Vad gäller för regler/lagar?

17
Om man vill dela ut flyers eller sätta på vindrutetorkaren på bilar? Tänker på tillställningar av typen tävlingar, träffar, marknader mm. Måste man ha tillåtelse någonstans i från? Räknas det som SPAM om man sätter en lapp under vindrutetorkaren?

Jag har nämligen rätt specifika kunder och det känns mycket billigare att åka runt på specifika tillställningar där endast potentiella kunder är än att betala stora pengar för annonsering på andra ställen. Ska även annonsera i branchtidningar, men det kostar också en slant.

Det jag ska dela ut är ingen konkurrent till arrangörerna av tillställningarna. Jag gör alltså inte reklam för liknande tillställningar som kan sno deras kunder eller så.

Just det en fråga till. Är det samma regler som gäller när man skriver i hemsidegästböcker som det är om man skulle skicka ett mail till samma person?
1165
På vissa, numera de flesta, köpcenters parkeringar så brukar markägaren sätta upp skyltar att all form av reklamutdelning är förbjuden. Dels för att det rasar igång ett antal billarm, dels för att det är enormt mycket lappar att ta reda på sedan för renhållningen. De flesta blir rätt så förbannade över de där lapparna och kastar dem på backen istället för att läsa dem. [br][br]Nedskräpning är ett brott enligt miljöbalken, och det är inte varje bilägare som hålls ansvarig, utan du som delat ut lapparna. Det handlar både om straffansvar och skadestånd för att städa upp det hela.[br][br]Fråga hellre om du inte kan få sätta upp någon slags monter och berätta mer om dig och din verksamhet där. Förvisso kanske arrangören vill ha en peng, men du får säkert bättre respons och renommé. [br][br]Vad gäller hemsidors dagböcker tycker jag att det är mer ärligt mot hemsidans ägare att fråga om du inte får köpa en annonsplats hellre än att ge denna en massa jobb med att ta bort dina inlägg från gästboken. Det finns inga tydliga lagar för detta, men en kreativ webmaster spärrar rätt så snabbt bort ditt IP så att du inte ens kommer in på sidan.[br][br]Att i en liten nischad krets med ett visst intresse bli känd som "den där snåla som aldrig skall betala för sig" är troligen inte särskilt lönsamt på sikt.
17
Tack för bra input. [br][br]Får fundera vidare på andra idéer. Mycket att tänka på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.