Senaste inläggen

import, vem står för kostnaden för försäkring?

Hej,

Ska köpa in varor för ca 5k från ett icke eu land och med dhl som transport.
Vem är det som brukar stå för kostnaden för  försäkring ifall varan försvinner eller blir förstörd när den anländer till Sverige? Jag som köpare? Leverantören eller transportföretaget?

Brukar det vara köparen som betalar för försäkring/transport eller...

Kategori: Inköp

Nutek upphör som myndighet, Tillväxtverket tar över

Två nya myndigheter som berör oss företagare har precis fötts.

Nutek upphör som myndighet och verksamheten tas över av myndigheten Tillväxtverket.

Pressmeddelande (1 april) - (Var först rädd att det var ett aprilskämt  😃)

Ny myndighet f...

Kategori: Nyheter

Designer söker uppdrag

Är du i behov av en ny design med en stilren grafisk profil för din sida?

Hör av dig så kan jag återkomma med skisser utan någon kostnad, och därefter kan du avgöra om du är intresserad eller ej.

Jag arbetar inte efter någon timlön utan sätter ett fast pris per uppdrag.

/David
david [dot] tuvin [at] gmail.com
070-2062524

Kategori: Till salu

Milersättning etc i AB

Hej.

Jag undrar en sak kring hur jag ska bokföra milersättning och traktamente i mitt nya AB samt hur jag ska "få ut" pengarna ur bolaget.

Jag har sedan tidigare en Egen Firma där jag satt av maximalt till expansionsfond och till periodiseringsfond. Detta år har jag planerat att lösa upp dessa och ta ut max 380´ Kr (brytpunkten).
<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Namn på mitt företag

Jag kommer att sälja skrivtjänster.

Då har jag förslag på: :-\

[color=red]1.[/color] Skrivbyrån Eva
[color=blue]2.[/color] EvaSkriver
[color=yellow]3.[/color] SkrivEva
[color=purple]4. [/color] SekrEva

Vilken av dem gillar ni?  :roll:

Kategori: Allmänt

Partner till Fitnesskoncept, vi börjar med Gävle

Hej!

Jag är en herre på 30 år och jag vill satsa både pengar och energi på ett fitnesskoncept i norra delarna av Sverige. Jag har affärsplan och troligtvis en lokal i Gävle, vilken är den stad där jag tänkte börja starta upp. Jag ser en potentiell målgrupp men även stora utvecklingsmöjligheter. 

Jag söker efter någon som är intresser...

Kategori: Söker/eftersöker

Google Analytics visar inte alla klick från Adwords

Jag vet att alla klick från Google Adwords inte visas i Analytics men jag tycker att det har ändrats ännu mer den sista tiden och inte till det bättre för oss som betalande annonsörer. (Om varför de inte alltid visar samma finns här)
<...

Kategori: E-handel

Tömning av 1229?

Ska konto 1229 (Årets avskrivning maskinger och inventarier) tömmas mot 1220 (Maskiner och inventarier) vid räkenskapsårets början? Detta känns mest rimligt då 1220 då kommer att visa nuvarande värdet på inventarierna.
Jag har noterat att i vissa kontoplaner heter 1229 "Årets avskrivning..." och i andra "Ackumulerade avskrivningar...". I det sen...

Den siste byfånen

Jag har börjat tröttna ordentligt på alla dessa chefer som har suttit och tillskansat sig hundratals miljoner i olika bonusavtal genom åren.
Politiker inom alla olika grupperingar sitter också och sno åt sig miljoner fram och tillbaka.

Jag vill inte ha ett samhälle, som vi nu ser början på, där dom rika bli ännu rikare på bekostnad av att...

Kategori: Off Topic

Fru utmätas vid konkurs?

Säg att en enskild firma går i konkurs och killen som drev företaget blir betalningsskyldig till en skuld. Kan då denna skuld utmätas från hans frus privata egendom?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

moms på rabatt?

Har kommit fram till ett litet problem som någon kanske kan svara på..

här är situationen.
En rabattkupong som ger 100 kr i rabatt på en beställning.

Säg att jag i min butik säljer böcker, mat och tvspel (en salig blandning) och använder alla oliak momssatser, 6 ,12 och 25%

kunden köper
ett tvspel för 125 kr inkl moms (...

Överföring av företagets pengar till privatkonto

Har fått svar! TACK!

Senaste trenderna inom marknadskommunikation?

Hej,
vilka trender/nya möjligheter borde man ha koll på inom marknadskommunikation tycker ni?
Att exv marknadsföra sig genom olika sociala media känns som en sådan. Vad finns det mer som man borde ha koll på?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur du enkelt skapar starka lösenord – och kommer ihåg dem

Hej på dig!

Här kommer en artikel om hur du lär dig skapa starka lösenord, men framför allt hur du lär dig att komma ihåg dem:  ;)
http://www.castpoint.se/tips-tricks/hur-du-skapar-och-kommer-ihag-starka-losenord...

Tillåtna konfliktåtgärder?

Jag har två frågor 🙂

1. Får en facklig organisation gå ut i strejk ifall förhandlingar om ett medbestämmandeavtal har brutit samman?

2. Får en facklig organisation förklara sin arbetsgivare i blockad på grund av att arbetsgivaren inte har betalat löner på ett tag?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

kreditkort

Hej igen, har en ny fråga  :mrgreen:

Hur bokför jag kvitton från kreditkortsköp? Om vi säger att ett kvitto är från den 12 november 2008 ska det kvittot då bokas det datumet? Eller, kan jag samla ihop alla kvitton från en period och sätta bakom kreditkotkortsfakturan?

Frilanssäljare inom Business Intelligence sökes

Virtual Carisma söker frilanssäljare. God provision. Vi ser att du har F-skattsedel.

Virtual Carisma är ett IT företag inom området Business Intelligence. Se vår hemsida, www.virtualcarisma.com, för mer information om våra produkter och tjänster.

Vid intresse e...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp - Inkasso & Kronofogde

Hej, jag har idag åtagit mig att hjälpa en vän att sköta dennes bokföring då han hamnat på sjukhus och varit där en längre tid. Det har inneburit att jag suttit på hans kontor hela dagen och öppnat mängder med oöppnad post från typ januari och fram till nu.

Nåväl. Bland posten finns mängder av inkassokrav och bet. föreläggande från fogden....

Tjänstebil

Hej, jag har precis startat en enskild firma och undrar nu hur jag ska göra med tjänstebil?
Ska jag köpa in den i firman, eller ska jag ha den privat men använder den i firman?
Det gäller en servicebil, och det lutar åt en Opel Combo. (jag är inte bunden till något märke eller modell, så tipsa gärna om bilar med) Jag har satt ett tak på 20 00...

Skapande av ett gemensamt organ för några företag

Vi antar att några företag (t ex industriföretag) ska skapa ett gemensamt organ för att tillvarata deras intresse genom att påverka beslutsfattare (politiker) och allmänhet. 

Vilken typ av organ (verksamhet) bör det skapa tycker ni?

T ex de kanske kan skapa ett aktiebolag, men är det ens tillåtet eller okej om organet inte har vinst...