Milersättning etc i AB

5
Hej.

Jag undrar en sak kring hur jag ska bokföra milersättning och traktamente i mitt nya AB samt hur jag ska "få ut" pengarna ur bolaget.

Jag har sedan tidigare en Egen Firma där jag satt av maximalt till expansionsfond och till periodiseringsfond. Detta år har jag planerat att lösa upp dessa och ta ut max 380´ Kr (brytpunkten).

Därtill har jag nyligen startat ett AB där jag inte tänkt ta ut något i lön i år för att inte hamna över brytpunkten för statlig skatt i år. Dock fakturerar jag bara i mitt AB och har alltså tänkt att tömma mitt EF på tillgångar.

Detta blir ett problem då jag har stora kostnader för resor med egen bil och är berättigad till traktamente i mitt AB. Då jag inte har någon lön att dra av kostnaderna mot i mitt AB vet jag inte hur jag ska få betalt för mina utlägg.

Vad jag förstår kan man yrka avdrag i deklarationen men finns det något sätt att få ersättning för de mil jag kört med egen bil i företaget samt traktamente på ett snabbare sätt utan att behöva vänta till 2010?

Hur skulle detta i så fall bokföras?

Jag vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig med detta problem.

MVH Tjamo
2066
22
Bokför det som reseersättning och traktamente, redovisa det med körjournal eller lämpliga underlag, och betala ut pengarna.[br][br]Konton:[br]7321 (7320) Skattefria traktamenten Sverige[br]7331 (7330) Skattefria bilersättningar[br][br][br]Vad menar du med "lön att dra av kostnaderna mot"?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.