Behöver hjÀlp med ett anvÀndarvillkor

17
Hej 🙂

Jag har arbetat i ett halvÄr pÄ heltid med att skapa ett community (oroar inte, det har inte med företagande att göra ;)). Nu Àr jag pÄ vÀg att öppna det men jag mÄste först skriva "AnvÀndarvillkor och regler". Det accepteras nÀr man blir medlem.

Jag Àr inte sjÀlv speciellt kunnig inom juridik. Jag har gjort mitt bÀsta med att skriva grunden. Men jag skulle vara jÀtte tacksam för att hjÀlp. Delvis att fÄ det sÄ juridiskt korrekt sprÄk/upplÀgg som möjligt, det Àr viktigt att det ger ett professionellt intryck (berÀtta gÀrna hur jag ska göra det bÀttre). Delvis att fÄ rÀtt innehÄll. SÄ hÀr ser grunden ut:

Om du accepterar att följa nedansstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem, kryssa i rutan brevid ”Jag har lĂ€st, förstĂ„tt och godkĂ€nner”. För att avböjda, klicka bakĂ„t i din weblĂ€sare.

Syftet Àr att skapa en trivsam miljö. Att bli medlem Àr gratis.

Samtliga uppgifter som lÀmnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.

InnehÄll som skrivs eller visas pÄ sidnamn.se fÄr inte vara medvetet felaktigt och/eller ÀrekrÀnkande, okorrekt, smÀdligt, vulgÀrt, hatiskt, trakasserande, obscent, profant, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkrÀktande av personlig integritet eller pÄ nÄgot annat sÀtt i strida mot nÄgon lag.

Vi tillÄter inte att medlemmar skapar innehÄll vars huvudsakliga syfte bedöms vara att göra reklam för företag, produkter eller tjÀnster.

RegelövertrÀdelser eller företeelser som anses olÀmpliga av moderatorer eller administratörer kan leda till att innehÄll tas bort eller Àndras och/eller att en eller flera medlemmar varnas eller stÀngs av. 

InnehĂ„ll uttrycker dess skapares Ă„sikter, inte nödvĂ€ndigtvis sidnamn.se’s. Vi Ă€r inte ansvariga för eller kan garantera att innehĂ„ll Ă€r korrekt, fullstĂ€ndigt eller anvĂ€ndbart.

Eventuella Àndringar av anvÀndarvillkor och regler mÄste följas. Nya Àndringar hittas normalt [color=blue]hÀr[/color].

Jag har anvÀnt ordet "innehÄll", med tanke pÄ att jag vill inte skriva ut blogginlÀgg, foruminlÀgg, presentation, signatur, privata meddelande, anvÀndarnamn osv osv - det finns massor av stÀllen dÀr medlemmar kan skriva "innehÄll". FrÄgan Àr, rÀcker det juridiskt att kalla allt detta "innehÄll" eller vad ska man sÀga?

Jag har dessutom skrivit all text allmĂ€nt, dvs det stĂ„r "medlemmar fĂ„r inte" istĂ€llet för "du fĂ„r inte". Jag tycker det kĂ€nns sĂ„ utpekande att skriva "du" över allt och Ă€r rĂ€dd att skrĂ€mma bort folk pĂ„ det sĂ€ttet. Enbart i första meningen har jag skrivit "Om du accepterar att följa nedansstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem...". Är detta endĂ„ gĂ€llande juridiskt?

Jag funderar ocksÄ pÄ om följande bit behövs eller inte:
Uppgifter som lÀmnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hÄllas ansvarig vid ett intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls.

Dessutom funderar jag pÄ om de behövs nÄgon information om att IP adresser sparas.
Vad tror ni om de?

Flera av de hÀr sakerna som jag tar med Àr det mÄnga andra communties/forum som inte tar med. Och jag inte heller skrÀmma bort mina nya medlemmar, finns det nÄgra bitar som ni tycker jag egentligen inte behöver ha med. Eller kan skriva lite "snÀllare"?

Finns det nÄgot annat som ni tycker fattas eller bör förbÀttra?

