"Tror det är billigare att på sikt själv annonsera på Google eller försöka hitta egna reklamkanaler i olika sociala media."
Min spontana tanke var, hur gör man det effektivt?
Jag skall börja med att berätta vad jag gör. Jag säljer, precis som Magnus, en hel del saker på Tradera. Några produkter är vi konkurrenter på, men rätt stora delar av våra sortiment skiljer sig åt så jag ser oss mer som "kollegor i branschen". Företaget heter Parvelito och drog igång strax före årsskiftet 08/09.
När jag startade gav researchen att det är lönlöst att starta en egen webshop, för det kommer kosta massor av pengar att dra folk dit. Istället fanns Tradera som har en stor kundkrets. Det är ett jättebra ställe att marknadsföra sig på som ny. Men, man blir inte rik av att sälja på Tradera. Det går att nå positivt resultat, men eftersom det är alldeles för mycket "dirty business" där så kommer man aldrig att få de volymerna att man kan leva på det.
Alltså är det nu dags för en webshop. Nu har jag ett namn, en viss volym, ett gott rykte och en hel del erfarenhet. Den är snart klar.
Konsensus är att man skall marknadsföra den via Google och den skall vara optimal för SEO. Jag funderade ett varv till, och funderade på om det verkligen är det mest optimala sättet att marknadsföra sig. Om ALLA betalar en slant till Google för trafik till dem, så är det Google som blir rika och få andra kan försörja sig. Och om alla har optimal SEO så hamnar man rätt långt ned i listan vid sökningar i alla fall. Är det verkligen där man skall lägga krutet, på sikt? ???
Kollade då runt lite vad bloggare ville ha för att få in lite reklam där. Kan ju konstatera att medan man på min tid som ung var glad om man kunde tjäna en hundring (i dagens penningvärde) på att klippa gräsmattan eller tvätta bilen så skall dagens "glin" ha 5000kr på ett paypalkonto (utan kvitto) för att trycka in en banner på en blogg under en månad med något tusental unika per dag. Grrrrr Kiss my ass. Bloggartrenden är snart över, och då kan ni få klippa min gräsmatta, för 20kr... :giggle
Jag har funderat på annonser i en del "udda" tidningar med mycket täckning, som t.ex. fackföreningstidningar och sådant. Brukar vara rimliga priser på sådant, men kommer tidningsläsare gå ut på nätet?
Ett annat sätt att dra besökare är genom att göra en väldigt informativ sajt som lockar allmänt intresserade, men det är väldigt mycket jobb med det och tveksamt om det lönar sig att lägga tiden där.
Närområdet tänkte jag försöka täcka med hjälp av att synas på torget och marknader en del, men mellan Karesuando och Smygehuk är det rätt mycket att täcka upp, så det är inte vettigt i längden.
Prisjämförelsesajter i all ära, men de går tyvärr mest ut på att erbjuda lägsta priset och med det följer inte sällan sämsta servicen också. Det är lite emot min natur att man hela tiden skall locka kunder bara genom att vara billigast. Som företagare är det ett hårt och tufft sätt att bedriva företag, för det blir massor av jobb för rätt så lite pengar.
Så, hur gör ni? Någon som vill berätta? Kan vi göra saker tillsammans?