Förseningsavgift

68
Har en kund som inte betalat sin faktura i tid. Har vart vänlig och skickat ut en påminnelse. Uppenbarligen har det inte gått fram att det är den förfallodagen på fakturan som gäller.

Hur är reglerna? Kan jag kräva en förseningsavgift redan 7 dagar efter förfallodatumet?
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
219
5
Du kan kräva en förseningsavgift men det är efter 30 dagar som du får ta ut ränta
68
[quote author=sod link=topic=4268.msg20133#msg20133 date=1220881031][br]Du kan kräva en förseningsavgift men det är efter 30 dagar som du får ta ut ränta[br][/quote][br][br]Hur mycket i sådant fall? Jag vet att det är 8% (?) men utav vad?
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
823
51
Jag tycker att du ska ringa kunden. Säg att pengarna inte har kommit in och att du undrar om det är något problem eller om kunden inte är nöjd.[br][br]Det är bra kundservice och den personliga kontakten gör ofta att kunden känner sig extra manad att betala.[br][br]Nästa eventuella försäljning kommer dessutom att gå lättare då![br][br]Här finns en annan tråd med liknande ämne - [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3136.0/]Kunder som inte betalar[/url][br][br]Lycka till!
2360
49
Det är bra att man på ett tidigt stadium gör klart för kunden vad man har för rutiner. Är det sedan en kund som i det närmaste måste återkomma till dig, kan du vara lite tuffare men i snälla ordalag. Ex. vi måste i första hand  arbeta med kunder där vi får betalt enl. avtal.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
[quote author=Patrik link=topic=4268.msg20139#msg20139 date=1220885491][br]Jag tycker att du ska ringa kunden. Säg att pengarna inte har kommit in och att du undrar om det är något problem eller om kunden inte är nöjd.[br][br]Det är bra kundservice och den personliga kontakten gör ofta att kunden känner sig extra manad att betala.[br][br]Nästa eventuella försäljning kommer dessutom att gå lättare då![br][br]Här finns en annan tråd med liknande ämne - [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3136.0/]Kunder som inte betalar[/url][br][br]Lycka till![br][/quote][br][br]Jo, jag har arbetat på liknande sätt. Eftersom de beställt via min hemsida (www.bouleservice.se) använder jag ord som "utveckling", "utvärdering", "problemsökning" osv tills det löser sig.[br]Jag har fått kontakt med min referens som ska göra sig lite till. [br]Men som ni sagt, att göra klart för kunden vad som gäller är helt klart det bästa. Nu vet jag ju vad det är för typ av folk till nästa eventuella leverans!
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
2360
49
Man lär sig ganska snabbt deras argumentation och javisst, just den gången kanske det var någon sjuk och handlingarna hamnade mellan stolarna och alla trodde att någon hade betalt utan att se närmare på saken. Jag hade hand om ett sådant fall där vi inte fått betalt för ett uppdrag när företaget var nytt i slutet av förra seklet men det srömmade hela tiden nya order, så vi lät det bero till vi hade lite tid att säkerställa att vi gjort uppdraget och man blev väldigt förvånad att vi inte hört av oss men betalningen kom 10 år senare. så ska det naturligtvis inte gå till så nu har vi 10 dagars kredit istället för 10 år. :D :D :D :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
10 år är rätt så lustigt, men du fick ju pengarna = balans i bokföringen (till sist)
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
2360
49
Balansen i bokföringen var det inget problem med eftersom vi först måste få bekräftelsen på att det gamla uppdraget var utfört så fakturan gick ut 2007 och betalning kom enl. överenskommelse.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.