17
UrsÀkta om jag skrev lite mycket frÄgor pÄ en gÄng, men jag uppskattar svar pÄ enskilda frÄgor ocksÄ :)
193
Ja, du har rÀtt nÀr du skriver att det Àr flera frÄgor pÄ en och samma gÄng, och sÄ Àr det ju ofta![br][br]Vad gÀller anvÀndarvillkor, sÄ handlar det huvudsakligen om följande saker:[br][br][b]Regler för upptrÀdande.[/b] Du kan precis som hÀr sÀtta upp regler för medlemmarnas upptrÀdande och pÄ sÄ sÀtt motivera uteslutning/stÀngning av konto ifall nÄgon övertrÀder dessa reger.[br] [br][b]Juridik.[/b] Du mÄste följa personuppgiftslagen (PUL) om du lagrar exempelvis personnummer, men det gÀller faktiskt andra uppgifter ocksÄ. Googla och lÀs mer om PUL, exempelvis pÄ Datainspektionens webbplats http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen . Du mÄste ocksÄ följa upphovsrÀttslagen, och du kan krÀva att medlemmarna ocksÄ gör det (sök hÀr pÄ forumet, det finns en hel det trÄdar i Àmnet - och Àr det nÄgra som kan svara pÄ frÄgor upphovsrÀtt, sÄ Àr det Patrik och Mojo).[br][br]Du kan kika i andra forum hur de skriver sina regler, men du fÄr inte planka texten rakt av. Det Àr bÀttre att frÄga om lov först![br][br][quote]Uppgifter som lÀmnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hÄllas ansvarig vid ett intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls.[/quote] [br][br]Jag har ett bÀttre förslag. Skriv att ett antal sajter hackats, och att du uppmanar medlemmarna att skaffa en sÀrskild e-postadress för enbart din community. Hackningarna har ju varit förödande för dem som anvÀnt samma e-postadress och t o m lösenord pÄ flera communities, dÄ adresserna sÄlts vidare till spammare. TÀnk pÄ att förbjuda "engÄngsadresser" för att förhindra oseriösa anvÀndare.
109
1
[quote author=hej1 link=topic=4280.msg20174#msg20174 date=1220996558][br]Uppgifter som lÀmnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hÄllas ansvarig vid ett intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls. [/quote] [br][br]Om jag lÀste det dÀr skulle jag iaf anta att ni sparat lösenorden i klartext i databasen, alltsÄ inte krypterat dem och att eran sÀkerhet Àr lÄg.[br][br]Om det Àr sÄ att ni krypterar lösenorden tycker jag du ska lÀgga till detta i texten sÄ att man kÀnner sig tryggare.
1616
6
[quote]Om du accepterar att följa nedansstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem, kryssa i rutan brevid ”Jag har lĂ€st, förstĂ„tt och godkĂ€nner”. För att avböjda, klicka bakĂ„t i din weblĂ€sare. [/quote][br][br]HĂ€r skriver du att anvĂ€ndaren redan ingĂ„tt avtalet och för att avböja det mĂ„ste man aktivt gĂ„ bakĂ„t. Ett bĂ€ttre val vore att ha ett kryssfĂ€lt för att markera att man lĂ€st och godkĂ€nnt anvĂ€ndarvillkoren.[br][br][quote][br]Syftet Ă€r att skapa en trivsam miljö. Att bli medlem Ă€r gratis. [br][/quote][br][br]Syftet med vad? Med sidan, med avtalet, vad? Att bli medlem Ă€r gratis men Ă€r det gratis att [u]vara [/u] medlem? [br][br][quote][br]Samtliga uppgifter som lĂ€mnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.[br][/quote][br][br]SĂ„ lĂ€nge detta efterlevs Ă€r det bra men en del av det du skriver gör mig tveksam. Återkommer till det. kolla gĂ€rna igenom [url=http://www.datainspektionen.se]www.datainspektionen.se[/url] om vilka krav som stĂ€lls pĂ„ dig.[br][br][quote][br]InnehĂ„ll som skrivs eller visas pĂ„ sidnamn.se fĂ„r inte vara medvetet felaktigt och/eller Ă€rekrĂ€nkande, okorrekt, smĂ€dligt, vulgĂ€rt, hatiskt, trakasserande, obscent, profant, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkrĂ€ktande av personlig integritet eller pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt i strida mot nĂ„gon lag. [br][/quote][br][br]FĂ„r det vara omdevetet felaktigt och/eller ... ?[br][br][quote][br]Vi tillĂ„ter inte att medlemmar skapar innehĂ„ll vars huvudsakliga syfte bedöms vara att göra reklam för företag, produkter eller tjĂ€nster.[br][/quote][br][br]HĂ€r sĂ€ger du indirekt att du tillĂ„ter 'icke medlemmar' att skapa innehĂ„ll var huvudsakliga syfte Ă€r att göra reklam för företag, produkter eller tjĂ€nster.