Senaste inläggen

Respekt?

Hur mycket ska man lämna ut om sig själv när man söker en kompanjon? Det är tydligen så att många svarar för att få veta mer och kanske sedan själva ta idén när man lämnat ut sig själv och sin situation i god tro. Jag vill gärna lita på folk men trots att man själv är öppen och gvimild får man inte ens ett svar. Det känns lite tomt.

Kategori: Affärsidéer

Likviditetsbudget - Hur räknar jag ut den?

Hej,

Jag håller på att starta företag i byggbranschen, jag är dock inte helt säker på hur jag ska göra med uträkningarna till likviditetsbudgeten! Jag skulle bli otroligt tacksam om någon kan visa hur den ska räknas ut, jag har skrivit i våra aktuella siffror som gäller för dom två första månaderna. Om jag får lite vägledning på detta så re...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur ska man bokföra inköp av lunchkuponger ??

Hur ska man bokföra inköp av lunchkuponger? Blir det en sorts intern representation?
Tacksam för svar snarast, Mvh

Anpassad statistik

Hej,

Jag är i behov av vissa typer av statistik i mitt arbete. SCB tillhandahåller ju en vansinnig massa statistik som är mycket bra, men deras betaltjänst är fruktansvärt dyr för den begränsade statistiken jag behöver. Finns det något företag som tillhandahåller befolkningsstatistik mm som begränsar sig till att tillhandahålla just den stat...

Kategori: Söker/eftersöker

Frågor kring bokföring av både d ena och d andra

Hej!

Jag har precis startat ett eget företag, enskild firma, och ska nu börja bokföra. Jag har läst en del, men har fortfarande vissa frågor jag inte har full koll på, eller som jag skulle vilja dubbelchecka. Så om någon har kunskap om följande eller bara kring någon av frågorna,är jag väldigt tacksam för alla svar jag kan få:

1....

privata köp med förtegaskortet???

Hej.
Jag råkade göra ett privat köp med mitt företagskort och undrar nu hur jag ska bokföra detta i ett aktiebolag? 
Tack på förhand Mvh

Momsregistrering juli-september

Hej på er!

Jag sitter nu och ska registrera momsen för ett jobb jag hade i juli och hade tänkt göra avdrag för det bokföringsprogram jag just köpt in (i november) men inser nu att jag förmodligen endast ska dra av de inköp jag gjort under perioden juli-september. Stämmer detta? Om det är så undrar jag hur det blir vid nästa redovisning, näst...

Säljare av telefonitjänst

Vi söker flera skickliga telefonförsäljare för införsäljning av abbonemang av vår telefonitjänst SvarsAgenten.

SvarsAgenten är en växellösning som låter små och medelstora företag bemöta inringande kunder professionellt, och bli av med den traditionella "tut"-tonen - samtidigt ger tjänsten företagen en rad smarta funktioner och låter inring...

Förbetald samtalstid telefoni

Har som nystartad valt att köra med förbetald mobiltelefoni. Har nyss fyllt på kortet (Telia Refill) med 200 kr via företagets PG.

1. Den enda kvittens på påfyllningen jag får är ett SMS i telefonen
2. Vid kontakt med Telia för att efterfråga ett kvitto säger de att Skatteverket bestämt att samtalstid kan tas upp i bokföring först då den...

Faktureringsföretag

Hej!
Jag undrar om någon vet nåt om egenanställningsföretag dår man hyr F-skattesedel, t ex Mimo. Är de att lita på?

Vad ska man göra?

Hej!

Vad ska man göra som arbetslös i dessa tider? Starta eget (krävs kapital som inte innehas och även svårt att få)? Söka arbete (väldigt dåligt utbud)? Vinna på lotto (svårt men chansen finns ju... 🙂)?

Har en examen inom ekonomi (redovisning) men ingen erfarenhet och det är inom det området jag vill arbeta/företaga.... Har ni någr...

Kategori: Allmänt

Hur boka schablonavdrag i bokföringen?

Är ny här på forumet men jag hittar inte svaret på min fråga så jag startar ett nytt ämne i stället.
Jag ska boka ett schablonavdrag för övernattningar i samband med en kurs. Frågade på Skatteverket och skulle kunna dra 105:- kr/natt. Min kompis bodde inte på hotell utan hos bekant...

eFRedo

Har nu tagit hem eFRedo för att testa, se om det är programmet för mig.

När jag ska lägga in en artikel i en faktura,
så får jag upp följande fält att fylla i ( under artikel info )
Konto
KontoText
MomsK
MomsKontoText

Vad ska jag fylla i där?

Sälja bolag, hur minska skatten...

Jag har läst att man kan lägga pengarna i ett icke aktivt bolag som man ej rör i 5 år sen är det 25% skatt på vinsten.

Finns det fler konkreta tips, och hur mycket sparar man i så fall.

Är det ett helt fristående bolag, och hur fungar sånt.

ps. någon som har tips på revisor runt värmdö i stockholm  🙂

Ett bolag, flera bolag, holding bolag....???

Vad är fördelarna med respektive variant.

Jag jobbar med ett bolag idag. Kommer lägga till en separat enhet, men frågan är om vi ska lägga det i samma bolag eller dotterbolag, holdingbolag....

Riskmässigt förstår jag skillnaden.

Vad är fördelarna att "binda" ihop bolagen? och inte bara ha fristående enheter. Och hur kan jag f...

HJÄLP!

Min
affärsidé är genomgången och godkänd för "starta eget" bidrag av
Nyföretagarcentrum men jag sitter fast i et moment 22. SE bidraget är
3400 kr efter skatt per månad och ALMI beviljar enligt ett
principbeslut inte microlån till personer med skulder hos kronofogden.
Jag är socialbidragsberoende och socialen har deklarerat att om ja...

08 nummer till mobiltelefon?

Någon som vet vilka som erbjuder denna tjänst. Har kamrater på JM som har det, men han vet ej hur det fungerar.

Vilka företag erbjuder detta, och vad kan det kosta?

Kategori: Inköp

Spännande projekt

Vill du vara med och bygga upp ett företag från grunden, samtidigt som du är med och äger lika mycket som alla andra och kan ta del av vinsten när företaget ger utdelning.
Jag är ute efter att samla så mycket människor som möjligt för att bilda ett team och företag som kan utveckla mulitmedia, så som spel och nöjesmjukvara. Eftersom man omöjlig...

vilken bolagsform passar bäst för detta ändamål?

Hej!

Om man :

1. Har en webbsida på engelska
2. Säljer digitala produkter internationellt
3. Använder utländska betalsystem såsom PayPal, ClickBank, 2co, StormPay, osv
4. Bor i Sverige och är svensk medborgare

Vilket slags företag kan man då registrera och hur skall man bokföra och betala skatt och moms, osv ?
Man...

Egna utlägg

Jag har precis kommit igång med mitt egna företag ( enskild firma ) ,
och jag har en fundering.

Jag har gjort inköp till företaget via mitt personliga konto,
då jag ej ännu ordnat upp ett eget firmakonto ( Får dessa papper på måndag ).

Jag undrar hur jag bokför detta?
Jag använder SPCS Enskild Firma.
Har än så länge bokför...