Senaste inläggen

företagsförsäkring pris?

Ngn som vet hur mkt företagsförsäkring kan hamna på om det gäller en omsättning på 50-80 000 /år för en handelfirma?

Är det ngt att ha?

Vågar inte kolla upp med  folksam ännu, för då kommer dem mailbomba mig och ringa upp mig ständigt :mrgreen: :evil: :evil:

Kategori: Allmänt

Expeditionsavgift

Är det någon som vet vad momsen är på expeditionsavgiften? jag antar att det är 25%.. som på allt annat.

tackar för alla svar.

R.

Häva avtal vid försenad tjänst

Jag blev försenad med leverans av hemsida till en privatperson (ca en vecka). När jag väl kunde leverera vägrade kunden ta emot sidan (pga av förseningen). Han vill prompt ha pengarna tillbaka på ett visst datum. Jag har gått med på det för jag blev lite skärrad och har faktiskt aldrig råkat ut för något liknande under mina 7 år med företaget. Det...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

SEO för e-handlare

på Disruptive.nu pågår det en rätt stor diskussion kring SEO för e-handlare. Magnus Bråt och jag har skrivit ett inlägg tillsammans där vi diskuterar vad man kan göra med de skräpiga e-handelsystemen därute och lite andra tips. Ett ämne som engagerade tydligen.

Såhär skriver Magnus:

"Magnus Bråth😃e många olika webbshopparna som finns...

Kategori: E-handel

Låna på Almi?

Jag antar att man inte får mickrolån på almi när man har en betalninganmärkningar men om man startar ett ltd istället och söker ett företagslån. Är det bättre göra så då.? :nicka
Ska/vill starta en barnklädesbutik och det har dökt upp en lokal med bra läge.
Det enda som fattas är pengar nu.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

BetterGlobe - någon som känner till dem?

Hej, jag fick ett erbjudande av en företagare att vara med att gå med i BetterGlobe och betala för trädplantering. Man kan vara antingen "donator" eller "ambassador". Men jag hittar ingen annan information om det förutom på organisationens egen hemsida http://www.betterglobe.com/.

Är det någon som har erfarenhet av denna organisation? Är det...

Försäkring. Vad är rimligt att betala? Erfarenheter bra dåligt

Jahapp nu är det dags för en ny fråga från mig. Ni brukar ge himla bra svar så jag chansar på att ni har en uppfattning om det här också.

Jag har startat ett företag som erbjuder tjänster på nätet. Har inte lanserat sajten riktigt än, men jag hoppas kunna göra det inom en vecka och det kan ju vara en fördel att ha en vettig försäkring ifall...

Upphovsrätt - översättning av gammalt verk

Upphovsrätten gäller tills 70 år efter upphovsmannens dödsår.
Säg att man tar ett verk från 1700-talet, som därmed inte skyddas av upphovsrätten, och översätter det till ett annat språk. Skyddas då det översatta verket av upphovsrätten? Eller det saknar kanske verksh...

Blivit erbjuden jobb utomlands/starta eget, ett par frågor.

Hej!
Jag har blivit erbjuden ett arbete som massör i Norge. De vill inte anställa mig utan vill att jag startar eget så att de slipper alla avgifter. Jag blev erbjuden futtiga 325SEK/h för detta o det räcker som alla vet inte långt. Hur mycket skulle jag behöva fakturera för att jag skulle kunna ta ut en lön efter skatt på 300SEK/h? Finns det nå...

marknadsförings tips!!

Jag är ett litet reseföretag som idag (ej reggat än men snart) samarbetar med en semseterby i vimmerby rikitat mot familjer och grupper (föreningar) tanken är att jag ska bygga upp en samlings plats av resor som är nischat mot målgruppen som främst är familjer eller iaf barnvänligt!
Är BusOlles Resor eller lämpligt namn eller vilken känsla får n...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Olika namn på domännamn och hemsida

Är det dumt att ha olika namn på domänet och hemsidan alltså en förkortning för att göra det ska bli lättare att skriva och komma ihåg!? tex istället för Per-Anders Resor så kanske jag skriver PAresor..
Vilket rekommenderas  :-\

Realistisk affärsidé?

Hej!
Jag har aldrig pysslat med egenföretagande förut, men har en dröm om att sälja bakelser runt om i Sverige, sommartid på olika festivaler. Är det någon som har praktisk koll på vad man skulle behöva fixa och hur? En konditor är fixad med tillgång till arbetskök som är godkänd av miljö och hälsoinspektionen. Är det svårt att få tag på ett...

starta hemsida inan registrerad firma!?

Jag behöver verkligen komma i gång och ordna med hemsidan men man behöver välja privat eller företag om man är företag så ska man ange momsnummer och sådant och det har jag ju inte än, kan jag då skriva det på mig som privat eller är det dumt?

Föra pengar till utlandet

Hejsan!

Jag jobbar med en del frilansare som är spridda runt om i världen och brukar använda mig av PayPal för att betala dom. Nu har jag hittat en person som kommer att jobba mer regelbundet för mig under en lång tid och plötsligt känns inte PayPal så bra längre på grund av deras avgifter.

Att föra pengar direkt via bankkonton är ä...

Kategori: Företagande över gränserna

Kopplingsförbud i konkurrensrätten?

Jag har hört att det ska finnas ett kopplingsförbud i konkurrensrätten och jag vill gärna veta vad det innebär. Jag har sökt på ordet "koppling" i konkurrenslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080579.htm), men hittar inte något. Hur kommer det sig? Vi...

Affärside söker programmerare som kompanjon till något stort!

Tjena!  Jag är en 29-årig civilekonom från Stockholm som söker en programmerare/ systemutvecklare för ett långvarigt samarbete.

Jag har en affärside som jag har funderat och arbetat själv med under en längre period.  Genom intervjuer och undersökningar jag gjort vet jag att affärskonceptet är väldigt eftertraktad idag. Det som gör den än mer...

Kategori: Söker/eftersöker

Förvunnen redovisningskonsult

Vad gör man när ens redovisningskonsult "försvinner"? Dvs inte svarar på telefon eller mail. Årsbokslutet måste in och hon är som bortblåst...  >🙁 Oerhört irriterande är det i alla fall.

Någon som har likande erfarenheter? Är det giltigt förfall hos Skatteverket för att inte lämna in bokslutet i tid?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

OT - amerikanska fängelser

:o http://josefsson.net/artikelarkiv/91-vaelkommen-till-frihetens-land.html
Artikeln har några år på nacken, men det har inte varit någon större förändring i systemet.

Jag blev så paff av informationen så jag sträckläste den ... och den verkar vara ok underbyggd,
jag har nog läst mycket annat som inte är så efterforskat.

Kategori: Off Topic

Pris betalningar över internet

inlösenavtal med bank eller typ paypal (bank på internet) kostar 3% per transaktionsbelopp + 3kr / transaktion + 250kr månadavgift till transaktionspartern (inte bank, utan mellanhand mellan butik och bank som jag förstått det)

Låt säga att jag har en försäljning på 2 st á 450kr / dag för att vara optimistisk, bägge betalar med kort.  450kr...

Kategori: E-handel

Hjälp med namn på mitt företag!

Håller på att starta ett reseföretag som inriktar sig mot familjer samt grupper/föreningar av olika slag. Jag har hittils ett samarbete och förmedlar resor till en liten by i småland mitt i underbar natur.
Och har tänkt hitta fler liknande runt om i lander och resor för olika årstider.
nyckelord är:
natur, upplevelser, äventyr, familj, gru...

Kategori: Affärsidéer