Nu kommer inkomster: hur blir det?

8
Jo, nu har jag haft verksamheten igång några veckor, fått iordning allting och skickat fakturor, snart kommer pengarna börja trilla in på kontot  :winner

Men, nu håller jag få och förbereder mig på hur det egentligen skall räknas på summorna.
Momsen sätter jag bara in på skattekontot direkt, har begärt att pengar därifrån inte skall utbetalas tillbaka per automatik, jag tar "överskott" från avdrag osv när kvartalet har passerat tänkte jag (ligger helldre ute med lite där, än att helt plötsligt ha en skatteskuld).

Men ponera att jag har 10.000 exkl. moms fakturerat, 12500 mot kund.
2500 sätter jag in på skattekontot, 10.000 får jag på firmakontot.
Exakt hur skall dessa pengar "fördelas"?
Det är en enskild firma (har även anställningar, har FA-sedel), ska jag räkna av samma procentsats som jag har i lönekostnad i kommunen?

DVS, sätta av 3300 till skattekontot (räknade på 33%) och resten är mitt?
Har för mig att det måste bli högre, man måste väl räkna som lön rakt från arbetsgivare med sociala avgifter ocksåvidare, hamnar man någonstans på 40-45% då?
4500 till skattekontot, resten är mitt?

Tacksam för lite klarhet, har tre häften från skatteverket att plöja igenom i eftermiddag också, tänkte jag skulle ha rett ut det här nu i helgen i god tid.
450
Månadsmoms eller årsmoms? [br][br]Att sätta av alla pengar på faktururerad moms låter bra, men du har ju ingående moms. Och det är ju mellanskillnaden som ska in eller ut beroende på hur man ser det. [br][br]Hur du ska sköta det beror också på om du kör med faktureringsmetoden eller kontantmetoden.
8
[quote author=Freetime link=topic=3937.msg18473#msg18473 date=1211712436][br]Månadsmoms eller årsmoms? [br][br]Att sätta av alla pengar på faktururerad moms låter bra, men du har ju ingående moms. Och det är ju mellanskillnaden som ska in eller ut beroende på hur man ser det. [br][br]Hur du ska sköta det beror också på om du kör med faktureringsmetoden eller kontantmetoden. [br][/quote][br][br]Jag har valt kvartals-redovisning av momsen, och kör med faktureringsmetoden.[br]Anledningen till att jag lägger över all moms direkt är att jag då är helt säker på att "all moms finns där".[br]När jag sedan efter kvartalsredovisningen stämt av mot moms på inköp och div. avdrag, ser man ju ett överskott, en del av det tar jag tillbaka (helt enkelt ingen risk att det blir minus tänkte jag).[br][br]Dock är det ju bara momsen, det är ju skatt på inkomsterna (egenavgifter kallas det nog?), och jag blir inte riktigt klok på hur man får fram rätt % (eller när det blir dags att betala den heller).[br][br]Säg att vi har mitt exempel med 10.000 exklusive som inkomst denna månad.[br]Om jag dessutom har haft utgifter på säg 7.000, är ju 3000 vinst.[br]Som jag förstått får man göra schablonavdrag på 21% om man är i min ålder (född 82...) .[br]21% på 3000 = 630.[br]Alltså räknad man nu på en vinst på 3000-630=2370[br]Är det då ~33% (beroende på komun?) på dom 2370 som är överskottet/vinsten?[br]Summa summarum, 782(2370x0.33) kr till går i skatt, 2218 av överskottet behåller jag/firman själv?[br][br]Edit:[br]Fast nu hade jag ju utgifter på 7000, varav moms på det är 1750.[br]Alltså bör jag dessutom få tillbaka 1750 på momsen, i mitt exempel?[br]
117
Hej![br][br]En variant på ditt "problem" är att öppna ytterligare ett bankkonto som du använder för moms. Du kan du lättare kvitta in- och utgående moms.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.