[br][br][quote][br]RegelövertrĂ€delser eller företeelser som anses olĂ€mpliga av moderatorer eller administratörer kan leda till att innehĂ„ll tas bort eller Ă€ndras och/eller att en eller flera medlemmar varnas eller stĂ€ngs av.  [br][/quote][br][br]Vilka Ă€r reglerna? Just nu talar du om villkoren. Finns det regler bör dessa tas upp sĂ„ anvĂ€ndaren vet vad som gĂ€ller. [br][br][quote][br]InnehĂ„ll uttrycker dess skapares Ă„sikter, inte nödvĂ€ndigtvis sidnamn.se’s. Vi Ă€r inte ansvariga för eller kan garantera att innehĂ„ll Ă€r korrekt, fullstĂ€ndigt eller anvĂ€ndbart.[br][/quote][br][br]Som utgivare Ă€r ni ansvariga för ert innehĂ„ll.[br][br][quote][br]Eventuella Ă€ndringar av anvĂ€ndarvillkor och regler mĂ„ste följas. Nya Ă€ndringar hittas normalt [color=blue]hĂ€r[/color].[br][/quote][br][br]Om det kommer nya villkor mĂ„ste anvĂ€ndarna fĂ„ reda pĂ„ dessa och godkĂ€nna de nya villkoren för att fortsĂ€tta nyttja tjĂ€nsten. Att bara Ă€ndra villkor utan att ge anvĂ€ndaren möjlighet att godkĂ€nna detta Ă€r fel.[br][br][quote][br]Jag har anvĂ€nt ordet "innehĂ„ll", med tanke pĂ„ att jag vill inte skriva ut blogginlĂ€gg, foruminlĂ€gg, presentation, signatur, privata meddelande, anvĂ€ndarnamn osv osv - det finns massor av stĂ€llen dĂ€r medlemmar kan skriva "innehĂ„ll". FrĂ„gan Ă€r, rĂ€cker det juridiskt att kalla allt detta "innehĂ„ll" eller vad ska man sĂ€ga?[br][/quote][br][br]Vissa av punkterna ovan kan slĂ„s samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlĂ€gg Ă€r "inlĂ€gg". Privata meddelanden Ă€r "PM". InnehĂ„ll Ă€r ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehĂ„ll.[br][br][quote][br]Jag har dessutom skrivit all text allmĂ€nt, dvs det stĂ„r "medlemmar fĂ„r inte" istĂ€llet för "du fĂ„r inte". Jag tycker det kĂ€nns sĂ„ utpekande att skriva "du" över allt och Ă€r rĂ€dd att skrĂ€mma bort folk pĂ„ det sĂ€ttet. Enbart i första meningen har jag skrivit "Om du accepterar att följa nedansstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem...". Är detta endĂ„ gĂ€llande juridiskt?[br][/quote][br][br]Att texten riktar sig allmĂ€nt till vilkoren för medlemmar Ă€r bra. Sedan Ă€r det inte konstigt att anvĂ€nda Du i just sammanhanget "Om du accepterar att följa nedanstĂ„ende anvĂ€ndarvillkor och regler som medlem...". Alternativt kan du skriva: "LĂ€s och godkĂ€nn vĂ„ra nedanstĂ„ende villkor för att bli medlem pĂ„ sidnamn.se"[br][br][quote][br]Jag funderar ocksĂ„ pĂ„ om följande bit behövs eller inte:[br][quote]Uppgifter som lĂ€mnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till nĂ„gon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hĂ„llas ansvarig vid ett intrĂ„ngsförsök som kan leda till att data stjĂ€ls. [/quote] [br]Dessutom funderar jag pĂ„ om de behövs nĂ„gon information om att IP adresser sparas.[br]Vad tror ni om de?[br][/quote][br][br]HĂ€r vill jag dĂ„ knyta Ă„ter till datainspetionen.se kolla upp vilka regler som gĂ€ller för vad du fĂ„r samla in och spara för uppgifter speciellt om det rör uppgifter som kan vara av kĂ€nslig natur. Personuppgifter, lösenord, IP-adresser dessa leder direkt till en möjlig insamling av uppgifter dĂ€r ett intrĂ„ng lĂ€tt kan göras pĂ„ den egna datorn. Kanske ett samtal till DI kan vara vĂ€rt varenda krona.[br][br][quote][br]Flera av de hĂ€r sakerna som jag tar med Ă€r det mĂ„nga andra communties/forum som inte tar med. Och jag inte heller skrĂ€mma bort mina nya medlemmar, finns det nĂ„gra bitar som ni tycker jag egentligen inte behöver ha med. Eller kan skriva lite "snĂ€llare"?[br][br]Finns det nĂ„got annat som ni tycker fattas eller bör förbĂ€ttra?[br][/quote][br][br]Oftast gĂ„r det mesta att omskriva och förĂ€dlas. Det viktigaste Ă€r att du lĂ€mnar korrekta uppgifter och inte tvingar in anvĂ€ndaren i ett avtal utan dess vetskap. Vad som saknas Ă€r lite om ansvarsbiten sĂ„ som vid tvistlösning, har du speciellt egendesignad programvara för webbsidan sĂ„ kan du behöva sĂ€kra med att stĂ€lla krav att detta Ă€r en tjĂ€nst du tillhandahĂ„ller för dina medlemmar och ingen av tjĂ€nstens funktioner fĂ„r kopieras och spridas vidare utan er vetskap.[br][br]Ska avtalet utformas pĂ„ ett sĂ„ korrekt sĂ€tt som möjligt Ă€r det alltid bĂ€st att be en avtalsrĂ€tts-jurist om hjĂ€lp.[br][br]Med vĂ€nliga hĂ€lsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
