Är fortfarande i planeringsstadiet för att starta eget, men har tänkt att dra igång nu till sommaren/hösten. Har dock några frågor...
Hur mycket får jag räkna med i tullkostnad om jag importerar från USA? Är det vettigt att räkna med 50 % eller är det på tok för mycket?
Läste på tullguiden att man slipper tullen om man importerar...
Kategori:
Företagande över gränserna
|
|
Hej!
Jag har(precis som de flesta här) en affärsidé som jag skulle vilja ha lite feedback på.
Föreställ er följande:
En hemsida, utseendemässigt ganska neutral, men ändå attraktiv. Utseendemässigt som en bok kanske. Den ska vara simpel men stilren, någon enstaka flash...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej!
Jag har(precis som de flesta här) en affärsidé som jag skulle vilja ha lite feedback på.
Föreställ er följande:
En hemsida, utseendemässigt ganska neutral, men ändå attraktiv. Utseendemässigt som en bok kanske. Den ska vara simpel men stilren, någon enstaka flash design. Själva grundidén i det jag för tillfället kallar...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Jag sitter med bokslutet i mitt AB och undrar hur jag skja boka upp sem.löneskulden. Kan jag ta och schablonberäkna sem.löneskulden så här: Bruttolöner för samtliga anställda som vait anställda mellan 1/4-31/3 * 12%? Jag har tidigare inte bokat upp någon skuld då jag inte har haft några anställda innan me nu är vi 5 st och då känner jag at...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej på er allihop!
Jag bollar just med tanken att köra igång en butik på nätet för sweatshirtar, t-shirtar och piké med mera i klädväg och undrar på vilka alternativa vägar som kan vara bäst?
* Ta in befintliga märken eller köra igång ett eget märke? * Om köra igång eget märke, hur ska man sköta tillverkningen? - Via utländsk lever...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
raderat
Kategori:
E-handel
|
|
Pressmeddelande [size=10pt]:: Yabot i ny kostym ::[/size]
Nyhetssajterna Yabot har under helgen fått ny utformning baserad på ny modern webbteknik.
- Att hålla en webbtjänst som Yabot uppdaterad med färska nyheter är givetvis en självklarhet men tekniken och presentationen är nästan lika viktig, säger Mats Ingelborn, grundar...
Kategori:
Nyheter
|
|
Jag har planer att tillsammans med släkt i USA köpa hus/fastigheter i USA för uthyrning till privatpersoner. Tack vare låg dollar och bostadsmarknadens nedgång kan man troligen göra köp som finansierar sig själva genom uthyrning. Lokalkännedom+banklån osv står släkten för. Det kommer startas ett amerikanskt bolag (LLC) per inköpt hus för hantering...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Jag har jobbat ett tag som frilansfotograf inom stillbild och video samt redigering och har kunnat leva på det ca 4 år nu. Problemet har dock legat i att jag med A-skatt alltid haft problema att få tillräckligt med uppdrag.
Om jag redan har teknik och arbetar aktivt men behöver F-skatt för att kunna fakturera kunder som inte kan anställa mig...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Om man har enskild firma och bokför enl. kontantmetoden och skall dra av för tjänsteresor med egen bil, kan man göra så här? (Visma enskild firma)
Egen insättning (Resor tjänst 2008-04 78,8mil) belopp 1458kr
Sedan är det ok att plocka ut direkt med Eget uttag 1458kr
Kategori:
|
|
Detta program är helt värdelöst...
när man skriver in nåt fel på ett konto och sparar så kan man sedan inte ändra det felaktiga utan får helt sonika göra om ALL bokföring...
för att ändra ett fel... snacka om användarovänligt!
besparar er detta!!!
Kategori:
|
|
Hallå... som många andra som är förstaårs näringsidkare har jag lite frågor.
Mycket av vad som står i skatteverkets bilagor är ju en tolkningsfråga, vilket gör det hela lite klurigt.
jag har några frågor som jag hoppas att nån kan svara på.
1) jag har köpt en hel del prylar under året som jag ska dra av. hos skattemyndigheten...
Kategori:
|
|
Inköpt SPCS administration 500 för 3 månader sedan, var tänkt att jag skulle dra igång ett handelsbolag, men det blev enskild firma istället. Nu har jag börjat knappra in information i programmet och tugga igenom lite böcker osv, men det känns som ganska omfattande. Funderar på om det kan vara enklare att bara köra på enskild firma? Kanske i...
Kategori:
|
|
Tänkte registrera ett HB under de kommande dagarna men det blir inte förrän om några månader som jag tänkte börja jobba med det, alltså gör jag inga affärer de första månaderna.
Behöver jag under den här tiden fylla i några papper eller något liknande?
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Vi säljer smycken, sjalar, hårgrejor mm i parti. Alltid det senaste mest säljbara i lager. Hett just nu är glassmycken, palestinasjalar, lurexsjalar med glitter. www.bizzniz.nu
Kategori:
Till salu
|
|
Har frågor om detta
Låt säga att två personer träffas och äter och dricker för 500 kronor.
det blir väl då så här, avdrag 25% moms
1930 kred 500 6071 180 6072 275 2641 45
kan det bli annorlunda moms vid förtäring ??
Kategori:
|
|
Hej! Jag har lite funderingar kring eget företag och försäljningstillstånd i Stockholm. Hur fungerar det och vem ska jag söka mig till angående ett mobilt försäljningsstånd (vagn på ca 1,5 m3)? Om, hur/vad är begränsningarna vid försäljning i t.ex. park?
Vänligen
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej alla,
Jag har inte haft någon momspliktig försäljning under året 2007 (jag driver en hemsida som visar reklamer från en US företag, inkomsten kommer från US) och Skatteverkets broschyren "Bökföring, bokslut och deklaration" säger:
Har du inte haft någon momspliktig försälning under året ska do skriva 0 kr (in Momsbilag...
Kategori:
|
|
Jag är egen företagare och var dum nog att prova Visma Administration (alldeles för krångligt helt enkelt). Så jag fixade fram Enskild firma.
Nu har jag inte fått klart för mig om man i varje verifikation måste skriva dit momsen eller om den räknar ut sig själv.
En annan sak är om programmet räknar rätt... För när jag får fram...
Kategori:
|
|
Hej,
Jag har två snabba frågor kring NE-blanketten:
1. Om jag startade min enskilda firma under 2007 och således inte har deklarerat tidigare, måste jag då fylla i R40/R41 på NE-blanketten?
2. Hur tar jag fram värdet som ska fyllas i, i ruta R43?
Tack på förhand!
Mvh,
Anton Malmberg
Kategori:
|
|