Senaste inläggen

Importera från Indien

Hej!

Underbar sida med mycket bra information och intressanta tips och annan läsning!

Jag försöker att få fram vettiga priser på frakt inom Sverige. Är det någon som vet hur det går till när man har fått varorna skickade till Sverige? Jag kommer få dem skickade till "Stockholm port", dvs stockholms hamn, med båt. Hur gör man sedan där...

Kategori: Företagande över gränserna

Omsättning för snabbmatsrestaurang

Hejsan

Jag läste om någon restaurang som Burger king skulle starta i danmark - omsättning beräknas till 18 miljoner per år.

Är det bara jag, eller låter det som fruktansvärt mycket?

Vi tänker oss att ett mål mat kostar 60 kronor

18 000 000 / 60 = 300 000 mål per år
Vi tänker att de har öppet 360 dagar om året: 833 må...

Kategori: Allmänt

Representation, betalt privat-bokföringstips?

2 Personer har ätit och druckit för ex. 1000:- inkl.moms.

Avdragsgillt 2 x 90sek exl.moms
ing.moms 2 x 22,50sek

Totalt: 225sek

Övriga 775sek är ej avdragsgillt. Men hela denna representation har betalats med privata medel. Ska jag bokföra allt på bolaget då? Och egen insättning på hela beloppet som personen kan ta ut senare....

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Behov av Grafiskproducent

Hej

Är på gång att satsa på en av mina idéer. Upptäcker då att jag inte har någon grafisk producent i mitt nätverk. Skulle behöva komma i kontakt med någon som kan grafisk produktion, layout och textbehandling. Produktion av säljande texter är ett pluss. Förstår du även datorer och internet och kan förklara det hjälpligt för mig så skulle de...

Moms i efterhand

Hej,

Om jag köper dator och andra prylar till kontoret kan jag då dra av moms i efterhand sedan när jag startar en enskild firma efter 6-9 månader?

Kategori: Inköp

Ej avdragsgill representation

Finns det några speciella regler gällande ej avdragsgill representation, annat än att man inte får lyfta momsen? Tänker på totala beloppsgränser och så? Som aktiebolag måste det väl trots momsen ändå alltid vara bättre än ta kostanaden på firman än att inte göra det, t.ex. att ta det privat. Normala representationsregler gäller så klart även här, m...

pantmaskin i liten butik?

hur fungerar det med pant om man har en liten butik som säljer läsk och godis och sånt?
måste man ha maskin, eller ta emot burkar? och gäller det från alla, även de som inte är kunder utan bara kommer in med massa kassar med skitiga burkar?

hela grejen med pant är rent åt helvete i sverige, det försvårar allting i onödan, speciellt när f...

Ändringar i egentagna bilder

Hej, trevlig sida 🙂

Jag har en liten fråga. Om jag går ut på stan och tar en bild av t ex en bil, får jag då sedan lov att ändra den bilden hur jag vill (i photoshop) och använda i en kommersiell verksamhet?
T ex ändra så att det ser ut som det står mitt företagsnamn på bilen eller liknande? Jag tror inte det finns några regler som direk...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Reducerat förmånsvärde på bil

Jag har hört att man kan få ett reducerat bilförmånsvärde om man kör väldigt lite privat jämfört med i tjänsten, men ändå kör mer än 10 ggr /år och 100 mil, men jag lyckas inte hitta någon bra information om det och vad som krävs för att få det. Någon som vet hur det ligger till och vilka förutsättningar som krävs för att få det? Någon jag pratade...

Fråga ang överlåtelse av lokal

Jag funderar på att ta över en butikslokal. Vanlig månadshyra utgår, men de nuvarande innehavarna vill ha ersättning på 300tkr resp 500tkr. Vilka är reglerna kring överlåtelse av hyreslokal? Kan lokalen fungera som säkerhet för ett banklån när den inte är min egen? Hur fungerar det med tex pantbrev och lagfartskostnad?
För vanliga hyresrbostäde...