17
Först och frĂ€mst tack för alla svar, mycket hjĂ€lpsam/bra information :)[br]Jag har nĂ„gra svar och motfrĂ„gor.[br][br][br][quote author=heal link=topic=4280.msg20194#msg20194 date=1221120909][br]Du mĂ„ste ocksĂ„ följa upphovsrĂ€ttslagen, och du kan krĂ€va att medlemmarna ocksĂ„ gör det.[br][/quote][br]Det Ă€r sant, men eftersom det stĂ„r att medlemmar mĂ„ste följa alla lagar tycker jag inte att det behövs skrivas ut en gĂ„ng till (annars skulle det sluta med att jag fick skriva ut en mĂ€ngd lagar). [br][br][br][quote author=heal link=topic=4280.msg20194#msg20194 date=1221120909][br]Jag har ett bĂ€ttre förslag. Skriv att ett antal sajter hackats, och att du uppmanar medlemmarna att skaffa en sĂ€rskild e-postadress för enbart din community. Hackningarna har ju varit förödande för dem som anvĂ€nt samma e-postadress och t o m lösenord pĂ„ flera communities, dĂ„ adresserna sĂ„lts vidare till spammare. TĂ€nk pĂ„ att förbjuda "engĂ„ngsadresser" för att förhindra oseriösa anvĂ€ndare. [br][/quote] [quote author=Daniel79 link=topic=4280.msg20204#msg20204 date=1221189830][br]Om jag lĂ€ste det dĂ€r skulle jag iaf anta att ni sparat lösenorden i klartext i databasen, alltsĂ„ inte krypterat dem och att eran sĂ€kerhet Ă€r lĂ„g.[br][br]Om det Ă€r sĂ„ att ni krypterar lösenorden tycker jag du ska lĂ€gga till detta i texten sĂ„ att man kĂ€nner sig tryggare.[br][/quote][br]Faktum Ă€r att allt Ă€r krypterat och vi anvĂ€nder oss av en sĂ„ kallad ”csm plattform” (det Ă€r IPB , Ă€ven om sjĂ€lva utseendet/upplĂ€gget Ă€r helt ombyggt sĂ„ Ă€r det endĂ„ den som sköter databasen) . Jag har aldrig hört talas om nĂ„gon som lyckats ”hacka” en IPB databas och fĂ„ tag pĂ„ uppgifter. Vi hĂ„ller oss alltid till senaste uppdatering osv dessutom. SĂ„ jag mĂ„ste pĂ„stĂ„ att det Ă€r grymt sĂ€kert. Och att be medlemmar att skapa ett nytt email konto för att bli medlem, kommer vi förlora mĂ„nga nya medlemmar pĂ„, delvis för att folk inte orkar/har tid och delvis för att de undrar vad för dĂ„lig sĂ€kerhet vi har som mĂ„ste be vĂ„ra medlemmar om det.  Anledningen till att jag ville ha med den texten var mer att slippa att bli stĂ€md om sidan faktiskt skulle lyckas bli hackad. Kan jag bli stĂ€md pĂ„ stora belopp för nĂ„got sĂ„nt tror ni? Men eftersom jag inte tror att det Ă€r möjligt tror jag det Ă€r bĂ€st om jag helt skippar den biten.  Jag menar, jag har tittat pĂ„ regler frĂ„n en mĂ€ngd forum, men bara en enda har denna texten (och det forumet har ett ungefĂ€r 10 sidor lĂ„ngt avtal med allt frĂ„n himmel till jord). Det borde vĂ€l inte vara vĂ€rt att ha den? KĂ€nns bara som den skapar en onödig oro.[br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]HĂ€r skriver du att anvĂ€ndaren redan ingĂ„tt avtalet och för att avböja det mĂ„ste man aktivt gĂ„ bakĂ„t. Ett bĂ€ttre val vore att ha ett kryssfĂ€lt för att markera att man lĂ€st och godkĂ€nnt anvĂ€ndarvillkoren.[br][/quote][br]Det gĂ„r inte att se hĂ€r eftersom jag bara har lagt ut sjĂ€lva anvĂ€ndaravtalet och reglerna, men det finns ett kryssfĂ€llt som man mĂ„ste kryssa i och gĂ„ vidare. Denna text bara informerar hur man gör. AllstĂ„ ser jag inga problem med den biten.  [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Syftet med vad? Med sidan, med avtalet, vad? Att bli medlem Ă€r gratis men Ă€r det gratis att [u]vara [/u] medlem? [br][/quote][br]Syftet med anvĂ€ndaravtalet och reglerna menar jag. Och det Ă€r gratis att bli medlem samt att vara medlem. Men du har rĂ€tt i att det nog inte framgĂ„r. Den delen tror jag egentligen inte behövs, den var mer meningen som ett sĂ€tt att fĂ„ avtalet att verka lite trevligare och positivare för eventuellt medlemmar.  