Engångsutbetalning

3
Har en fråga angående engångsutbetalningar till privatpersoner. Ska ta in två personer som båda har A skatt. De ska jobba för mig en dag och jag tänker betala 998 kronor vardera. Visst är det så att jag då inte behöver betala arbetsgivaravgifter med mera eftersom det rör sig om en engångsutbetalning?

Behöver jag skriva något kvitto med deras namn och personnummer som jag spar som verifikation över utbetalningen?
720
3
Blanda nu inte ihop saker och ting. Att du slipper betala arbetsgivaravgifter för att lönesumma unerstiger 1000 kr/år inebär inte att utbetalningen i sig skiljer sig från en vanlig löneutbetaling. [br]Du ska alltså göra vanliga lönespecifikationer och dra skatt på lönen. När året är slut ska du också skicka kontrolluppgifter på den utbetalda lönen
1324
4
[quote author=Redkon link=topic=3960.msg18630#msg18630 date=1212824346][br]Blanda nu inte ihop saker och ting. Att du slipper betala arbetsgivaravgifter för att lönesumma unerstiger 1000 kr/år inebär inte att utbetalningen i sig skiljer sig från en vanlig löneutbetaling. [br]Du ska alltså göra vanliga lönespecifikationer och dra skatt på lönen. När året är slut ska du också skicka kontrolluppgifter på den utbetalda lönen[br][/quote][br][br]Här tror jag faktiskt du har fel Redkon. [br]På lön under 1000:- (under hela året) skall man inte dra a-skatt. Och man behöver inte skicka in kontrollavg.  Dock måste arbetsgivaren hålla reda på att man inte betalar mer än 1000:- på hela kalenderåret. Så därför bör man spara personnummer i samband med betalningen.  Sedan kan det vara vettigt att bokföra på ett speciellt konto. BL Bokföringsböcker föreslår 7017[br][br]Sedan är det förvisso arbetstagarens ansvar att ändå notera summan på sin deklaration.[br][br]Hans
720
3
[quote author=hfohrman link=topic=3960.msg18631#msg18631 date=1212830654][br][quote author=Redkon link=topic=3960.msg18630#msg18630 date=1212824346][br]Blanda nu inte ihop saker och ting. Att du slipper betala arbetsgivaravgifter för att lönesumma unerstiger 1000 kr/år inebär inte att utbetalningen i sig skiljer sig från en vanlig löneutbetaling. [br]Du ska alltså göra vanliga lönespecifikationer och dra skatt på lönen. När året är slut ska du också skicka kontrolluppgifter på den utbetalda lönen[br][/quote][br][br]Här tror jag faktiskt du har fel Redkon. [br]På lön under 1000:- (under hela året) skall man inte dra a-skatt. Och man behöver inte skicka in kontrollavg.  Dock måste arbetsgivaren hålla reda på att man inte betalar mer än 1000:- på hela kalenderåret. Så därför bör man spara personnummer i samband med betalningen.  Sedan kan det vara vettigt att bokföra på ett speciellt konto. BL Bokföringsböcker föreslår 7017[br][br]Sedan är det förvisso arbetstagarens ansvar att ändå notera summan på sin deklaration.[br][br]Hans[br][/quote][br][br]Nu var det väl ett företag som skulle betala ut lönen och inte en privatperson, eller? För företag finns alltid ett krav på att lämna kontrolluppgift oavsett storleken på lönen (under 100 kr slipper man iofs).[br]Gällande skatte sedan så finns det vääl egentligen inget som säger att man måste dra den på en så låg lön som 1000 kr men det är heller alrig kul när anställa sedan skäller för att de får restskatt eftersom man inte betalt in vad man ska till skatteverket.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.