NewRealityCompany.com - Feedback?

Goddagens!

Så, nu är äntligen webshoppen uppe, vi skulle uppskatta lite feedback härifrån forumet om någon är nyfiken  🙂
Vi fokuserar på Virtual Reality och CAD system/tillbehör först och främst.
(Vi har inte lagt upp alla produkter än, mer kommer)

http://www.NewRealityCompany.com

(Edit, glömde web-adressen..)

Kategori: Feedback

Bankgiro

Hur bokför jag betalning av bankgiro? Det står ingen moms på kvittot och nu har pengarna dragits från kontot, men jag vet inte om det är 25% moms med i beräkningen.

Kategori: Inköp

NE-blankett, hjälp sökes tack

Hej!

Det är så att jag i vanlig ordning fått skatteverket efter mig igen. Jag har tydligen misslyckats fulständigt med NE-blanketten.

Är det någon som förklara för mig vad och hur jag ska fylla i?
Såhär är mitt läge;
Jag studerar och vid sidan har jag registrerat ett företag (enskild firma). Jag har för mina privata pengar köpt...

Vinprovning som vinst i säljtävling, hur bokföra...

Fått en faktura på 1000 sek. För vinprovning som avser en intern tävling för säljare. Hur bokför jag en sådan faktura. Är det avdragsgillt rakt av...?

Ääää... nu kör jag igång.

Den här karamellen har jag sugit på i 10 år (lite av och till). Jag har haft den uppe i olika sammanhang till diskussion och vid två tillfällen har vi (jag) kommit riktigt långt i planeringen utan att komma till skott. Men nu känner jag att det är dags och jag vill gärna låta er tycka och kommentera och lägga er i eller vad ni nu vill.

Affär...

Kategori: Affärsidéer

Ingångsvärden

Hej!

Jag är ingen fena på bokföring och det slog mig häromdan att jag kan ha gjort ett ordentligt misstag. Jag tar ett exempel nedan.

Låt säga att jag innan företagsstart har en dator, ett skrivbord och en arbetsstol. Jag startar firman och vill föra in dessa i företaget. Om jag nu inte f&#...

Starta bolag i exempelvis polen?

Hur ser skatteverket på om man startar upp ett bolag i t ex Polen, samt anställer en del polacker, all verksamhet kommer att vara i Sverige i princip.... Målet är ju givetvis att kunna få något lägre skatt, samt att man slipper eventuella mellanhänder samt att man får arbetskraft med riktigt bra arbetsmoral!

Finns det möjlighet att t ex låna...

Kategori: Företagande över gränserna

Driva AB via England

Hej alla

har lite frågor angående dessa nya tjänster där företag erbjuder att skapa AB genom England till en avgift.

Själv driver jag en personal uthyrnings firma men en anställd some egen företagare men vill lämna industrin och gå över till fastigheter som AB.

Så jag undrar lite.

Om man opererar från ett utlänskt AB i S...

Undrar vad en produkt kan vara värd

Hej!
Undrar vad som gäller,när man har utvecklad produkter i ett hb-företag tillsamman,där bägge är firmatecknare,och den ena vill hoppa av efter en längre tid.Vad har man rätt till då.Hur räknas produkternas värde ut.
Försäljningskvantitet per år c:a 100 st
Om man nu inte har sålt nåt av den ena produkten.Även om den är färdigutvecklad,va...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kommanditbolag / Enskild Firma = ?

Hej
Har kikat runt på bl.a. nutek.se och läst om kommanditbolag samt enskild firma. Jag undrar nu vad de egentliga skillnaderna är mellan dessa företagsformer? Båda formerna kan ägas av endast en person, man är personligt ansvarig för samtliga åtaganden, inget av dom kräver eget kapital för att starta upp.

Vad är de egentliga skillnadern...