Senaste inläggen

Bidrag till ett AB

Jag har fått ett bidrag till mitt AB i form av pengar. Hur bokför jag detta?
Jag har tittat på t.ex aktieägartillskott etc men jag har inget sånt konto i min kontoplan.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bil

Jag har en privat bil som jag även använder i företaget vid uppdrag.
Vad gäller när man använder en bil 50/50, privat/jobb?

Om jag köper bensin med företagets pengar, bokför jag det som "eget uttag" eller som inköp i företaget?

Om jag inte kan köpa genom företaget, hur drar jag av för den privata kostnaden? Eller handlar det bara...

Kategori: Inköp

Champagne!!

Ja....

Då kom ett kvitto på privat betald representation. (AB)

Det va ett litet kvitto på Dom Perignon 1999 för 2500Sek inkl.moms.

Hur bokför jag en sådan fin sak?

Betalningspåminnelse (hur bokför man)

Har fått en betalningspåminnels på en faktura på 745sek själva påminnelseavgiften är på 50sek. (telenor, med mycket finstilt så jag bör betala den).

Betalning av leverantörsfakturor kan jag boka av själva fakturabeloppet men resterande 50 sek, ska jag lägga det som en ny leverantörsfaktura och sen boka av själva påminnelseavgiften på denna?<...

Hur hantera anställning och kollektivavtal?

Jag är i stånd att anställa en butiksansvarig på heltid i en presentbutik som jag har. Har ni några tips inför anställningen? Helst vill jag inte blanda in Handels för att skriva kollektivavtal, men jag vill inte hamna i en sån utpressarsituation som salladsbaren Wild and fresh i Göteborg gjorde. Jag har fortfarande tänkt ha bra löner och villkor,...

Kategori: HR - Personalfrågor

80-tals retro prylar!

Jag älskar 80-talet och har efter lite surfande på nätet fått en idé.
Varför inte börja sälja cool prylar som har med 80-talet att göra? (Via nätet)Bl.a. T-shirt med tryck från kända filmer, gamle leksaker, spel o.s.v. från denna glada eran? Jag tyckte det verkade svårt med att hitta svenska sidor som riktar in sig på just detta. Kolla gärna in...

Kategori: Affärsidéer

Prissättning till grossist?

Så här är det.
Jag säljer till återförsäljare och har därför en återförsäljarkatalog med priser för denna målgrupp. Jag jobbar också som generalagent för 3 företag och har nu fått kontakt med en grossist som skulle vilja sälja de produkter som jag är generalagent för. Nu är det så att mina återförsäljare får 40 % i rabatt när de handlar och...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Anv&#228;nder andra personers ikoner, vad kan h&#228;nda/straffet?

Hej 🙂

Säg att jag är ute på internet och hittar en ikon på någon annans hemsida, kopierar den och använder den på min hemsida. Då är det väl olagligt?

Vad händer om detta upptäcks av personen med den andra hemsidan. Går det att bevisa vems ikonen är och vad är...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Varning - Bluff - Blacklist

Tjena,

En kille som kallar sig Kevin Reilly har jagat mig i en månad och vill få mig att investera i WWCC (World Wide Child Care). Han har varit lite för ihärdig och fick nästan med mig på 250 shares.
Men jag kollade upp lite. Kevin ringde från Aberdeen Pacific Group (aberdeenpacificgroup.com).
På google hittade jag "Noble Advisory G...

Kategori: Allmänt

3- och 4-hjulingar.

En idé för någon som vill ha den.

Jag har nu med ett antal telefonsamtal försökt hyra en 3- eller 4-hjulig cykel, men det verkar inte finnas någonstans i Sverige.

Dessa cyklar är ofta specialgjorda för handikappade. Det finns tandem och side-by-side där man sitter - just det, brevid varandra.

Tidigare fanns något som hette hjäl...

Kategori: Affärsidéer

Hur bokför jag en aktieutdelning?

Hur bokför man en aktieutdelning? Vi ska ha en utdelning på 90 000 kr. Då ska jag väl dra 20 % skatt på det, eller? Hur bokför jag detta?

Hjälp mig räkna på skatt

Hej,

Om jag har enskilld firma och jobbar som konsult och drar in 60000 i månaden från kund.

Om jag tar ut allt varje månad hur mycket måste jag då skatta på detta?

Tips på billig marknadsföring

Har just kommit igång med mitt företag, men är nu på kund-jakt.  🙂

Har en väldigt stram budget, så ju billigare desto bättre.

Visitkort har jag tryckt upp och börjat dela ut, men hur når man ut till alla andra antal tusen invånare man går förbi varje dag?
Och om man far till en annan stad, hur når man alla dessa personer?

K...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

konkurs, är det hotfullt?

jag snackade med en person som haft företag tidigare, någon form av butik (sportgrejer), och han sa att när han gick i konkurs så hade han kvar både skulder och avtal till leverantörer etc,

och problemet var att även efter konkursen så ville personer från de drabbade företagen ha pengar av honom, de sket så att säga i lagen och att företaget...

Kategori: Allmänt

sälja alla fakturor direkt?

att sälja fakturorna verkar extremt smidigt, men finns det några nackdelar?
det kostar lite, kanske 5%, men sen slipper man problem om kunden inte betalar, plus att man slipper själv hålla på med räkningar etc.. och så får man pengarna direkt!

företagarna har sån service, och andra med, jag funderar definitivt på det!

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Copywright

Om man gör en manual eller liknande hur får man copywright på den då?

Var kan man få info om hur det fungerar med copywright?

Kategori: E-handel

hello från Kina

Jag heter Sophie, det är min första tid att komma hit. Jag vill veta mer interantional vänner. Jag är för närvarande arbetar i en expo serviceföretag i Shanghai.If du någonsin få en chans att komma till Kina för mässor, kontakta mig, kan du logga in på mitt företags webbplats www.yohoexpo.com välkomna till Kina

Kategori: Off Topic

Fakturera privatpersoner?

Jag har sålt böcker till företag och då har jag skickat med fakturan. Nu har jag funderingar att även sälja till privatpersoner. Någon som har erfarenhet om det är ok att även till dom skicka med en faktura med boken.
Är folk duktiga och betalar eller måste jag skriva avtal med ett inkassobolag? Låter så bökigt att först kolla upp om personen är...

Kategori: E-handel

Nu behöver jag hjälp - igen, skall jag &quot;göra om&quot;?...

Min hemsida har varit häruppe på tapeten förut.
Den är ju faktiskt även idag "bara" en hemsida som fungerar som butik.

Det som talar för en omstrukturering är att den idag har "ramar".
Lättare för sökmotorer/ människor att hitta in på den om den inte har det har jag hört...

Nu "kan" den enligt min webutvecklare inte se riktigt e...

Kategori: Feedback

preliminär självdeklaration eller lägga ner företaget

Hejsan alla,
Jag startade ett företag för några månader sedan för att ta betalt för tjänster då jag är en programmerare men efter ett jobb genom företaget hittade jag ett väldigt bra fast jobb så jag tänkte skicka in en ny preliminär självdeklaration men jag kan lika gärna lägga ner hela företaget eftersom det inte är aktivt. Jag har två frågor...