kunskap om olika myndigheter, som h...

Kategori: Allmänt

Avstämning av kontantkassa

Hej igen, jo det gäller min spel/tobaksbutik som jag skrev om här -> http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3895.0/

Jag undrar om man måste stämma av kontantkassan varje dag eller om de...

"Egen" produkt för tillverkning i Asien?

Jag har nu ett tag gjort lite research på en produkt jag vill ta fram för att sedan sälja in till dagligvaruhandeln. Jag har fått god respons från inkubatorer, etc.
Min fråga gäller dock tillverkning av en helt "ny" produkt, en lösning som inte finns utan måste tillverkas. Produktionen blir troligen billigast i Asien men hur ska man göra innan t...

Kategori: Inköp

Ej inbetald moms som skuld!

När man betalar in moms varje månad så blir ju novembers o decembers moms en skuld till staten som förs in på B14 på NE. Kan en tidigare missad inbetalning av moms (septembers moms) oxå föras in här eller hur ska man annars göra då man har missat en momsinbetalning?

Hur bokföra försenad pensionspremie

Undrar hur man ska bokföra en pensionspremie som dras den 28 december från ett bankonto men som bokförs 2 januari hos försäkringsbolaget. I och med detta kan man inte dra av premien i deklarationen så hur ska man då bokföra det?

Annonssystem

Vilka annonssystem för internet kan ni rekommendera och varför?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Rabatter man lämnar - bokföring av

Hej!

Jag tänkte höra hur man skall göra med bokföringen vid lämnande av rabatter till kund.
Är det OK att bara bokföra på konto 3731 Kassarabatter?

T.ex.:

- Försäljning av tjänst 1000:-
- Rabatt 100:- (totalt nu alltså 900:- försäljning av tjänst)
- Kundfordran (1125🙂
- Utgående moms (momsen på 900:-, 225🙂
...

sälja egna robotar

Vad tror ni om denna affärside att sälja robotar samt komponenter till robotar ?.

Då jag har ett intresse för elektronik och robotar så funderar jag på om man inte skulle
kunna sälja egentillverkade robotar ?

De robotar som jag skulle bygga och sälja är för lek och utbildning, ex. en 6-bent robot som går.

Kunderna skulle då...

Kategori: Affärsidéer

kontoplan för atg/tobaksbutik

Hej underbart forum som jag varit en flitigare läsare till, dock aldrig registrerat mig då jag inte behövt hjälp. Nu behöver jag det äntligen och fler frågor lär ställas nu när man är igång.

Jag ska ta över en atg/spel/tobak/godisbutik nästa månad och funderar lite på det här med bokföring. Bolaget kommer drivas som ett handelsbolag och spcs...

Grundbok o Huvudbok i bokföring med dagboksblad!

Har inte riktigt förstått vad det innebär med grundbok o huvudbok. Jag har endast 2 inteäkter varje månad o några få utgifter varje år. Förstår inte meningen med att först skriva någon slags kassabok (grundbok) o sedan in det i huvudboken. Jag använder mig utav dagboksblad. I de exempel som skattemyndigheten tar upp i "Bokföring, bokslut och deklar...

beräkna preliminär omsättning, skatt och moms, blir detta rätt?

förlåt om jag börjar bli tjatig. =(

Men det här blir sista frågorna på ett tag, lovar... =)

Man ska ju skriva in preliminära siffror på nettoomsättning, verksamhetens överskott, preliminär moms och sådant när man ansöker om FA-skatt och momsregistrering.

Låter det vettigt om jag räknar med att sälja 10 % av det jag köper in det...

Kategori: Allmänt

köpa domännamn innan företagsstart, hur blir det med bokföring och ekonomi?

Håller på att starta upp eget företag, och ska skicka in ansökan om FA-skatt, momsregistrering och registrering hos bolagsverket idag.

Tänkte även köpa domännamnet redan idag, då risken finns att det kan vara taget när jag väl kommit igång.

På anmälan jag ska skicka in har jag angett dagens datum som startdatum, vilket då även blir de...

Boföring o decimalproblem!

Detta är ju ett väldigt pyttigt spörsmål men i alla fall ett lite problem som jag upptäckte när jag skulle räkna ihop Eget Kapital, B10 alltså Summa tillgångar - Summa skulder.

När jag betalar in moms så avrundar jag till jämna heltal, alltså inga ören finns med. Men i min bokföring så har jag ören inräknade. Detta medför att Eget Kapital u...

Handelsbolag på två firmatecknare

Hej!Företagande.se
Har en fråga om handelsbolag,när den ena har tröttnat,på sin kollega,av en eller annan orsak.Vilket jag ej förstår vad det skulle vara.
Vilka instanser,kan man få hjälp med (kostnadsfri rådgivningar).Förutom företagarna,om man är medlem där förstås.

Känner mej helt körd.

Själv är jag helt novis,hur jag går vid...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Månadsvis Moms i Deklarationen!

Bakgrund:
År 2006 hade jag årsvis redovisning av moms. Detta blev ju momskuld som jag redovisade i deklarationen. År 2007 betalade jag in denna skuld.

År 2007 hade jag månadsvis redovisning av momsen. För december o novembers redovsining av momsen får jag ju momsskuld som jag redovisar i deklarationen.

Under Eget Kapital ska man j...

Loanland

Läste på http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2008%255c05%255c09%255c283433%26sectionid%3DDinapengar om Loanland idag.

Någon som har testat det? Vid en första anblick låter det intressant som alternativ placeringsform som låntagare (är definitivt inte aktuellt att ta lån hos för min del dock) - det har fått en d...

Kategori: Off Topic