Jag har arbetat i ett halvår på heltid med att skapa ett community (oroar inte, det har inte med företagande att göra ;)). Nu är jag på väg att öppna det men jag måste först skriva "Användarvillkor och regler". Det accepteras när man blir medlem.
Jag är inte själv speciellt kunnig inom juridik. Jag har gjort mitt bästa med att skriva grunden. Men jag skulle vara jätte tacksam för att hjälp. Delvis att få det så juridiskt korrekt språk/upplägg som möjligt, det är viktigt att det ger ett professionellt intryck (berätta gärna hur jag ska göra det bättre). Delvis att få rätt innehåll. Så här ser grunden ut:
Om du accepterar att följa nedansstående användarvillkor och regler som medlem, kryssa i rutan brevid ”Jag har läst, förstått och godkänner”. För att avböjda, klicka bakåt i din webläsare.
Syftet är att skapa en trivsam miljö. Att bli medlem är gratis.
Samtliga uppgifter som lämnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Innehåll som skrivs eller visas på sidnamn.se får inte vara medvetet felaktigt och/eller ärekränkande, okorrekt, smädligt, vulgärt, hatiskt, trakasserande, obscent, profant, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkräktande av personlig integritet eller på något annat sätt i strida mot någon lag.
Vi tillåter inte att medlemmar skapar innehåll vars huvudsakliga syfte bedöms vara att göra reklam för företag, produkter eller tjänster.
Regelöverträdelser eller företeelser som anses olämpliga av moderatorer eller administratörer kan leda till att innehåll tas bort eller ändras och/eller att en eller flera medlemmar varnas eller stängs av.
Innehåll uttrycker dess skapares åsikter, inte nödvändigtvis sidnamn.se’s. Vi är inte ansvariga för eller kan garantera att innehåll är korrekt, fullständigt eller användbart.
Eventuella ändringar av användarvillkor och regler måste följas. Nya ändringar hittas normalt [color=blue]här[/color].
Jag har använt ordet "innehåll", med tanke på att jag vill inte skriva ut blogginlägg, foruminlägg, presentation, signatur, privata meddelande, användarnamn osv osv - det finns massor av ställen där medlemmar kan skriva "innehåll". Frågan är, räcker det juridiskt att kalla allt detta "innehåll" eller vad ska man säga?
Jag har dessutom skrivit all text allmänt, dvs det står "medlemmar får inte" istället för "du får inte". Jag tycker det känns så utpekande att skriva "du" över allt och är rädd att skrämma bort folk på det sättet. Enbart i första meningen har jag skrivit "Om du accepterar att följa nedansstående användarvillkor och regler som medlem...". Är detta endå gällande juridiskt?
Jag funderar också på om följande bit behövs eller inte:
Uppgifter som lämnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hållas ansvarig vid ett intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Dessutom funderar jag på om de behövs någon information om att IP adresser sparas.
Vad tror ni om de?
Flera av de här sakerna som jag tar med är det många andra communties/forum som inte tar med. Och jag inte heller skrämma bort mina nya medlemmar, finns det några bitar som ni tycker jag egentligen inte behöver ha med. Eller kan skriva lite "snällare"?
Finns det något annat som ni tycker fattas eller bör förbättra?