hjäääälp!

14
Hej igen..... nu har jag verkligen problem. Sitter som bekant med en väns bokföring. Tidigare har en "redovisningsbyrå" skött detta fram till augusti förra året men det var så extremt mkt slarv och oordning att jag var tvungen att starta om (vet inte ens om det är lagligt?). Nåväl. Problemet som dykt upp nu är ju att man tidigare lämnat in Skattedeklarationer med siffror som inte stämmer. Hur löser jag detta nu när jag bokför? Jag antar att jag måste bokföra de siffror som faktiskt lämnats, och att jag detta år för lämna rättelser. Men, då kommer ju revisorn undra varför vi lämnat skatteuppgifter som inte stämmer med bokföringen.

Förstår ni hur jag menar? Jag håller verkligen på att förgås av ångest och oro över detta, samtidigt kan jag inte lämna bort det eftersom min väns företag har stora ekonomiska bekymmer och min vän ligger på sjukhus.

Tack på förhand
2066
22
Jag hade börjat med att ringa skatteverket och höra mig för vad de tror om situationen. Känn av läget och se hur de vill att du ska göra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Man kan lämna en ny skattedeklaration. Inga problem.  Och har man betalt för lite så blir det ju en liten ränta på pengarna. [br][br]Man måste dock ange varför det kommer en ny. [br][br]Hans[br]
14
tack för era svar.[br][br]det jag inte blir klar är över hur jag ska fixa till det med bokföringen. Som exempel, maj förra året har man lämnat en deklaration på ett visst belopp, ett belopp som inte överensstämmer med min bokföring. När jag nu då ska bokföra deklarationen för maj så blir ju allt fel eftersom jag då måste bokföra de siffror som de fakto har lämnats?
1165
15
Ja, du får bokföra med det som lämnats in, och när du är klar så gör du rättelser för varje deklaration så att det blir rätt. Det blir några extra verifikationer där du gör klokt i att i stora drag berätta om vad som föranlett denna rättelse.[br][br]Revisorn kommer troligen inte att gå loss särskilt hårt om det är ordning och reda, och man kan visa på vad som blivit fel. Däremot är det deras skyldighet att anmärka på om man lämnat deklarationer som man vet är felaktiga och underlåtit att rätta till dem. När de lämnades var inget känt som tydde på att de var felaktiga antar jag?
2360
49
Jag skulle tro att du snarast ses som ett föredöme som dessutom ger dig in i råttboet och ändrar. När du summerat alltihop så ser du om du ska betala eller få tillbaka, det kan ju tänkas att man glömt kostnader också. Jag har själv hjälp personer som trott de kunde bokföring och vad man fick dra av och de hade väldigt mycket fel till sin nackdel men desto gladare över att få tillbaka ganska mycket.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
44
Det där med omaka siffror har hänt ett par år för oss ... för jag har själv räknat ut lönen - och tja - världens röra! Min bokföringsfirma skickade helt enkelt in ett litet papper där det stod "Ändrad bruttolön pga tidigare felaktiga uppgifter" och en skattedeklaration - och tillbaka fick jag beslutet och en inbetalningslapp ! Enkelt![br][br]Och efter ett tag upptäckte jag att hon från firman, som är väldigt duktig, hade färre men ändock ändringsverifikationer såsom jag hade - så blev jag glad! Alla kan göra fel! Det är bättre att rätta upp än att låta revisorn hitta allt. Ta't lugnt!
Vill man så kan man

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.