Men jag tar nog bort den. [br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]SĂ„ lĂ€nge detta efterlevs Ă€r det bra men en del av det du skriver gör mig tveksam. Återkommer till det. kolla gĂ€rna igenom [url=http://www.datainspektionen.se]www.datainspektionen.se[/url] om vilka krav som stĂ€lls pĂ„ dig.[br][/quote][br]Du har nog rĂ€tt i att jag inte kan allt om personuppgiftslagen. Jag har försökt titta igenom den för att förstĂ„ ungefĂ€r vad den innebĂ€r. Men som jag förstĂ„r det rĂ€tt Ă€r det inget ”ovanligt”, mer saker som man inte gör endĂ„, eftersom man vill behandla sina kunder vĂ€l. Men eftersom jag vill följa den ordentligt ska jag lĂ€sa igenom den noggrannare. Dessutom Ă€r jag vĂ€l tvingad att följa den vare sig jag skriver det eller inte. [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]FĂ„r det vara omdevetet felaktigt och/eller ... ?[br][/quote][br]Folk kan ju inte tvingas veta allt, dĂ„ vĂ„gar ju ingen skriva. Medlemmar fĂ„r ju skriva sĂ„ bra de vet. Vi vill ju inte tvingas bannlysa medlemmar för att de rĂ„kar göra fel. Dessutom skriven en mĂ€ngd andra forum sĂ„hĂ€r. Eller hur tycker du jag ska göra?[br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]HĂ€r sĂ€ger du indirekt att du tillĂ„ter 'icke medlemmar' att skapa innehĂ„ll var huvudsakliga syfte Ă€r att göra reklam för företag, produkter eller tjĂ€nster.[br][/quote][br]Men man mĂ„ste vara medlem för att kunna skriva (utom pĂ„ ett litet stĂ€lle, humm..). Anledningen till att jag skrev sĂ„hĂ€r Ă€r att vi som Ă€gare ska ha möjlighet att skapa reklam. Vet inte riktigt hur jag ska formulera det för att det ska bli bra. Det lĂ„ter inte sĂ„ kul att skriva ”ingen fĂ„r skapa reklam utom vi som Ă€gare” (alla inser nog att det Ă€r sĂ„, men som sagt; lĂ„ter inte kul att skriva). [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Vilka Ă€r reglerna? Just nu talar du om villkoren. Finns det regler bör dessa tas upp sĂ„ anvĂ€ndaren vet vad som gĂ€ller. [br][/quote][br]AlltsĂ„ de accepterar ju ”AnvĂ€ndarvillkor och regler”. Men jag kanske skulle skriva ut det ordentligt. ”AnvĂ€ndarvillkor- och reglerövertrĂ€delser...” blir nog bĂ€ttre. [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Som utgivare Ă€r ni ansvariga för ert innehĂ„ll.[br][/quote][br]Vad jag menar Ă€r att vad enskilda medlemmar skriver pĂ„ vĂ„rt forum, i sina bloggar, presenationer, PM osv – Ă€r vi inte ansvariga för. De flesta andra forum har nĂ„gon liknande text: ”Alla inlĂ€gg uttrycker den enskilde författarens Ă„sikter. Varken administrationen av ”namn” eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av "namn") kan hĂ„llas ansvariga för innehĂ„llet i nĂ„got inlĂ€gg”. Jag kanske borde skriva ut min text sĂ„ den blir lite tydligare. Eller menar du att jag blir ansvarig för deras text i vilket fall?[br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Om det kommer nya villkor mĂ„ste anvĂ€ndarna fĂ„ reda pĂ„ dessa och godkĂ€nna de nya villkoren för att fortsĂ€tta nyttja tjĂ€nsten. Att bara Ă€ndra villkor utan att ge anvĂ€ndaren möjlighet att godkĂ€nna detta Ă€r fel.[br][/quote][br]Jag har funderat mycket pĂ„ den biten. NĂ€stan alla forum/communities exc Ă€ndrar nĂ€mligen sina regler ibland. De uppdaterar med nya delar osv, allteftersom saker hĂ€nder. Vissa av dem har skrivit ut (som jag) att man mĂ„ste följa nya regler och dĂ€rför kolla om Ă€ndringar har skett med jĂ€mna mellanrum. Andra har helt skippat det. Inget community som jag vet, lĂ„ter alla sina medlemmar godkĂ€nna reglerna först. Inte enns de riktigt stora forumen/communitisen. Är det verkligen tvingat att alla ska behöva godkĂ€nna varje gĂ„ng? Har aldrig t ex företagande.se gjort nĂ„gon mindre Ă€ndring av sina regler, eller har de varit samma sedan dag ett?[br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Vissa av punkterna ovan kan slĂ„s samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlĂ€gg Ă€r "inlĂ€gg". Privata meddelanden Ă€r "PM". InnehĂ„ll Ă€r ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehĂ„ll.[br][/quote][br]Men saken Ă€r den att jag menar i princip ”allt”. Jag vill inte att folk ska t ex skriva "hatiska, trakasserande osv"-saker nĂ„gonstans. DĂ„ borde vĂ€l detta vara en bra term?[br][br][br][br][br]
