Nutek upphör som myndighet, Tillväxtverket tar över

822
48
Två nya myndigheter som berör oss företagare har precis fötts.

Nutek upphör som myndighet och verksamheten tas över av myndigheten Tillväxtverket.

Pressmeddelande (1 april) - (Var först rädd att det var ett aprilskämt  😃)


Ny myndighet för tillväxt i hela landet

I dag föds en ny myndighet; Tillväxtverket. Myndigheten fördelar totalt 4,7 miljarder kronor under 2009 till satsningar som bidrar till en konkurrenskraftig och hållbar tillväxt. I svåra ekonomiska tider är utvecklingspotentialen i hela landet en stark kraft att räkna med.

Myndigheten tar över verksamhet som tidigare fanns inom Nutek och delar av Glesbygdsverket samt Konsumentverkets uppdrag kring kommersiell och offentlig service.
Tillväxtverket arbetar för att:

    * Utveckla företag och stärka tillväxten inom befintliga näringar och nya kreativa områden.
    * Förenkla för företag genom att mäta, analysera och ge förslag till regelförenklingar.
    * Samla tillväxtarbetet och stödja utvecklingen för hållbar tillväxt i gles- och landsbygd, små och medelstora städer samt storstadsområden.
    * Samordna arbetet mellan olika aktörer för att nå en god servicenivå för medborgare och företag i hela landet.
    * Förvalta strukturfonderna effektivt.



Betydligt trevligare än den förra sajten som Nutek driftade, eller vad säger ni? 😛


En annan ny myndighet är Tillväxtanalys

Tillväxtanalys har regeringens uppdrag att belysa de områden som har störst betydelse för tillväxt. Det övergripande målet är att stärka den svenska konkurrenskraften och att skapa förutsättningar för fler jobb i fler och växande företag i alla delar av landet.

Vi arbetar med utvärderingar, analyser och statistik i ett brett svenskt och internationellt perspektiv. Vårt arbete vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet och våra kunskapsunderlag ska ligga till grund för politiska ställningstaganden i regering och riksdag.
2360
37
Punkt. 1 Det kanske var ett skämt.[br][br]Punkt 2  Det kanske är bättre att fråga företagarna i företagande.se[br][br]Om jag inte minns fel hade jag en analys om företagskonkurser inom en snar framtid. Jag hörde nyss att de ökat med närmare 50%, jag kommer inte exakt vad jag skrev men en sak vet jag lavinen har knappt börjat när det gäller företagselände, men det visste väl analysgruppen som inom en snar framtid kommer med en stålande beskrivning på läget.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
44
appråpå analyser ... [br][br]"Forecasts Made in 1996/1997[br][br]Stock markets will start crashing by the end of 1997. [br]The global speculative bubble will burst by August 1998. [br]The major battle between the bulls and bears will come in the summer of 1998. [br]The Fed Chairman Alan Greenspan will lower interest rates when share markets begin their fall in the United States. [br]Even as share markets crash in Asia and Latin America, the US domino will sustain itself and be the last to fall. " [br][br]Ravi Batra, ekonomi, http://www.ravibatra.com/Forecasting.html[br][br]... jag tror jag läste om honom i DN rätt nyligen - folk har börjat lyssna ... [br](not: inte kollat att det verkligen är den personen men roligt att läsa!)
Vill man så kan man
2066
2
Jorden skulle ha gått under 2000 också :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.