Senaste inläggen

Hjälp att köpa in datordelar!

Hejsan, nu är jag nästan igång att köra igång och sälja datorer. Men har problem med vart jag ska handla från.

Just nu hade jag tänkt beställa allt från dustin.se, men jag undrar nu om det finns några bättre alternativ. vad är bäst när man bara ska beställa lite saker?

Kategori: Inköp

....

....

Kategori: Affärsidéer

Finansiering med privat lån

Funderar att köra igång eget i form av enskild firma alt. HB. För att finansiera det hela privatekonomiskt planerar jag på att ta ett privatlån.

Kan jag betala tillbaka lånet via företaget? Hur påverkar det min personliga ekonomi? Beloppet det rör sig om är 200.000 kr med en ränta på 6,35%.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Språkgranskning/översättning av webbsidor som affärsidé?

Jag testar ännu en affärsidé.

Jag har noterat att många företag har en engelsk sektion på sin webbsida. Ibland en kort sammanfattning och ibland en komplett översättning. Dessvärre finns det ofta olika stora språkliga brister i översättningarna och särskilt svåra områden som juridiska villkor för tjänster och produkter kan innehålla rätt gr...

F-skatt för designer

Hej,

Jag har precis fått mitt första frilans jobb hos en design firma och håller just nu på att försöka förstå och fylla in min F-skatte sedel.
Har några funderingar som jag undrar om någon skulle vilja vara snäll att klargöra för mig.
Jag hoppas jag inte låter för nonchalant...

1. Vilken redovisningsperiod skulle ni reko...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Feedback på en hemsida

Efter att ha läst väldigt detaljerad och grundlig feedback om hemsidor här på forumet känner jag mig tvungen att kasta in min egna hemsida för dissikering.

Den har nyligen fått ett ansiktslyft med en helt ny design. En grafiker/webdesigner har byggt upp sidan från grunden, han är helt fantastiskt skicklig. Tillsammans har vi bollat idéer fra...

Kategori: Feedback

Representation

Jag har funderat över en sak. Svaret finns säkert på SKV:s hemsida men jag kan lika gärna fråga här, ni är ju så duktiga! ;)

T. ex. en affärlunch är avdragsgill upp till 70 eller 90 kr. Men vad menas med att en sån här grej är avdragsgill? Får man tillbaka hela beloppet när man deklarerar eller får man enbart dra momsen, vad menas egentligen...

Kategori: Allmänt

Skatt i handelsbolag

Hej

Tänkte kolla om jag uppfattat beskattningen av handelsbolag (i grova drag) rätt.

Exempel: Delägare As andel av handelsbolagets överskott är 100.000. Delägare A har redan nått över brytpunkten för statlig skatt med annan inkomst av tjänst.

Av delägare As andel av överskottet dras 20 % av som schablonavdrag (passiv näringsver...

Google ads - bokföring

Hej

Jag tänkte starta ett företag som får intäkter från google ads. Avtalet är med Google på Irland och således inom EU. Om jag förstått det rätt så skall ingen moms således utgå på fakturorna. Bör detta bokföras så här?

Debiteras 1920 Bank plusgiro
Krediteras 3048 Försäljning tjänster inom EU

Mvh

Johan

Handelsbolag - resultatkontot vid årets slut

Hej allihopa,

Var en sisådär 12 år sedan jag läste redovisning så kunskaperna är något rostiga, hoppas någon här har lite mer koll  😃

Antag att jag och en kompis startar ett nytt handelsbolag och första året gör en vinst på 100 000 kr. Vinsten ska delas lika mellan oss. Vi använder BAS-kontoplanen.

1. Hur ska vinsten bokföras...

Tryck till kläder

Jag är ute efter någon som är intresserad av att köpa mina tryck jag har gjort till kläder, hör av er vid intresse, har ett 100-ta i olika stilar och färger

Ni kan se de flesta av dem på den här adressen
http://amandalarsson.zoomin.se

amandalarsson@mac.com

Varuinköp från Eu-land

Kan någon förklara varuinköp från annat e-uland, vad som gäller för mig i sverige, jag har försökt att läsa och läsa men fattar svårt?

omvänd skatteskyldighet? för mig som köper eller?

Faktura utställd i Euro?
moms?
eurovalutakurs?
om det inte står nån valutakurs på faktura?

vad gäller vid inköp från ej annat e-uland,...

Hur funkar det?

[size=10pt]Förr har jag haft en tjej som har sålt åt mig på provision. Hon hade eget företag så hon fakturerade mig summan vi hade kommit överens om. Inga konstigheter med det.  :nicka

MEN...nu har jag en tjej som skulle vilja sälja men hon är inte egen företagare. Hur gör jag då? Måste jag anställa henne? eller betalar jag ut summan hon är...

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker återförsäljare

Jag skulle behöva fler återförsäljare.
Eftersom fler och fler blir medvetna om hur viktigt det är att tänka på vår miljö, är det idé att sprida mer information om att det faktiskt finns ekoprodukter som fungerar alldeles utmärkt🙂

Jag har fått förfrågningar om våra produkter finns i Stockholmstrakten, därför skulle det vara bra om ni befi...

Kategori: Söker/eftersöker

Beautiful Business i Aftonbladet

Aftonbladet skriver om Sofia och Frida som gjort boken Beautiful Business och startat affärsnätverket

Kategori: Nyheter

Hur ska jag tänka nu? - att ta över en befintlig veksamhet?

Bakgrund.
Säljer prylar, allt från smycke och kläder till grodor i porslin. Rubbet. En hel del egen import från asien men också inköp på ett par mässor i Sverige görs varje år. Inryms på 110kvm i turist-område där kommunen satsar hårt. Ungefär 200.000 besökare i området varje sommar. Lokalerna ägs av en privat värd och hyrs ut med två-års...

Constant Production

Hemsidan för företaget...

www.constantproduction.se

Kategori: Feedback

Privat tagna lån in i ett HB

Jag och min kollega har finansierat ett köp av ett HB genom att ta egna privata lån hos banken. Vi har olika stora delar på lånet, samt olika räntor, men vi vill att vi ska dela på kostnaderna för dem gemensamt. Alltså 50% var.
Kan vi lyfta in lånen i HB, och gör egna betalningsavier från oss (som privatpersoner) som sedan HB betalar. Blir detta...

Köpa loss kamera från mitt egna företag, hur gå tillväga?

Det är såhär:

Köpte en kamera via företaget nu i slutet på juli. (behövde den för att fota produkterna och hade tänkt fixa med en foto-tjänst också).

Nu är produkterna fotade och jag har insett att foto-tjänsten jag tänkte mig inte kommer vara hållbar alls.

Skulle nu vilja köpa loss kameran från mitt företag så den är min priva...

[Design Säljer] REDesign [UNIK]

[B]Vad får jag?[/B]

[color=red]*[/color] Alla rättigheter är dina.
[color=red]*[/color] .psd fil
[color=red]*[/color] Loga
[color=red]*[/color] Garanterad Unik Design som inte kommer säljas vidare!
[color=red]*[/color] Alla typsnitt
[color=red]*[/color] För att jag ska designa extra sidor kostar det: 153 kr

Auktion pr...

Kategori: Till salu