1616
6
Tydlighet Ă€r alltid A & O. Om man blir osĂ€ker pĂ„ vad som stĂ„r bör man fundera pĂ„ om man kommunicerar tillrĂ€ckligt tydligt.[br][br]Kan till och med hĂ€nda att DI kan krĂ€va att du har en utbildad eller i alla fall anmĂ€ld personuppgiftsombud inom eller utanför verksamheten om du handhar personuppgifter:[br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vad-galler-nar-personuppgifter-behandlas-pa-webbplatser1/[br][br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vem-ar-personuppgiftsbitrade-och-vilket-ansvar-har-ett-bitrade1/[br][br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/kravs-det-ett-skriftligt-avtal-mellan-den-personuppgiftsansvarige-och-personuppgiftsbitradet1/[br][br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftsombud/vem-kan-vara-personuppgiftsombud/[br][br]"VĂ„ra moderator och administratörer Ă€ger rĂ€tt att redigera eller ta bort meddelanden som kan klassas som krĂ€nkande, stötande eller innehĂ„lla reklam, propaganda eller annan form som anses inte följa forumets riktlinjer." [br][br]Som utgivare Ă€ven om digital publikation Ă€r ni ansvariga för vad Ni skriver pĂ„ er webbplats men Ă€ven ansvariga att i bĂ€sta mĂ„n uppfylla de krav som stĂ€lls för att skydda den personliga integriteten, rapportera, redigera eller i vĂ€rsta fall polisanmĂ€la inlĂ€ggare eller dĂ€r brott kan förekomma. Som jag skrev tidigare tydlighet Ă€r A & O kanske till och med PUL kan bistĂ„ er med hjĂ€lp at tutforma era villkor sĂ„ de Ă€r korrekta. Dem hĂ„ller Ă€ven kurser inom PUL om just detta.[br][br]Finns flertal forum som inte följer reglerna. Men vill man göra det riktigt bör man göra det rĂ€tt frĂ„n början. En bra lösning Ă€r att du automatiserar att anvĂ€ndaren vid inloggning eller vid aktivitet fĂ„r ett meddelande om nya villkor för anvĂ€ndning av tjĂ€nsten som den mĂ„ste godkĂ€nna för att fortsĂ€tta nyttja tjĂ€nsten. GodkĂ€nns inte dessa stĂ€ngs kontot med skrivrĂ€ttigheter temporĂ€rt av fram till dess att villkoren Ă€r godkĂ€nda. Om du har spelat en del onlinespel kan du se liknande funktioner vid uppdateringar av programvaran. Samma sak gĂ€ller vid uppdateringar av övriga programvaror till datorn.[br][br][quote author=hej1 link=topic=4280.msg20230#msg20230 date=1221253121][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Vissa av punkterna ovan kan slĂ„s samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlĂ€gg Ă€r "inlĂ€gg". Privata meddelanden Ă€r "PM". InnehĂ„ll Ă€r ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehĂ„ll.[br][/quote][br]Men saken Ă€r den att jag menar i princip ”allt”. Jag vill inte att folk ska t ex skriva "hatiska, trakasserande osv"-saker nĂ„gonstans. DĂ„ borde vĂ€l detta vara en bra term?[br][/quote][br][br]Vad som kan tyckas vara en bra lösning bör alltid övervĂ€gas. [br][br]Med vĂ€nliga hĂ€lsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
1616
6
HĂ€r hittar du DI kurser och kursplan: [br]http://www.datainspektionen.se/utbildning/
MÄ vÀl!
17
Jag ska inte behandla nĂ„gra personuppgifter, enbart e-postadress och lösenord.[br][br][br]AngĂ„ende att jag Ă€r ansvarig för allt som skrivs, sĂ„hĂ€r skrivs det pĂ„ tv4.se's forum:[br][quote]Ansvarig utgivare för tv4.se ansvarar INTE för innehĂ„llet i de inlĂ€gg som du gör i oövervakade diskussionsforum och chattar pĂ„ tv4.se. NĂ„gon förhandsgranskning av inlĂ€ggen sker inte i dessa forum och chattar. Du som medverkar genom att lĂ€mna ett inlĂ€gg ansvarar sjĂ€lv för innehĂ„llet. Du som skriver inlĂ€gg kan alltsĂ„ stĂ€llas till svars för innehĂ„llet i dessa. [/quote] [br]Och jag menar ett sĂ„ sort företag mĂ„ste ju nĂ€stan kunna lagen ordentligt och veta att de fĂ„r lov att göra sĂ„.