När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Idag har jag tillsammans med mina partiledarkollegor berättat att regeringen i höst satsar ytterligare cirka 16 miljarder kronor på att förbättra för företagande. Sänkta arbetsgivaravgifter, sänkt bolagsskatt och regelförenklingar är några viktiga delar i paketet.
- Socialavgifterna (arbetsgivaravgifter och egenavgifter) sänks med 1 procentenhet. Satsningen på 7,5 mdr kronor sänker kostnadstrycket vilket kommer att förbättra villkoren för nyanställningar och sysselsättning. Detta är särskilt viktigt med anledning av konjunkturförsvagningen.
- Bolagsskatten sänks med cirka 7 mdr kronor från 28 procent till 26,3 procent för att stärka tillväxten, förbättra förutsättningarna för investeringar i Sverige och för att främja redovisning av skattemässiga överskott i Sverige. Som en följd sänks även expansionsfondskatten till 26,3 procent.
- De så kallade 3:12-reglerna reformeras genom ytterligare skattelättnader genom sänkt löneuttagskrav samt höjt schablonbelopp. Det gör att fler företagare kan ta ut en rimlig lön och att fler kan använda sig av enkla schablonregler.
- Regeringen inför möjlighet för företagen till direktavskrivning. Inventarier till ett värda mindre än ett halvt basbelopp får dras av omedelbart. Satsningen ger såväl skattelättnader som förenklingar för små och medelstora företag.
Därmed har vi tagit ytterligare steg för att göra det enklare, roligare och lönsammare att vara företagare.
Gå gärna in på regeringen.se och läs mer om vad företagspaketet innehåller.
Inventarieavdraget är en intressant sak, Redan idag får man ju dra av varje inventarie upptill 5´nto. och detta kan ju bli ett basbelopp så vadi ligger skillnaden. Att man sänker bolagsskatten är ju positivt men om man ser till vårt grannland Lettland så ligger den på ungefär det halva, men visst väldigt små steg och stora ord. Jag har dock sätt en liten förändring i attityd hos myndigheterna till det bättre hoppas den i så fall utökas.
[quote author=Patrik link=topic=4269.msg20137#msg20137 date=1220884971][br]- De så kallade 3:12-reglerna reformeras genom ytterligare skattelättnader genom sänkt löneuttagskrav samt höjt schablonbelopp. Det gör att fler företagare kan ta ut en rimlig lön och att fler kan använda sig av enkla schablonregler.[br][br][/quote][br][br]Är det någon som sett vad detta nya schablonbelopp kommer att hamna? [br][br]Hans
Promemorian finns här: [url=http://www.regeringen.se/sb/d/10128/a/110491]http://www.regeringen.se/sb/d/10128/a/110491[/url][br][br]Schablonbeloppet höjs från 2 basbelopp till 2.5[br][br]Maximalt lönekrav sänks från 15 till 10 basbelopp.[br]
Patrik det var jag som tolkade inventarieavskrivning lite galet, jag är så van att man gör tokigheter men det förslaget är något som jag pläderat för i detta forum. Storföretagen har ju redan sedan år kunnat använda avdrag för 20´och jag har aldrig begripit varför endast de skulle få det. det är ju än viktigare att små företag får dessa avdrag. Själv avslutade jag helt nyligen en tvist med skv sedan 2001 som jag fick rätt ang. just inventarier. Nu har jag bara en resning från detta år där man diskriminerar utlänsk kvinnlig företagare (min hustru) så den nya lagen kanske hjälper henne eller min 40 sidiga inlaga. Jag har dragit nytta av andra saker man gjort så visst ser man en viss om än inte så stor skillnad.
Vad betyder detta för oss små företagare :blink[br]1% mindre i avgifter är en piss i Nilen för småföretagen, men däremot otroligt mycket för dom stora bolagen.[br]Jag hade förväntat mig mer av denna regering eller inte...[br]
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Jag tycker att det viktigaste är att man sänker generellt och inte håller på att dutta för att gynna någon specifik grupp, vilket politiker i vanliga fall är väldigt förtjusta i att göra.[br][br]Specialregler och undantag gör bara regelverket svårt att förstå och skapar marginaleffekter. Detta gör att man ägnar sin tid åt att försöka minska skatten istället för att tjäna pengar på huvudverksamheten. Nä, enkelt, översikligt, lika för alla och rimliga nivåer på skatteuttaget så långt det är möjligt är min vision.[br][br]Sedan tycker jag att det är en god start att man äntligen sänker bolagsskatten (inte mycket men det är en början), det är viktigt att kunna bygga finansiell styrka i bolaget så man kan klara sig genom några dåliga år eller ha möjlighet att ändra verksamheten utan att hamna i konkurs.[br][br]Förändringarna i 3:12 reglerna gör att det som framgångsrik företagare går att ta ut mer pengar ur verksamheten utan att drabbas av väldigt hög straffskatt. Det är inte rimligt att en företagare skall beskattas som en anställd fullt ut, som företagare tar man så väldigt mycket mer risk än man gör som anställd och det enda rimliga är att det skall betala sig vid framgång. Vem skulle annars starta företag?[br][br]Möjligheten att avskriva inventareier upp till ett halvt basbelopp är välkommet. Ju mindre saker man skall hålla koll på ju bättre är det. "stora" företag har ju fått direktavskriva upp till 20' tidigare det är bara vi små som haft gräns på 10' och 5' [br]Mer förenklingar och samma regler för alla - BRA!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.