Senaste inläggen

Butik i egen bostad

Hej!

Jag har eget företag som hittills har varit baserat på tradera samt webshopen. Detta har gjort att jag kan arbeta hemifrån. Om jag nu vill utöka och öppna upp så att kunder kan komma hem till mig till ett rum som jag ordnar till "butik". Vilka regler gäller då och behöver man tillstånd?

Kategori: Allmänt

Förslag på affärside?

Förslag på affärside?

Gärna en helt ny idé eller en gammal som man borde återuppta?

Kategori: Affärsidéer

För er som driver själv!

Alla som driver egna företag idag, vem backar upp dom som nu i börskrisen, om ett företag skulle tappa massor med penga? för driver man eget företag så jobbar man inte under staten väl? ???

/ Patrikkrook.blogspot.com

Veckouthyrning "Bo På Lantgård"

Hej!

Har lite Veckouthyrning, just nu på hobbybasis, men vad tror ni om utvecklingsmöjligheterna?

Tar gärna emot synpunkter på hemsida m.m.

www.martensgard.com

Kategori: Feedback

Ska vi hjälpas åt?Dra nytta av vandra som företagare? Merförsäljning?

Hej!

Jag är en seriös person men som många andra lite för feg för att starta eget på heltid. Jag är som många andra rädd om tryggheten med A-kassa, försäkringskassa m.m. Men efter många funderingar och undersökningar skulle jag nu vilja satsa för fullt som egen företagare.

Jag har ok ekonomi, kunskaper inom flera olika branscher, driv...

Kategori: Söker/eftersöker

Hemsida om försäljning

Hej!

Vi undrar vad ni tycker om vår nylanserade hemsida om försäljning?

www.saljkungen.se

Skriv gärna en rad eller två i forumet.

Hälsningar
/Säljkungen, av säljare för säljare

Kategori: Feedback

kundförfrågan hjälp.

Hejsan alla företagare

Jag driver en webshop för tillfället och tänkte skicka ut en lkundförfrågan till alla mina gamla kunder.

Och undrar om nu ni kan vara vänliga och klaga lite påden innnan jag skickar ut den. 🙂

Hejsan Namn

Under det gångna året har ni varit kund hos Firma.
Vi försöker ständigt förbättra vårt utbu...

Funderingar kring marknadsföra en jobb portal

En sak jag har funderat på är vad man ska satsa på först, företagen eller kandidaterna? Utan jobb kommer inte folk att vilja registrera sig samtidigt vill nog inte företag annonsera om det inte finns arbetsökande?

En annan sak är var jag hittar alla arbetsökande? Var ska jag marknadsföra min portal för att börja få in registrerade kandidater...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kvinnligt företagande - vad är det?

Det handlar mycket om kvinnor och deras företagande. Vad är kvinnligt företagande egentligen? Låter det inte fånigt? Vad skiljer denna företeelser åt från "vanligt" företagande?

Jag vet att det i slutändan handlar om att fler kvinnor ska starta eget (varför det nu är viktigt.. De som är mest lämpade för en uppgift brukar lösa det.) men om ma...

Förlängt räkenskapsår vid ombildning

Har nyligen ombildat min enskilda firma till handelsbolag. Kan jag förlänga räkenskapsåret så att jag slipper att göra årsredovisning för ett par månader vid nästa årsskifte?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tidigare anställd tar kunder

Hej!
Kan någon hjälpa mig?
Jag har haft en anställd på timtid i ca 6 mån. Jag sa upp henne pga arbetsbrist.
Nu visar det sig att hon jobbar hos en konkurrent till mig, och det må så vara.

Problemet är att kunder börjar säga upp mig, och anlitas av hennes nya företag ist.
vad är det som gäller? får dom göra så?
Får hon ragga mi...

Kategori: HR - Personalfrågor

Bokföring av provision

Jag skulle vilja veta hur jag skall bokföra provision. Det är så att jag skall betala ut provision på 7 % till de anställda av de total som de drar in till företaget. Det som som de säljer är momspliktigt med 25 %

Jag vet att 25% skall bokföras på  kontot utgående moms
Motkonto blir checkräkning
Men saknar ett lämplikt konto fö...

PatrikKrook.blogspot.com

Är bloggare egna företagare? Jag som driver en stor blogg måste ju tänka på vad jag marknadsför och jag tjänar ju pengar på reklam och jag har ju kontrakt som ger mig pengar för att visa upp deras grejer!. vad tycker ni?

Driva spelverksamhet i sverige

Hej!

Jag har en idé om ett unikt "lotteri" som skall drivas på internet. Det kommer ungefär fungera som en slotmaskin fast är ändå väldigt annorlunda, ledsen men vill inte avslöja min idé riktigt än 🙂

Jag vet att man inte får driva någon sorts lotteriverksamhet här i sverige så min fråga lyder.. Kan man starta ett företag i exempelvi...

Kategori: Affärsplanen

Bokföring av resultat med icke avdragsgilla kostnader

Förra årets resultat (enskild firma) påverkas av en icke avdragsgill post på låt oss säga 1000 kr för att få jämna siffor att räkna med. Låt oss säga att företaget gick med 50' i vinst (medräknat den icke avdragsgilla posten - den påverkar ju företagets resultat även om jag inte får göra avdrag för den)

Detta hamnar nu 2099 k 50000 och...

Märkning av ursprungsland och tillverkningsmaterial

Är det nån som vet vad för lagar som gäller i EU angående märkning av ursprungsland?

Jag har beställt produktprover (kläder) från en leverantör i Asien och märkt att dessa inte har de vanliga "taggarna" ("made in ...", tillverkningsmaterial, tvättråd) som de flesta kläder har, antagligen för att de är handtillverkade. Har EU några bestämmels...

Kategori: Företagande över gränserna

Joomla - var inte det väldans bra?!

http://dev.virtuemart.net/cb/wiki/1355;jsessionid=E705A8E3680157A5726E1818926E3093?doc_id=1355

... eller?!

Jag är annars inne på en OS Commerce-uppgraderad variant (1500kr) ... men har blivit lite avskräckt efter en tidigare forumtråd förra året i OSC-ämnet!

Dags för en ny tråd - det händer rätt mycket inom webshoppar så jag...

Kategori: E-handel

Någon som vet om man kan starta eget företag när man...

Hej allihop... 

Jag har lite funderingar på att starta eget o behöver lite hjälp.  :-[

Någon som vet om man kan starta eget företag när man har sjukersättning (sjukpension) enl. de "gamla" reglerna?

Om det går vilket bolag är i så fall bäst att starta?

(Kan tillägga att jag inte tänkt ta ut någon lön utan låta allt var...

Mall

hej

Har en okomplicerad hundjacka som jag vill att nån ritar av den till mig så jag kan använda mallen till att stansa från.

Nån som vet vart jag kan vända mig?

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp!

Hej!
Vi är två tjejer som skall ta över ett befintligt företag inom kort.
Det drivs för tillfället som en enskild firma, vi måste då byta bolagsform,
Vi tänker då på Handelsbolag då vi inte har lust med ett AB.

Vad bör man tänka på när man köper ett befintligt företag?
Vilka olika "kurser" finns det för att få mer information...