[br]Men visst ska jag moderera sĂ„ bra jag kan, jag vill bara inte riskera att bli polisanmĂ€ld eller stĂ€md för nĂ„got jag inte hunnit ta bort eller missat av misstag. [br][br]Vad tror du om den hĂ€r lösningen angĂ„ende regelĂ€ndringar?:[br][quote]Eventuella Ă€ndringar av anvĂ€ndarvillkor och regler mĂ„ste följas, dĂ€rför bör de kontrolleras med jĂ€mna mellanrum. Nya Ă€ndringar hittas hĂ€r minst sju dagar innan de trĂ€der i kraft. [/quote] Det dĂ€r med att alla ska godkĂ€nna tror jag inte kommer att fungera för mig tyvĂ€rr. [br]Även om den hĂ€r lösningen kanske inte Ă€r sĂ„ "schysst" sĂ„ mĂ„ste den vĂ€l endĂ„ vara lagligt gĂ€llande? Och med tanke pĂ„ att alla andra forum gör sĂ„hĂ€r med sina regler plus att jag absolut inte har nĂ„gon anledning att skapa nya regler som Ă€r negativa för min medlemmar, sĂ„ borde det vĂ€l vara okej?
1616
6
[quote]Ansvarig utgivare för tv4.se ansvarar INTE för innehĂ„llet i de inlĂ€gg som du gör i oövervakade diskussionsforum och chattar pĂ„ tv4.se. NĂ„gon förhandsgranskning av inlĂ€ggen sker inte i dessa forum och chattar. Du som medverkar genom att lĂ€mna ett inlĂ€gg ansvarar sjĂ€lv för innehĂ„llet. Du som skriver inlĂ€gg kan alltsĂ„ stĂ€llas till svars för innehĂ„llet i dessa. [/quote] [br][br]Detta Ă€r inte att likstĂ€llas med: [br][quote]InnehĂ„ll uttrycker dess skapares Ă„sikter, inte nödvĂ€ndigtvis sidnamn.se’s. Vi Ă€r inte ansvariga för eller kan garantera att innehĂ„ll Ă€r korrekt, fullstĂ€ndigt eller anvĂ€ndbart.[br][/quote][br][br][quote author=hej1 link=topic=4280.msg20243#msg20243 date=1221426540][br]Och jag menar ett sĂ„ sort företag mĂ„ste ju nĂ€stan kunna lagen ordentligt och veta att de fĂ„r lov att göra sĂ„.[br][/quote][br]SĂ€kert, men bra att tĂ€nka pĂ„ Ă€r att alla företag provar sig fram och ibland behöver man prova detta Ă€ven rĂ€ttsligt. Detta oavsett storlek pĂ„ företag.[br][br][quote author=hej1 link=topic=4280.msg20243#msg20243 date=1221426540][br]Vad tror du om den hĂ€r lösningen angĂ„ende regelĂ€ndringar?:[br][quote]Eventuella Ă€ndringar av anvĂ€ndarvillkor och regler mĂ„ste följas, dĂ€rför bör de kontrolleras med jĂ€mna mellanrum. Nya Ă€ndringar hittas hĂ€r minst sju dagar innan de trĂ€der i kraft. [/quote] Det dĂ€r med att alla ska godkĂ€nna tror jag inte kommer att fungera för mig tyvĂ€rr. [br]Även om den hĂ€r lösningen kanske inte Ă€r sĂ„ "schysst" sĂ„ mĂ„ste den vĂ€l endĂ„ vara lagligt gĂ€llande? Och med tanke pĂ„ att alla andra forum gör sĂ„hĂ€r med sina regler plus att jag absolut inte har nĂ„gon anledning att skapa nya regler som Ă€r negativa för min medlemmar, sĂ„ borde det vĂ€l vara okej? [br][/quote][br][br]LĂ€gg inte för stor vikt vid vad andra gör, rikta in dig pĂ„ vad du ska göra. Ett avtal anses ingĂ„nget om bĂ„da parter godkĂ€nner avtalet. Om ett avtal Ă€ndras har man rĂ€tt att fĂ„ reda pĂ„ detta i god tid sĂ„ att man kan vĂ€lja att godkĂ€nna det nya avtalet eller inte. I den form som du skriver krĂ€ver du att anvĂ€ndaren lĂ€ser avtalet minst en gĂ„ng i veckan för att se till att inga Ă€ndringar gjorts. ApropĂ„ dina "anledningar" sĂ„ ger det inte mindre arbete för dina medlemmar. Dem kan nĂ€mligen inte garanteras att du vĂ€ljer att Ă€ndra avtalet i en form som inte passar dem. Oavsett vad dina anledningar Ă€r. [br][br]Inte illa menat men jag tror du vinner pĂ„ att tala med en jurist om du ska vara sĂ€ker.[br][br]Med vĂ€nliga hĂ€lsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
17
Jag tycker att min och tv4's text sĂ€ger ungefĂ€r samma sak Ă€ven om det stĂ„r lite olika. Vi sĂ€ger bĂ„da att det Ă€r den enskillda medlemmen som har skrivit texten som Ă€r ansvarig för den och inte vi. Eller hur menar du? Är min text för dĂ„ligt skriven helt enkelt?