Senaste inläggen

Garage på firman

Hej!

Har en fråga. Jag har precis startat ett AB och funderade på om jag skulle ha en bil i bolaget och under den pratstunden med min redovisningskonsult sa  jag att jag hade en garageplats som jag betalar 1600 kr för. Denna skulle jag utan probelm kunna betala med mitt bolags pengar eftersom bilen tilllhörde bolaget. Nu har jag ingen bi...

Kategori: Off Topic

Aktiebolag (AB)

För att starta ett AB så måste man ha 100 000 som är knutna till bolaget. Antingen i aktiekapital, inventarier eller maskiner som är nödvändiga i verksamheten. Ellerhur?

Till skillnad från om man funderar på att välja bolagsformen "enskild firma", där din ekonomi är företagets/bolagets.

Dessa 100 000 som är knutna till AB, vad har dom...

Kategori: Affärsidéer

Kan man dra av oms på beg varor som inventarie?

Hej, har köpt en begagnade skrivare från privatperson för firman. Kan man dra av moms på detta?

Hittar inte info på skatteverket men enligt mitt tycke så borde det inte gå då första ägaren redan har betalat moms på denna vara innan...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Nätets smidigaste butik

Som rubriken visar så är jag inte lite kaksig när jag utnamnt min e-butik till "Nätets smidigaste butik", men jag tyckte det var en fyndig ordvits då det är svartsmide jag producerar och säljer.
Sen hoppas jag att den lever upp till det, vad tycker du?
Det kunde vara kul att höra vad du tycker om designen och upplägget, fraktmöjligheterna och...

Kategori: E-handel

Produktutvecklare

Jag funderar på att starta eget företag som konsult inom produktutveckling och konstruktion. Är utbildad inom design och produktutveckling och jobbar idag som mekanisk konstruktör. Min tanke är att inrikta sig mot små och medelstora företag som inte har någon egen utvecklingsavdelning. Är det någon som har tips hur man kommer igång och skaffar kund...

Försäljningsprognos

Hur uppskattar man lättast försäljningsprognos på ett café?
Jag har idag räknat med att dela upp vårt säljområde ungefär såhär

Inom 1 km | Inom 2 Km
3% | 1%

Detta innebär att per månad, 3% respektive 1% av dom som bor inom 1km respektive 2km skulle besöka oss 1 gång per månad.

Så om det t.ex är 10.000 personer som bor ino...

Ang. årsberättelse

Jag har postat samma ämne i kategorin bokföring mm, kändes lite malplacerat så jag postar även här, men i ala fall vid upprättande av årsberättelse, hur omfattande bör den vara och vad måste vara med? Tipsa gärna om tillgängliga exempel på strukturer/upplägg från andra småföretagares berättelser🙂

Kategori: Allmänt

Angående årsberättelse

I samband med bokslut ska det göras en årsberättelse, hur omfattande bör den vara och vad måste vara med? Tipsa gärna om tillgängliga exempel på andra småföretag🙂

investera intäkter i varulager - bokföra varulagret som kostnad?

Hej,
Här är mitt "case":

Jag har ett ordinarie tills vidare jobb och en enskild firma. I den enskilda firman har jag intäkter från konsultverksamhet på 50 000 kronor.

De pengarna behöver jag inte för mitt dagliga leverne.

Jag tänker mig då att jag kan investera dessa pengar i ett varulager för produkter inom det området jag...

AKUT Hjälp! Bytt bokföringsprogram..

Jag har just blivit kassör och i samma veva har bokföringsprogrammet bytts ut.
Dessutom är jag inte så där hemma på bokföringstermer så jag behöver AKUT hjälp med en så enkel sak som att starta bokföringen.

Vi har nu SchysstaC och det ser ut att vara lagom för oss men hur får jag in våra pengar från förra programmet till bank o kassa i de...

En bild

säger mer än tusen ord. Varför är det så få bilder förutom min och några vackra presentationsbilder. Nu tänker jag inte på länkar som man kan titta på utan i forumet eller varför inte en egen ruta + lite kommentarer. Själv ser jag mycket i bilder och det får hjärnan att aktiveras mera. Idéer strömmar till.

Företagarna / Svenskt näringsliv

Hej, jag är lite nyfiken på om ni är medlemmar i Företagarna och/eller Svenskt Näringsliv?
Om ja, varför? Om nej, varför? Vad tycker ni är bra/dåligt med dessa? Hur upplever ni att de kan hjälpa/stjälpa er verksamhet?

Tycker de verkar som om de jobbar med många bra frågor och med en sund målsättning, men jag är alldeles för dåligt insatt...

Semerersättning på sjukpenning

Hej!

Har en sjukskriven rätt till semesterersättning på sin sjukpenning från Färsäkringskassan? Och är det i så fall arbetsgivaren som ska betala ut det?

tacksam för svar.

Hälsningar Kristin 🙂

Kategori: HR - Personalfrågor

Skattmasens manifest

så heter boken som jag plöjt igenom Den är skriven av en fd högt uppsatt person inom skv med årtionden av erfarenhet därifrån. Han heter Mikael Wokander.
Man aldrig gotaga en partisk handläggares beslut för sina avdrag utan gå vidare om man anser att man har rätt och man har rätt att närvara på företagsskattesammanträde för att där framlägga sin...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföring av kostnader för att åka på mässor

Hej, jag kan inte hitta att någon ställt denna frågan så det kanske är uppenbart  :-[ men gäller det något särskilt för bokföring av kostnader för att åka på mässor? Jag tänker närmast på hur man bokför hotellkostnad, biljett till mässan och tåget dit. All input emottages tacksamt.

Färgad sedel i dagskassa

Hej,

hur bokförs förlusten om man får en färgad sedel i dagskassan?
Sedeln skickas till Riksbanken för utredning, och eventuellt får vi beloppet senare.
Något tips?

Hälsningar
Kristin

Sponsring

Hej,
jag är ny på sajten, och har följande frågor:
Vårt företag sponsrar Hem och Skolas "Rökfri ungdom", och hur ska jag bokföra det?
Vi fick en konsultfaktura, datakostnader på ca 30.000. Deri hade de belastat resekonstnader bla milersättning ca 2000. Kan jag då boka allt till datakostnader eller ska jag speca resekostnaderna till 580...

Webbutik för att sälja utomlands?

Jag behöver lite råd. Jag har en hemsida där jag skriver om gamla kameror, fotografi etc. där jag har ganska bra trafik till och från, och kan säkert få upp rejält om jag anstränger mig. (www.retrocamera.net, som högst 4500 unika om dagen i slutet av förra året, just nu lägre dock för jag har varit lat).

I februari sålde jag min första bild...

Kategori: Företagande över gränserna

Lagerbolag, apportegendom, köpeskilling och aktiekapital

Hej,
Ju mer man läser desto snurrigare känns det...
Jag vill köpa en restaurangverksamhet och bilda ett AB.
Vad jag har förstått så kan de 100 000 som krävs i aktiekapital användas
för köpet. Stämmer det och hur går man tillväga?
Är ett lagerbolag det bästa sättet att snabbt komma igång?
Jag behöver söka utskänkningstillstånd som...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Pensionsförsäkring beslut HJÄLP!

Hej panelen.....

Vi är 4 delägare i ett företag som nu skall unna oss pensionsförsäkringar, och i denna diskussion har olika uppfattningar uppstått.

Till saken hör det att vi spänner mellan 35 och 55 år bland delägarna.
Alla delägare har samma %-andel och samma lön och ger ungefär samma insats i allt.

Ena halvan "den yngre"...

Kategori: Feedback