Momsavdrag

8
Hej!

Håller just på att starta ett litet handelsbolag. Det jag inte riktigt har fått klart för mig än är det här med avdrag på momsen.

Säg att jag behöver en dator till företaget och köper en sådan. Då har jag rätt att dra av momsen va? Men förutsätter det att jag "tjänat ihop" motsvarande summa på försäljning av varor och tjänster? Fattar det så enligt påståendet "Du ska betala in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms)."

Är som sagt ny företagare och tycker att frågan känns dum, men uppskattar alla svar jag får!
1165
Det är inte helt ovanligt att man i början av företagandet får tillbaka momspengar från Skatteverket för att man haft större utgifter än inkomster. [br][br]Som företagare lär man sig snart att tänka allt i dimensionen exkl moms, för det är bara pengar som man tvingas hantera, men som inte är ens egna. (Däremot får man aldrig mot en privatperson annonsera priser exkl moms, utan de priser man ger till dem måste vara med momsen inräknad).
8
Så det är okej att dra av moms på allt man köper in, tex dator, skrivare mm, även om man inte drar in lika mycket moms? fattade det som att man måste betala in mellanskillnaden. [br][br]Men man får alltså köpa in en massa saker som har med verksamheten att göra och dra av momsen på det även om man inte har så mycket utgående moms?
1324
2
[quote author=hakanbrakan link=topic=6149.msg29484#msg29484 date=1258891532][br]Så det är okej att dra av moms på allt man köper in, tex dator, skrivare mm, även om man inte drar in lika mycket moms? [br][/quote][br][br]Svar ja. Och du har pengarna på ditt skattekonto ca 10 dagar efter momsrapporten (om du har månads eller kvartalsredovisning) om du skickar in den med Bank-ID. Pappersvägen tar kanske en vecka till. [br][br]Hans
8
Ok. Låter bra! [br][br]Men kan nån då förklara utrycket: "Du ska betala in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms)."[br]
1165
Jag uppskattar att 97-98% av alla momsdeklarationer innebär att företaget tagit in mer moms än det betalat, och då är det pengar som skall levereras in till Skatteverket. Om vi definierar "betala" till överföra i matematiskt mening, och du skall betala ett negativt belopp, så innebär det att du får tillbaka pengar.[br][br]Jag fick drygt 3000kr här om dagen (byggt lager inför julen).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.