[br][br]AngĂ„ende det hĂ€r med eventulla Ă€ndringar. Jag har inte lĂ€st sĂ„ mĂ„nga avtal. Men jag spelade ett datorspel dĂ€r man kĂ€mpade jĂ€ttehĂ„rt under flera Ă„r för att fĂ„ olika saker. Men om man tittar i spelets avtal sĂ„ stĂ„r ungefĂ€r "vi fĂ„r göra precis som vi vill med din karaktĂ€r och konto osv, vi har noll ansvar eller ersĂ€ttning och fĂ„r göra precis hur vi vill". Dvs de hade all makt. Och de hĂ€r sakerna som vi kĂ€mpade under i flera Ă„r var det vanligt att man sĂ„lde mellan varandra för tusentals dollar, sĂ„ det var inga smĂ„saker. Men eftersom de vill behĂ„lla spelare som kunder skulle de naturligtvis aldrig göra nĂ„got dĂ„ligt och försökte alltid skydda spelarna. [br]Av det hĂ€r vill jag sĂ€ga att jag har fĂ„tt uppfattningen att mĂ„nga företag för spel,  communities osv skriver: "vi gör som vi vill och vi har inget ansvar", men att de sedan gör sĂ„ bra de kan för att göra sina kunder nöjda. SĂ„ medlemmarna fĂ„r helt enkelt lita pĂ„ att vi sköter sidan bra, och kommer inte alls behöva kolla en gĂ„ng i veckan, Ă€ven om det rent avtalsmĂ€ssigt stĂ„r sĂ„. Skulle ett community förstöra sitt förtroende genom att införa nĂ„got konstigt blir det inte lĂ„nglivat.[br][br]Jo jag hĂ„ller med om att jag skulle behöva prata med en jurist. Men tyvĂ€rr har jag varken nĂ„gon budget som har rĂ„d att betala för en och kĂ€nner inte heller nĂ„gon. [br]Det Ă€r dĂ€rför jag frĂ„gar hĂ€r :)
1616
6
Nu Àr skillnaden att du anvÀnder begreppet innehÄll som ett generellt uttryck och som kan tolkas som allt innehÄll, medans exemplet du hÀnvisar till talar om innehÄllet som anvÀndaren skapar. Det Àr tvÄ skilda saker.[br][br]Det skadar aldrig att frÄga en jurist vad det kostar att upprÀtta ett anvÀndaravtal (som du formulerar det verkar du inte ha frÄgat vad detta kostar). DÄ har du lÀttare att göra en budgetberÀkning. Vissa kostnader kan vara vÀrda att ta dÄ all form av kopiering/omskrivning kan vara riskfylld. Det finns flera affÀrsjurister som medlemmar hÀr pÄ forumet. AnvÀnd sökfunktionen i forumet för att se om du finner nÄgon lÀmplig hÀr.[br][br]Och som jag skrev: LÀgg inte för stor vikt vid vad andra gör, rikta in dig pÄ vad du ska göra.[br][br]Med vÀnliga hÀlsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
2066
22
VÀrt att tÀnka pÄ Àr att vÀldigt mÄnga av de internetsidor, communities, spel osv som du ser inte Àr svenska och dÀrför har ett annat lands lagar att följa.
Med vÀnliga hÀlsningar,
Jonathan
17
Tack för svar.[br][br]Finns det nÄgon affÀrsjurist som lÀser detta Àmne? I sÄ fall fÄr du gÀrna ge ett förslag pÄ vad du skulle ta betalt för att skriva ihop detta ordentligt :) [br][br]
17
Ska webbsidor/communities ha en ansvarig utgivare? Det gÀller vÀl bara tidningar, eller har företagande.se t ex nÄgon speciellt utsedd till det?[br][br][br]Jag har inte fÄtt tag pÄ nÄgon affÀrsjurist Ànnu. Men jag har funderat pÄ alla tips jag fÄtt och skrivit om mina anvÀndarvilkor/regler sÄ att de ser ut sÄhÀr: [br][quote][br]Om du accepterar att följa nedanstÄende anvÀndarvillkor pÄ sidnamn.se, kryssa i rutan bredvid "Jag har lÀst, förstÄtt och godkÀnner". För att avböja, klicka bakÄt i din webblÀsare. [br][br]Syftet med anvÀndarvillkor Àr att skapa en trivsam miljö. Alla medlemstjÀnster Àr kostnadsfria.[br][br]Samtliga uppgifter som lÀmnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen (PUL).[br][br]InnehÄll som skrivs eller visas fÄr inte vara medvetet felaktigt, ÀrekrÀnkande, inkorrekt, smÀdligt, vulgÀrt, hatiskt, trakasserande, obscent, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkrÀktande av personlig integritet, stridande mot nÄgon lag eller innehÄlla reklam utan sidnamn.se's tillstÄnd. Moderatorer och administratörer Àger rÀtt att flytta, redigera eller ta bort innehÄll som anses olÀmpligt. Det kan leda till att medlemmar varnas eller stÀngs av. [br][br]Varje enskild medlem ansvarar sjÀlv för sitt eget skapade innehÄll. sidnamn.se Àr inte ansvariga för eller kan garantera att innehÄll frÄn enskilda medlemmar Àr korrekt, fullstÀndigt eller anvÀndbart. Ingen förhandsgranskning sker. [br][br]Eventuella Àndringar av anvÀndarvillkor mÄste följas, dÀrför bör de kontrolleras med jÀmna mellanrum. Nya Àndringar hittas [color=blue]hÀr[/color] minst 14 dagar innan de trÀder i kraft. [/quote][br]Nu ser det vÀl bÀttre ut eller? :)

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.