Senaste inläggen

Jag kan inte vara den ende (PEP TRÅDEN!)

We needs it! Det går inte att slå på en kanal, läsa en tidning eller gå in på nån media.se utan att det står CHOCKBESKED! 1000 VARSLADE! BNP NER  1,5 miljarder% på 2 månader!

Ärligt talat. En del startar sina företag på en dag och en del kämpar längre och behöver bra med tryck för att få upp en stark idé. Jag tillhör den senare kategorin. Ja...

Kategori: Allmänt

Allmän visstidsanställning - för ökad orderingång?

Får en arbetsgivare anställa någon för en tid på sex månader på grund av att arbetsgivaren har en kraftig ökad orderingång?

Mina tanker är att det inte är tillåtet. Den enda som jag i så fall skulle kunna tänka mig är att det kanske kan räknas som "allmän visstidsanställning"? Och därmed skulle det vara tillåtet. Men min uppfattni...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Blivande agent/distributör/?

Hej hej, jag har hittat en sak som jag vill sälja i Sverige, det finns ingen som har rättigheterna i Sverige att sälja dem, företaget finns inte ännu i Sverige, jag har varit i kontakt med företaget som finns i USA och de finns på många andra ställen i världen. Bla England och jag skulle i så fall kunna köpa av dem (blir ju lite lättare med moms oc...

Kategori: Företagande över gränserna

Varning för visitkort.se

Nu har jag tröttnat på visitkort.se/billigakuvert.se
Dom priser som står på hemsidan stämmer inte, och man godkänner villkor där dom lägger på en mängd olika avgifter.

Tex visitkort så står det från 50 öre st, totalt 100 kr för 200 st.
Och vi designade själv visitkortet i rätt format. Så det borde inte vara några extra avgifter.
...

Hur få till en utveckling av företaget? Eller tvingas lägga ned?

Det känns som att jag sitter i en rävsax just nu.  🙁

Jag driver sidan: www.tillfest.se sedan snart 1 år tillbaka. Starten har varit tung, men sakta men säkert har jag börjat gå mindre och mindre back varje månad.  🙂

Jag tror fortfarande mycket starkt på idén och vet att det kommer gå bra bara jag får en fot in ordentligt på marknade...

Kategori: Feedback

import från usa endast tullavg om jag förstår rätt

Har läst på angående import från icke EU land.
I mitt fall gäller det USA.
Och om jag förstått det rätt så är det egentligen bara tullen som kostar mer jämte mot att importera inom EU. Stämmer det?

Importera inom EU:
+Man behöver inte betala moms direkt till leverantör
+ ingen tull avgift

Import utanför EU:
+ Man betalr...

faktureringsmetoden

Hej,

Jag har ett mindre företag och använder mig av faktureringsmetoden och har en fråga ang. min bokföring.

När jag skickar en faktura bokför jag en kundfodran som jag sedan kvittar när jag får inbetalningen. Men när jag får en faktura från kund så bokför jag den enbart enl. nedan

t.ex inköp vara från Eu 25% moms

1920 k...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Primär förhandlingsrätt

En arbetsgivare har ju en skyldighet att förhandla med facket om större förändringar i verksamheten (t ex tillsättning av en ny chef eller flytt av en lokal till en annan del av staden). Om han inte kommer överens med facket måste han också förhandla med en central facklig organisation. När han fullgjort dessa förhandlingar är det trots allt hans o...

Programvara & Dator

Jag planerar att starta ett företag där det krävs att man använder
dator och en särskild programvara/datorprogram, Illustrator. Programmet är
ett krav för att kunna driva verksamheten.

Kan jag köpa programvaran som
privatperson innan själva företaget är registrerat, för att sedan kunna dra
av det i företaget senare...

Kategori: Inköp

Försäkring mot kunders konkurs?

