Senaste inläggen

Bil i enskild firma

Hej.
Kan någon hjälpa mig med ett problem jag har.
Jag har Enskild firma och bokför med Visma Enskild firma.
Jag har en privatbil som skall in i rörelsen och när jag talade med skatteverket sade dom att det skulle bokföras som Eget insatt kapital.
Men när jag skall göra detta så måste jag välja antingen Kassa eller Konto.
Nu är det i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bokföring "lösa" avtal / paypal

Hej

Har en verksamhet vid sidan av som jag inser behöver bli en enskild firma. Problemet ligger i att avtalen inte är värst formella eller dokumenteras väl. Allt jag betalar för sker via paypal och alla inkomster kommer via paypal, och landar sällan på bankkonto pga avgifter etc.

Då till mina frågor! Hur bokför jag sådant här för att...

Köp från privatperson i utlandet

Hur bokför jag ett köp av en vara från en person i utlandet?

Fall 1: Köp från privatperson i EU.
Blir det samma momsbollande mellan konto 2645 och 2615 som vid vanlig EU-handel? I och med att man köper från en (ej momsregistrerad) privatperson skulle det ju kunna tänkas att detta dribblande inte behövs. Nån som vet hur det är?

Fall...

Hur bokför man sista inbetalningen för skatten 2008

Hur bokför man sista inbetalningen för skatten 2008 som sker under 2009 så den belastar 2008?

Lasse

Affärsresa med import i siktet

Hej vänner,

Min första tråd, så säg gärna till om jag bryter mot några regler eller postar på fel ställe.

Då är jag igång och startar snart ett enskilt bolag, med lite olika ben att stå på. Var av en handlar om import från Thailand/Kina och försäljning i Sverige.

Då tänkte jag åka dit för att knyta kontakter/ besöka fabriker o...

Kategori: Företagande över gränserna

Koll av skatteverket

Hej jag har en liten firma som jag driver i hemmet. Just nu kollar skatteverket mina böcker, och eftersom jag har använt mig av en revisor som har gjort min bokföring så kändes det ganska lugnt. Tills dom ringde upp mig och säger att det saknas lite. Jag har glömt att föra in vissa saker som jag har sålt, inga större summor, men ändå! Känns verklig...

Roliga Företagsnamn

Satt och pratade med min underbara flickvän igår om knäppa och roliga företagsnamn vi stött på och det var faktiskt några som stack ut.

Har ni några roliga företagsnamn på lager?

Mina två:

1. Kött och Svets AB - Tibro
2. Paraboler och presenter - Gamlestaden i Göteborg

Kategori: Allmänt

Frakt

tänkte frakta material till kina och åter-frakta hem 😛
nåt bra förslag på fraktbolag?
ups och dhl å ems är dyra. sjöfrakt kan va ett alternativ.
mera?

Garage på firman

Hej!

Har en fråga. Jag har precis startat ett AB och funderade på om jag skulle ha en bil i bolaget och under den pratstunden med min redovisningskonsult sa  jag att jag hade en garageplats som jag betalar 1600 kr för. Denna skulle jag utan probelm kunna betala med mitt bolags pengar eftersom bilen tilllhörde bolaget. Nu har jag ingen bi...

Kategori: Off Topic

Aktiebolag (AB)

För att starta ett AB så måste man ha 100 000 som är knutna till bolaget. Antingen i aktiekapital, inventarier eller maskiner som är nödvändiga i verksamheten. Ellerhur?

Till skillnad från om man funderar på att välja bolagsformen "enskild firma", där din ekonomi är företagets/bolagets.

Dessa 100 000 som är knutna till AB, vad har dom...

Kategori: Affärsidéer

Kan man dra av oms på beg varor som inventarie?

Hej, har köpt en begagnade skrivare från privatperson för firman. Kan man dra av moms på detta?

Hittar inte info på skatteverket men enligt mitt tycke så borde det inte gå då första ägaren redan har betalat moms på denna vara innan...

Nätets smidigaste butik

Som rubriken visar så är jag inte lite kaksig när jag utnamnt min e-butik till "Nätets smidigaste butik", men jag tyckte det var en fyndig ordvits då det är svartsmide jag producerar och säljer.
Sen hoppas jag att den lever upp till det, vad tycker du?
Det kunde vara kul att höra vad du tycker om designen och upplägget, fraktmöjligheterna och...

Kategori: E-handel

Produktutvecklare

Jag funderar på att starta eget företag som konsult inom produktutveckling och konstruktion. Är utbildad inom design och produktutveckling och jobbar idag som mekanisk konstruktör. Min tanke är att inrikta sig mot små och medelstora företag som inte har någon egen utvecklingsavdelning. Är det någon som har tips hur man kommer igång och skaffar kund...

Försäljningsprognos

Hur uppskattar man lättast försäljningsprognos på ett café?
Jag har idag räknat med att dela upp vårt säljområde ungefär såhär

Inom 1 km | Inom 2 Km
3% | 1%

Detta innebär att per månad, 3% respektive 1% av dom som bor inom 1km respektive 2km skulle besöka oss 1 gång per månad.

Så om det t.ex är 10.000 personer som bor ino...

Ang. årsberättelse

Jag har postat samma ämne i kategorin bokföring mm, kändes lite malplacerat så jag postar även här, men i ala fall vid upprättande av årsberättelse, hur omfattande bör den vara och vad måste vara med? Tipsa gärna om tillgängliga exempel på strukturer/upplägg från andra småföretagares berättelser🙂

Angående årsberättelse

I samband med bokslut ska det göras en årsberättelse, hur omfattande bör den vara och vad måste vara med? Tipsa gärna om tillgängliga exempel på andra småföretag🙂

investera intäkter i varulager - bokföra varulagret som kostnad?

Hej,
Här är mitt "case":

Jag har ett ordinarie tills vidare jobb och en enskild firma. I den enskilda firman har jag intäkter från konsultverksamhet på 50 000 kronor.

De pengarna behöver jag inte för mitt dagliga leverne.

Jag tänker mig då att jag kan investera dessa pengar i ett varulager för produkter inom det området jag...

AKUT Hjälp! Bytt bokföringsprogram..

Jag har just blivit kassör och i samma veva har bokföringsprogrammet bytts ut.
Dessutom är jag inte så där hemma på bokföringstermer så jag behöver AKUT hjälp med en så enkel sak som att starta bokföringen.

Vi har nu SchysstaC och det ser ut att vara lagom för oss men hur får jag in våra pengar från förra programmet till bank o kassa i de...

En bild

säger mer än tusen ord. Varför är det så få bilder förutom min och några vackra presentationsbilder. Nu tänker jag inte på länkar som man kan titta på utan i forumet eller varför inte en egen ruta + lite kommentarer. Själv ser jag mycket i bilder och det får hjärnan att aktiveras mera. Idéer strömmar till.

Företagarna / Svenskt näringsliv

Hej, jag är lite nyfiken på om ni är medlemmar i Företagarna och/eller Svenskt Näringsliv?
Om ja, varför? Om nej, varför? Vad tycker ni är bra/dåligt med dessa? Hur upplever ni att de kan hjälpa/stjälpa er verksamhet?

Tycker de verkar som om de jobbar med många bra frågor och med en sund målsättning, men jag är alldeles för dåligt insatt...