Jag har arbetat i ett halvÄr pÄ heltid med att skapa ett community (oroar inte, det har inte med företagande att göra ;)). Nu Àr jag pÄ vÀg att öppna det men jag mÄste först skriva "AnvÀndarvillkor och regler". Det accepteras nÀr man blir medlem.
Jag Àr inte sjÀlv speciellt kunnig inom juridik. Jag har gjort mitt bÀsta med att skriva grunden. Men jag skulle vara jÀtte tacksam för att hjÀlp. Delvis att fÄ det sÄ juridiskt korrekt sprÄk/upplÀgg som möjligt, det Àr viktigt att det ger ett professionellt intryck (berÀtta gÀrna hur jag ska göra det bÀttre). Delvis att fÄ rÀtt innehÄll. SÄ hÀr ser grunden ut:
Om du accepterar att följa nedansstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem, kryssa i rutan brevid âJag har lĂ€st, förstĂ„tt och godkĂ€nnerâ. För att avböjda, klicka bakĂ„t i din weblĂ€sare.
Syftet Àr att skapa en trivsam miljö. Att bli medlem Àr gratis.
Samtliga uppgifter som lÀmnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
InnehÄll som skrivs eller visas pÄ sidnamn.se fÄr inte vara medvetet felaktigt och/eller ÀrekrÀnkande, okorrekt, smÀdligt, vulgÀrt, hatiskt, trakasserande, obscent, profant, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkrÀktande av personlig integritet eller pÄ nÄgot annat sÀtt i strida mot nÄgon lag.
Vi tillÄter inte att medlemmar skapar innehÄll vars huvudsakliga syfte bedöms vara att göra reklam för företag, produkter eller tjÀnster.
RegelövertrĂ€delser eller företeelser som anses olĂ€mpliga av moderatorer eller administratörer kan leda till att innehĂ„ll tas bort eller Ă€ndras och/eller att en eller flera medlemmar varnas eller stĂ€ngs av.Â
InnehĂ„ll uttrycker dess skapares Ă„sikter, inte nödvĂ€ndigtvis sidnamn.seâs. Vi Ă€r inte ansvariga för eller kan garantera att innehĂ„ll Ă€r korrekt, fullstĂ€ndigt eller anvĂ€ndbart.
Eventuella Àndringar av anvÀndarvillkor och regler mÄste följas. Nya Àndringar hittas normalt [color=blue]hÀr[/color].
Jag har anvÀnt ordet "innehÄll", med tanke pÄ att jag vill inte skriva ut blogginlÀgg, foruminlÀgg, presentation, signatur, privata meddelande, anvÀndarnamn osv osv - det finns massor av stÀllen dÀr medlemmar kan skriva "innehÄll". FrÄgan Àr, rÀcker det juridiskt att kalla allt detta "innehÄll" eller vad ska man sÀga?
Jag har dessutom skrivit all text allmĂ€nt, dvs det stĂ„r "medlemmar fĂ„r inte" istĂ€llet för "du fĂ„r inte". Jag tycker det kĂ€nns sĂ„ utpekande att skriva "du" över allt och Ă€r rĂ€dd att skrĂ€mma bort folk pĂ„ det sĂ€ttet. Enbart i första meningen har jag skrivit "Om du accepterar att följa nedansstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem...". Ăr detta endĂ„ gĂ€llande juridiskt?
Jag funderar ocksÄ pÄ om följande bit behövs eller inte:
Uppgifter som lÀmnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hÄllas ansvarig vid ett intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls.
Dessutom funderar jag pÄ om de behövs nÄgon information om att IP adresser sparas.
Vad tror ni om de?
Flera av de hÀr sakerna som jag tar med Àr det mÄnga andra communties/forum som inte tar med. Och jag inte heller skrÀmma bort mina nya medlemmar, finns det nÄgra bitar som ni tycker jag egentligen inte behöver ha med. Eller kan skriva lite "snÀllare"?
Finns det nÄgot annat som ni tycker fattas eller bör förbÀttra?