fakturor!

14
Hej,

Sitter med bokföringen och en fråga har dykt upp. Företaget i fråga har använt sig av ett annat faktureringsprogram än det som bokföringen sköts i. frågan är då; behöver jag sitta och skriva in dessa nästan 1000 fakturor i bokföringsprogrammet eller kan jag t. ex sammanställa en fakturajournal på alla fakturor som gått ut under en månad och bokföra den sista i månden? Kan jag på samma sätt sammanställa en lista på alla inbetalningar för kundfakturor som kommit in under en månad och bokföra i slutet av månaden? Eller behöver jag bokföra varje inbetalning som en egen verifikation den dag då pengarna nått bankgirot?

Tack på förhand!

Trevlig påsk
2066
22
Har jag rätt om jag av din fråga antar att fakturorna inte förts in löpande i bokföringsprogrammet under året?[br]Rent generellt så ska händelser bokföras när de sker (t ex fakturor). Men personligen hade jag inte lagt ner arbetet med att manuellt knacka in fakturorna i efterhand. Börja med att kolla i fakturaprogrammet om du inte kan exportera en SIE-fil från det, det brukar de flesta klara. Denna fil kan du då importera direkt i bokföringsprogrammet och få med allt automatiskt. (OBS - Ta en backup först!) Om det verkligen inte går att få över informationen mellan programmen hade jag gjort som du föreslog, plockat ut en sammanställning per månad. En stor nackdel är dock att det blir mycket svårare att hitta avvikelser när det inte stämmer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
Det andra bokföringsprogrammet kanske kan få ur sig en fakturajournal för varje dag, där alla fakturor gjorda en dag sammanställs. Och en inbetalningsjournal där alla inbetalningar som sammanställs. Då har du 2 verifikat/dag, vilket blir c:a 500 under ett år istället för 1000 + 1000 under ett år.[br][br]Min erfarenhet är att Skatteverket går helt i spin om det finns händelser på ett bankgirokonto som det saknas verifikat för i bokföringen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.