Hur beräkna prissättning/vinst?/skatt?mattematik tråd

96
2
Säg att jag importerar varor utanför eu.

Förfakta:
Tullsatsen är 12%
Frakt: 1500 kr
Pris är exklusiv moms

Antagande
Jag köper in  antal x pris/st
20 x50
20 x60
10 x100

Jag säljer
produkten som kostade 50 kr i inköp för 150 inkl moms (120 kr eckl moms)
produkten som kostade 60 kr i inköp för 180 inkl moms (144 kr exkl moms)
produkten som kostade 100 kr i inköp för 300 inkl moms (240 kr exkl moms)

Fråga
1. Hur gör jag för att beräkna vinst (det jag får i handen) på det totala summan, efter betalat momskatt och vinstskatt ( ca 75% skatt om jag förstår rätt) om jag lyckas sälja allting?

2. Hur gör jag en rimlig beräkning för prissättning på produkterna? dvs hur beräknar jag för att få vinst/ såld objekt?

Tack för svar!
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1324
4
Nu gör du det fel som dom flesta gör. Försöker räkna på ETT inköp. Men vår svenska skattetabell är ju inte rak. Utan det finns saker som grundavdrag, jobbavdrag, statsskatt över brytpunkten osv. Sedan räknas din skatt av din totala inkomst. Även sidoinkomster. [br][br]Men går vi till ett normalfall. Du har inga sidoinkomster.  Företaget gör en vinst på 300 000:- under året. Du har inga ränteavdrag . osv.  Då kan värdet 43% vara ganska relevant. Men den kan ligga mellan 25 och 60% beroende på allt vid sidan om. [br][br]Moms. Se det som om momsen har inte med ditt företag att göra. All moms du betalar får du tillbaks. All moms du får in till bolaget betalas till skm. [br][br]Om du tar ditt exempel. Du handlar för 1000:- 1200:- + 1000:- , Du betalar frakt 1500:- Så du har betalt 4700:-. På det lägger du tull 12 % = totalt 5264:-[br][br]Du säljer för 20x120:- + 20x144:- + 10 x 240:-  = 7680:- [br][br]Vinst alltså [br] 2416:- . Av det går nog ca 43% i skatt så du har 1400:- kvar. [br][br]Men om du bara säljer detta en gång och inte har någon annan lön så kan du behålla 75% pga grundavdraget . Om du gör detta köp 300 gånger får du betala en massa statsskatt och då blir det kanske 60% i skatt. [br][br]
96
2
ok , tack,[br][br]jo jag har även vanlig lön utöver detta. Så med andra ord borde jag dra av 60% av vinsten?[br]Var hittar man alla procentsatser?[br][br]tack!
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
2360
49
Ett uppdrag som jag hade var just ett sådant fall där personen hade en mycket bra lön och en lönande sidoverksamhet. Det mesta skulle gått bort i skatt om han inte anlitat mig, men med helt lagliga metoder  så fick an behålla det allra mesta och kunde njuta dessutom. Verksamhet  har på det sättet möjlighet att växa ytterligare och i ett längre perspektiv kan man fundera att gå ner i tid på ordinare jobb eller vara flexibel när så ges möjlighet.  Jag hade själv ett sådant ställningstagande till en anställd jag hade för 40 år sedan och han sa att det var det bästa som hänt honom i livet. Att han dessutom hade gratis rådgivning under 30 år gjorde saken inte sämre. Nu har han slutat som egen företagare över 80 år gammal..
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
4
[quote author=Delicious link=topic=5244.msg25333#msg25333 date=1239456742][br]ok , tack,[br][br]jo jag har även vanlig lön utöver detta. Så med andra ord borde jag dra av 60% av vinsten?[br]Var hittar man alla procentsatser?[br][br]tack![br][/quote][br][br]Ja var hittar man dom  ?. [br][br]Nu vet jag ju inte hur gammal du är men vi antar att du är över 26 så du har normal egenavgift. [br][br]Då tar du vinsten 2416:- enligt tidigare uträkning. Då gör du ett schablonavdrag på 25%. Företaget har då en summa av 1812:- som du beräknar skatten på. [br][br]29,71% av 1812:- betalar du sedan i egenavgifter. (här får jag den låga siffran. 75% av 29,71%  ca 22 %).  Nästa problem är sedan om du sätter 30 karensdagar för då sjunker egenavig någon %. [br][br]Sedan kommer det svåra. Hur mycket skatt betalar du förutom detta. [br]Jo det är ju på samma sätt som med lönehöjning. Marginalskatten är ju olika var i trappan du ligger. Det kan ju vara från 0% , kommunalskatt ( -jobbavdrag som inte är så lätta att räkna fram) upp till kommunalskatten + 20% statsskatt och sists kommunalskatten + 25% statsskatt. [br][br]Så räknar du 21% egenavg, 23% kommunalskatt (75% av 32%)  så hamnar du runt 44%. [br][br]Så det är mycket att räkna på. Sedan har du ju möjlighet att starta AB och då slippa skatt så mycket nu om du spara i bolaget till sämre tider[br]Sedan finns det ju periodiseringsfonder, expansionsfonder, pensionsförsäkringar och mycket annat men det är överkurs.[br][br]Hans[br] 
2066
22
Ypperligt svar från [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/action,profile/u,1414/]hfohrman[/url].[br]Mer konkret finns det en sammanställning av belopp och procentsatser hos [url=http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/beloppochprocent2009.4.6d02084411db6e252fe80007428.html]skatteverket[/url], samt de vanliga [url=http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/09/preliminar/main.4.6d02084411db6e252fe80008294.html#lontagare]skattetabellerna[/url] som kan vara kul för att se ungefär var du hamnar om du räknar ihop lön och inkomster från företaget (det stämmer inte men ger en fingervisning).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
[quote author=Delicious link=topic=5244.msg25330#msg25330 date=1239443930][br]2. Hur gör jag en rimlig beräkning för prissättning på produkterna? dvs hur beräknar jag för att få vinst/ såld objekt? [br][/quote][br][br]Skattefrågan har du fått mycket bra svar på, så den lämnar vi därhän ett tag.[br][br]I exemplet du ger har alla varorna en marginal på drygt 53%, om man bortser från frakten som förmodligen kan variera beroende på hur mycket man beställer och hur man transporterar. För att få ut priset exkl moms är formeln  (inköpspriset + tullsatsen)/(1- tänkt marginal). [br][br]I ditt exempel utgör sedan fraktkostnaden hela 47% av orderns värde exkl tull. Det är väldigt mycket och det gör att din faktiska marginal krymper ned till c:a 34%. [br][br]Utan att veta vad det är du köper in och hur det skall transporteras så är det ändå ett gott råd att börja fundera lite på hur man kan få ned fraktkostnaderna. [br][br]Ett sätt är att vi åter tittar på skattefrågan. Om man har så att man klarar sig, finns det i ett uppstartsskede sällan någon anledning att dränera företaget på kapital genom att betala ut lön till sig själv som beskattas rätt så hårt. Istället brukar det behövas mer pengar för att kunna beställa mera optimalt så att fraktens andel av en varas värde harmoniserar i förhållande till kapitalbindningskostnader och lagerkostnader. [br][br]Låt oss leka med tanken att ett tio gånger större inköp medför tredubbel frakt.  Det gör en fraktkostnad på 14% av varuvärdet, och din marginal stiger från 34% till 47% allt annat lika, eller grovt sagt från en tredjedel av omsättningen till knappt hälften. [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.