Senaste inläggen

Produktblad

Jag söker efter ett/några gratisprogram där du kan göra egna reklamblad, sånt som man ska dela ut i brevlådor.

Någon som har några tips?

Kategori: Allmänt

Hur utforma paket för hemsidor och grafisk profil?

Hej!

Jag heter Kristina och driver sedan ett drygt år tillbaka Liljegren webb & design. Jag designar främst hemsidor men även en del tidningsannonser, logotyper etc åt mindre företag.

Jag har funderingar på att erbjuda ett slags hemsidepaket och undrar hur ni som egna företagare tror att ett sådant erbjudande bäst skulle kunna vara up...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bo på kontoret

Är det i praktiken något som hindrar att man skulle bo i sin kontorslokal, speciellt om man är egenföretagare, har en lämplig lokal och verksamhet och är ensamstående? För den som jobbar som konsult eller liknande så är det ju ganska liten skillnad mellan kontorsbehoven och lägenhetsbehoven, är väl eg mest en säng och garderober. Kök, badrum osv ha...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Demoprodukt - varor/inventarie?

Hur är bäst att göra, om det nu finns något val:

Jag köper ett demoexemplar som jag lånar ut till kunder inför köp för att testa.
Inköp ca 15.000 kr, jag kan förmodligen använda den i företaget ca 2-3 år, möjligen längre, därefter vill jag gärna själv kunna plocka ut den förmånligt.

Ska jag då bokföra som ett varuinköp och senare s...

Kategori: Inköp

Feedback!

Hejsan allihopa! nu har jag satt igång rejält med mitt företag, behöver nu feedback på hur den är.. säg allt. älskar feedback =D

Jag vill också gärna veta vilka ändringar som skulle behöva göras för att ni skulle köpa från den. 

Hemsidan: www.IQdata.se

Kategori: Feedback

Bilförmån

Bilförmånen, läggs den på resultatet eller vinsten?

Ex. Intäkter - Kostnader = 100.000 (vinst). Resultat 75.000

Om bilförmånen är 40.000, ökar resultatet till 115.000 eller blir vinsten 140.000 och resultatet då 105.000?

/Thomas

Säljare av webbplatser/Hemsidor

Vi söker drivna frilanssäljare av Webbplatser/Spamfilter/Hemsidor mm. till vårt webhotell.

MVH
Birger Jiglund
Simatera eSoft AB
http://www.simatera.se
birger@simatera.se
Tel 0435-35750

Kategori: Söker/eftersöker

Försäljning av inventarie, bokföra

Hej!

Jag har tänkt sälja en inventarie från min enskilda firma som är momsregistrerad och redovisar moms en gång per månad.

Det är så att inventarien är värderad (i januari 2008) till 4000:- (begagnatmarknaden som t.ex. blocket) och jag tog in den som egen insättning i firman vid starten (ägde inventarien privat sedan tidigare).

Tävling/utlottning på webbshop

Hej,

Om man har en tävling eller utlottning på sin sida finns det några regler angående detta? Ska det övervakas eller dokumenteras på något sätt så det går rätt till?

Webbshop utan lager

Hej, är lite nu inom detta ämne här kommer en nybörjar fråga:

Om man har en webbshop kan man driva den helt utan några varor på lager. Dvs om kunden beställer från mig, köper jag varan från leverantören och skickar den direkt till kunden?

Kategori: E-handel

Inköpspriser

Hej,

tänkte starta ett företag men är fortfarande i utvecklingsfasen.

Jag undrar hur man får tag på inköptpriset på de varor jag kommer att sälja?

Kategori: Inköp

Formex?

www.formex.se

Intressant?
Jag håller som bäst på att försöka läsa mig till om det är intressant för mig eller inte / bara intressant ur konsumentperspektiv....

Vad tycker du?...

Redovisning för små nystartade firmor

Freddelini som skriver igen med en ny idé.

Saken är den att jag har ända sen gymnasiet studerat ekonomi och går nu på högskolan och utbildar mig till revisor. Jag är inne på mitt andra företag nu och sköter själv min bokföring. Jag är hyffsat säker på det mesta inom redovisning men ingen expert än så länge. Jag har skött bokföring i egna för...

Kategori: Affärsidéer

Tips och råd om prissättning

Hej!

Så här är det.

Jag är nybliven egen företagare. Jag har programmerat ett webbsystem som är tänkt att användas av både små och stora företag inom den industriella sektorn, och är nu i slutskedet att sluta avtal med min första större kund. Men jag har ett stort frågetecken, priset.

Själva syste...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Pris vid köp av företag?

Förstår att det är svårt att det är en svår fråga... men alla tips och råd som jag kan få är värdefulla.

Innan jag betalar för en professionell skulle det vara bra att veta en ungefärlig prisbild på det företag som jag är intresserad av.

Företaget har funnits i 15 år, oms ca 2,5 MSEK och ett JEK på lika mycket, varierande vinst, 0-0,5...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Regler angående om tävlingar

Jag har på sistonde funderat på att starta en webbplats där jag varje månad utannonserar om tävlingar. För att delta i tävlingen och vinna priser måste man skicka ett SMS som kostar ca 10 kr med svarne på frågorna samt en motivering, kort slogan eller likande. Intäkterna är tänkt att komma dels från SMS:en men också från reklam på sidan. Problemet...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta eget - Bu eller bä?

Har sedan en tid funderat mycket kring att starta en firma vid sidan av mitt vanliga trygga jobb. Idén är en webbshop för att sälja produkter som idag inte säljs på nätet i större omfattning och oftast är beställningsvara i de butiker som säljer varorna. En marknad för produkterna finns och tillverkarna söker återförsäljare. Rent personligt har jag...

Bokföra överföring mellan bankkonton?

Hej!
Jag undrar om jag måste/bör bokföra en överföring mellan två konton i företaget, om jag tex flyttar pengar från företagets transaktionskonto till företagets sparkonto, skall jag bokföra detta på något vis?
mvh
Wictor

Gratis Budgetprogram

Det MÅSTE ju finnas. jag behöver ett program som kan beräkna en balans och en likviditet och en resultatbudget till min affärsplan. Finns det några att ladda hem av typen: Mata in dina kända siffror - ut spottas en finfin liten budget åt dig 🙂

Äventyrsföretag?

En annan idé jag har tänkt på är om man kanske skulle starta något äventyrscentrum för företag och privatkunder. Jag jobbade en gång på Dalarnas Äventyrscentrum och det var det roligaste jag gjort!! Kolla gärna in hemsidan www.dalarnasaventyr.se.
Jag skulle inte börja i den skalan men låna lite aktiviteter skulle jag nog allt göra!
Eftersom j...

Kategori: Affärsidéer