Senaste inläggen

avdrag+bokföring

Jag ska göra ett avdrag i deklarationen på t.ex. hemsida. Hur gör jag då? och hur bokför jag det? Bokför jag det som en vanlig leverantörsfaktura och sen bara skriver summan på typ rutan avdrag i deklarationen?

Tack!

Oscar 

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms vid utrikeshandel

Detta går att utläsa från broschyren "MOMS VID UTRIKESHANDEL".

[size=10pt]Inköp från en momsregistrerad säljare[/size]
[b]Köparen redovisar momsen

Företag i andra EG-länder kan sälja varor till dig utan moms om du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Det är då du själv som ska beräkna momsen p...

mall till en arbetsmiljöplan?

Hej är det någon som har en gratis mall till en arbetsmiljöplan? 

skulle underlätta enormt mycket samt slippa ta kontakt med t ex en arbetsmiljökonsult som kan plocka åt sig rätt så mycket pengar för ett par timmars jobb....

tacksam för svar  🙂

mvh Johan

Kategori: Allmänt

eget kapital

Hej,

jag vet att det finns flera ex här på ungefär samma fråga, men inte exakt likadan som den jag har. Vore kanon om någon kunde upplysa mig. Har enskild firma.

Under år 1 har jag gjort insättning på 21 000 till företaget, bokfört såsom följande
1910 Debit 21 000
2018 Kredit 21 000

Första året gjorde företaget förlust på...

Marknadsför ditt företag gratis!

Hej alla!

RÄTTELSE!

Från och med nu (110801) kan man lägga till sin hemsida i vår länkkatalog helt kostnadsfritt. Man ligger så länge man vill eller så länge Sverigesurfen.com existerar...

Gå till "Lägg till länk"

Sverigesurfen är en startportal med tiotusentals unika besökare varje månad. Vi strävar efter att göra Inter...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Minska tullavgiften...

Hej!

En liten fundering: Ponera att jag med mitt företag skulle köpa något av ett företag i USA, och vi säger att priset skulle vara 10.000 kronor. Om det amerikanska företaget istället bara fakturerar oss 5000 kronor för varan, och senare skickar en ny faktura på ytterligare 5000 kronor för "administrationsavgift" eller "serviceavgift". Det...

Kategori: Företagande över gränserna

Egen insättning?

Hej,

Om jag har betalt en räkning via mitt privatkonto med som egentligen bör betalas av mitt företagskonto hur bokför jag det då? Ska jag bokföra en "egen insättning till mitt företagskonto" först - alltså även skriva ett eget papper på att det är gjort och sätta i pärmen, och därefter bokföra betalningen från mitt företagskonto?

Hm...

Bokföra inköp från EU-land?

Hej,

Jag är ny här men hoppas få en massa tips om allt möjligt gällande företagandet, och i förlängningen kanske jag också kan bidra med något.

Det problem jag stött på nu, handlar om att jag köpt produkter (kläder) från ett EU-land, och eftersom jag meddelade dem mitt VAT-nr så fanns det alltså ingen moms pålagt när jag betalade.

Skatt vid försäljning av foton?

Har just hittat en sida där man kan ladda upp sina foton, och sälja dem till de som vill ha.

Men undrar nu, hur blir det med skatten på det?
Det är en ameriskansk sida, så man får betalt i dollar.

Funderar på att använda mig av detta, för att få in extrapengar som privatperson. Men är som sagt mycket fundersam hur det blir med ska...

Bokföra skatteåterbäring

Om jag får tillbaka på skatten och jag har en enskild firma, hur ska detta då bokföras?
Eftersom jag deklarerar både företaget och mig själv ihop så är det ju inte säkert att allt jag får tillbaka är firmans. Jag har gjort ett minusresultat i år och jag har betalat in ca 14 000 kr i F-skatt så det får jag ju tillbaka. Ska dessa pengar bokföras i...

Använda texter från forum och bloggar

Är det okej att ha en hemsida där man tar information rakt av från bloggar och forum osv eller måste man ha innehavarens tillstånd till sånt eller hur funkar det?

Söker partner till webbaserat, specialinriktat reseföretag

Hej

Söker en delägare/partner till mitt ridreseföretag (www.yihaa.se). Säljer alltså ridresor för ryttare på den svenska och den finska marknaden. Även en engelsk översättning av siten är på gång.

Maila mig gärna om du är intresserad: info@yihaa.se. När du mailar är jag intresserad av att veta mer om dig, din bakgrund, det du gör i d...

Kategori: Söker/eftersöker

Allmänna avdrag, underskott vid nystartat företag

Hej,
Jag tänlker sätta min förlust på min enskilda firma som allmänna avdrag, R45 på NE, ruta 45 i INK.
Då blir mitt resultat 0 kr.
Hur bokför jag det här?
Jag har ju i bokföringsprogrammet en förlust på X antal kr.
Ska man bokföra förra årets förlust? Den tömde jag ju mot Eget kapital förra året. Så den borde ju inte finnas med läng...

Anlita kemist för tillsatser till egen matprodukt? Vad säger livsmedelinspektion

Hej,

Hur går man tillväga om man har en egen matprodukt som man vill lansera som djupfryst eller som torkad mat? Dvs hur ser livsmedelinspektionen på sånt?

Borde det inte vara så att man anlitar en kemikonsult för att hjälpa till och lägga i alla e211  konserveringsmedel (eller vad dem heter ) för att bibehålla bra konstistans. Dä...

Idag släpptes Ubuntu 8.04

Idag släpptes Ubuntu 8.04 Hardy Heron 🙂 
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=190&t=26617

Fast jag har redan kört det ett tag, flyter på som en dröm här på min maskin.

Kategori: Off Topic

Olika resultat i deklaration och bokföring

Jag får olika resultat i deklarationen och bokföringen... Jag får ca 10 000 kr högre vinst i deklarationen jämfört med i bokföringen. Ska det vara så?

Anledningen till att vinsten blir högre i deklarationen är ju att man på intäktssidan måste ta hänsyn till kundfordringarna vid årets slut, jag hade en hel del sådana och därför blir ju result...

Deklarationsblankett NE, avdrag för arbetsplats i hemmet?

Jag undrar vart man fyller i avdraget för arbetsplats i hemmet (4000🙂 i den nya deklarationsblanketten för enskild näringsverksamhet NE?

Söker annonsplats

Hej, hoppas jag har hamnat i rätt kategori för detta.

Har utvecklat ett litet affiliateprogram för de som vill tjäna "extra pengar" på sin hemsida eller genom att tipsa vänner.

Har generellt sagt nu att provisionen vid sale ligger på 50% av såld tjänst.
Er provision blir hälften av kostnaden 148.50 + moms (ev domännamn blir ingen...

Kategori: Söker/eftersöker

Lämpliga varor

Hej vad brukar vara lämpliga varor att kunna sälja via hemsidor? finns det nån uppställning med saker folk kan tänka sig köpa?

Kategori: E-handel

Biddonnet - något att nappa på?

Har blivit uppringd av företaget BidOnNet.se som vill förmedla jobb (webbdesign) åt oss. Ja egentligen var det nog cellit eller några sådana som ringde, och jag brukar dra öronen åt mig rejält av telefonförsäljare eftersom de försökt med så mycket skit tidigare.

Det här skulle kosta 1700 om året eller så, och de förmedlar folk som vill ha he...