Först och främst tack för alla svar, mycket hjälpsam/bra information 🙂
Jag har några svar och motfrågor.
[quote author=heal link=topic=4280.msg20194#msg20194 date=1221120909]
Du måste också följa upphovsrättslagen, och du kan kräva att medlemmarna också gör det.
[/quote]
Det är sant, men eftersom det står att medlemmar måste följa alla lagar tycker jag inte att det behövs skrivas ut en gång till (annars skulle det sluta med att jag fick skriva ut en mängd lagar).
[quote author=heal link=topic=4280.msg20194#msg20194 date=1221120909]
Jag har ett bättre förslag. Skriv att ett antal sajter hackats, och att du uppmanar medlemmarna att skaffa en särskild e-postadress för enbart din community. Hackningarna har ju varit förödande för dem som använt samma e-postadress och t o m lösenord på flera communities, då adresserna sålts vidare till spammare. Tänk på att förbjuda "engångsadresser" för att förhindra oseriösa användare.
[/quote] [quote author=Daniel79 link=topic=4280.msg20204#msg20204 date=1221189830]
Om jag läste det där skulle jag iaf anta att ni sparat lösenorden i klartext i databasen, alltså inte krypterat dem och att eran säkerhet är låg.
Om det är så att ni krypterar lösenorden tycker jag du ska lägga till detta i texten så att man känner sig tryggare.
[/quote]
Faktum är att allt är krypterat och vi använder oss av en så kallad ”csm plattform” (det är IPB , även om själva utseendet/upplägget är helt ombyggt så är det endå den som sköter databasen) . Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats ”hacka” en IPB databas och få tag på uppgifter. Vi håller oss alltid till senaste uppdatering osv dessutom. Så jag måste påstå att det är grymt säkert. Och att be medlemmar att skapa ett nytt email konto för att bli medlem, kommer vi förlora många nya medlemmar på, delvis för att folk inte orkar/har tid och delvis för att de undrar vad för dålig säkerhet vi har som måste be våra medlemmar om det. Anledningen till att jag ville ha med den texten var mer att slippa att bli stämd om sidan faktiskt skulle lyckas bli hackad. Kan jag bli stämd på stora belopp för något sånt tror ni? Men eftersom jag inte tror att det är möjligt tror jag det är bäst om jag helt skippar den biten. Jag menar, jag har tittat på regler från en mängd forum, men bara en enda har denna texten (och det forumet har ett ungefär 10 sidor långt avtal med allt från himmel till jord). Det borde väl inte vara värt att ha den? Känns bara som den skapar en onödig oro.
[quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544]
Här skriver du att användaren redan ingått avtalet och för att avböja det måste man aktivt gå bakåt. Ett bättre val vore att ha ett kryssfält för att markera att man läst och godkännt användarvillkoren.
[/quote]
Det går inte att se här eftersom jag bara har lagt ut själva användaravtalet och reglerna, men det finns ett kryssfällt som man måste kryssa i och gå vidare. Denna text bara informerar hur man gör. Allstå ser jag inga problem med den biten.
Syftet med vad? Med sidan, med avtalet, vad? Att bli medlem är gratis men är det gratis att
vara medlem?
[/quote]
Syftet med användaravtalet och reglerna menar jag. Och det är gratis att bli medlem samt att vara medlem. Men du har rätt i att det nog inte framgår. Den delen tror jag egentligen inte behövs, den var mer meningen som ett sätt att få avtalet att verka lite trevligare och positivare för eventuellt medlemmar. Men jag tar nog bort den.
Så länge detta efterlevs är det bra men en del av det du skriver gör mig tveksam. Återkommer till det. kolla gärna igenom
www.datainspektionen.se om vilka krav som ställs på dig.
[/quote]
Du har nog rätt i att jag inte kan allt om personuppgiftslagen. Jag har försökt titta igenom den för att förstå ungefär vad den innebär. Men som jag förstår det rätt är det inget ”ovanligt”, mer saker som man inte gör endå, eftersom man vill behandla sina kunder väl. Men eftersom jag vill följa den ordentligt ska jag läsa igenom den noggrannare. Dessutom är jag väl tvingad att följa den vare sig jag skriver det eller inte.
Får det vara omdevetet felaktigt och/eller ... ?
[/quote]
Folk kan ju inte tvingas veta allt, då vågar ju ingen skriva. Medlemmar får ju skriva så bra de vet. Vi vill ju inte tvingas bannlysa medlemmar för att de råkar göra fel. Dessutom skriven en mängd andra forum såhär. Eller hur tycker du jag ska göra?
Här säger du indirekt att du tillåter 'icke medlemmar' att skapa innehåll var huvudsakliga syfte är att göra reklam för företag, produkter eller tjänster.
[/quote]
Men man måste vara medlem för att kunna skriva (utom på ett litet ställe, humm..). Anledningen till att jag skrev såhär är att vi som ägare ska ha möjlighet att skapa reklam. Vet inte riktigt hur jag ska formulera det för att det ska bli bra. Det låter inte så kul att skriva ”ingen får skapa reklam utom vi som ägare” (alla inser nog att det är så, men som sagt; låter inte kul att skriva).
Vilka är reglerna? Just nu talar du om villkoren. Finns det regler bör dessa tas upp så användaren vet vad som gäller.
[/quote]
Alltså de accepterar ju ”Användarvillkor och regler”. Men jag kanske skulle skriva ut det ordentligt. ”Användarvillkor- och regleröverträdelser...” blir nog bättre.
Som utgivare är ni ansvariga för ert innehåll.
[/quote]
Vad jag menar är att vad enskilda medlemmar skriver på vårt forum, i sina bloggar, presenationer, PM osv – är vi inte ansvariga för. De flesta andra forum har någon liknande text: ”Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken administrationen av ”namn” eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av "namn") kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg”. Jag kanske borde skriva ut min text så den blir lite tydligare. Eller menar du att jag blir ansvarig för deras text i vilket fall?
Om det kommer nya villkor måste användarna få reda på dessa och godkänna de nya villkoren för att fortsätta nyttja tjänsten. Att bara ändra villkor utan att ge användaren möjlighet att godkänna detta är fel.
[/quote]
Jag har funderat mycket på den biten. Nästan alla forum/communities exc ändrar nämligen sina regler ibland. De uppdaterar med nya delar osv, allteftersom saker händer. Vissa av dem har skrivit ut (som jag) att man måste följa nya regler och därför kolla om ändringar har skett med jämna mellanrum. Andra har helt skippat det. Inget community som jag vet, låter alla sina medlemmar godkänna reglerna först. Inte enns de riktigt stora forumen/communitisen. Är det verkligen tvingat att alla ska behöva godkänna varje gång? Har aldrig t ex företagande.se gjort någon mindre ändring av sina regler, eller har de varit samma sedan dag ett?
Vissa av punkterna ovan kan slås samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlägg är "inlägg". Privata meddelanden är "PM". Innehåll är ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehåll.
[/quote]
Men saken är den att jag menar i princip ”allt”. Jag vill inte att folk ska t ex skriva "hatiska, trakasserande osv"-saker någonstans. Då borde väl detta vara en bra term?