Säg att mitt företag levererar stora ordrar till andra företag. Om en av mina kunder går i konkurs efter att jag levererat en order och innan jag har fått betalt innebär det allså en stor ekonomisk förlust för mig. Finns det någon möjlighet att försäkra sig mot detta? Så att jag endå får betalt för mina varor. Vad kallas en sån försäkring i så fall...

Registrera namn på EF, nödvändigt?

Har precis skickat iväg papper där jag ansökt om f-skatt samt momsreg. Nu har jag en blankett liggande här där jag kan välja att registrera ett namn om jag vill.

Har tänkt annonsera lite och är sugen på att ha ett namn med en snitsig logga eller så. Om jag nu annonserar och kallar företaget för något som jag vet att inget annat företag hete...

24000

Var bara tvungen att ta det 24000e inlägget 🙂

Kategori: Off Topic

Entreprenör sökes - Entreprenör finnes

Jag har drivit och utvecklat ett eget företag i många år som jag sålt vidare. Jag söker nu ett mindre företag i Stockholmsregionen med utvecklingspotential att bli delaktig i. Jag har tidigare framförallt arbetat med affärsutveckling, marknadsföring och försäljning.

Låter det intressant? Hör gärna av dig.

Kategori: Söker/eftersöker

Företagare inom grafisk design?

Hej!

Jag är intresserad av att komma i kontakt med företagare inom den grafiska branschen, både i tryckt media och webb. Det vore roligt att utbyta erfarenheter både inom branschen och som företagare.

Till exempel är mitt företag fortfarande ganska nystartat och man står och väger runt frågor som exempelvis prissättning, samarbeten os...

Hyreshöjning

Hej,

Jag har en butiks lokal, och nu har min hyresvärd (Bostadsrättsförening) höjd hyran utan varsel. Vad för regler gäller när hyresvärden höja hyran, enligt kontrakten så har vi 9 månaders ömsesidig uppsägningstid, vilket jag menar måste vara den tid som gäller, om jag t.ex inte vill acceptera den nya hyran? Är det även rimligt att jag som...

Adblock

Hejsan!

Jag är lite nyfiken på hur ni andra ser på detta med Adblock. Jag driver själv ett par sidor som är beroende av annonsintäkterna för att jag ska kunna hålla dom vid liv (inte tjäna pengar i mitt fall)
Att folk som besöker mina sidor och tar del av mina gratistjänster utan att ens kunna kika på reklamen stör mig.

Hur skull...

Egen design till tillverkning i Kina

Jag har en ide om att tilverka i Kina. Jag designar mina egna produkter och vill få dom tillverkade i Kina och sedan sätta ett eget märke på dom. Jag ser mest att man pratar om import här så jag har haft svårt att hitta hur man går tillväga. Jag står på ruta ett verkligen och vet inte vad nästa steg är. Hittar jag en fabrik då dit jag skickar skiss...

Behöver lite feedback ang start av enskild verksamhet.

Hejsan!

Som så många andra går jag i tankarna på att starta eget.
Även fast det ser dystert ut på marknaden skulle jag ändå vilja göra ett försök  :nicka
Detta är väl inte direkt en "affärside" utan undrar mest ifall ni tror att det kommer att hålla, och om det värt att lägga energi på.

Har ni lust och läsa mitt inlägg nedan oc...

Kategori: Affärsidéer

Bokföring av inköp från England

Hej,
Ursäkta om detta är en upprepning:

Om jag handlar för £ 1000 (varulager) från ett företag i England så betalar jag ingen moms där.

Vid bokföringen debeterar jag då £ 1000 och krediterar bank med detsamma, men hur bokför jag momsen?

Blir det 25 % av värdet (£ 250) på "moms in"?

Tack på förhand!

Förflyttning från varulager till inventerie?

Hej,
I min verksamhet - guideverksamhet - behöver jag vissa prylar för att kunna guida, som exempelvis kanoter och liggunderlag.

Jag köper dessutom in dessa produkter för försäljning till kund.

Nu har det uppstått en situation då jag vill förflytta en produkt från varulagret till "inventerie", alltså som skall användas i verksamhet...