Senaste inläggen

Orderfinansiering

Hej!

Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med idéer gällande kortsiktig orderfinansiering?

Egentligen gäller det enbart ett kortsiktigt kapital för beställning av varor när vi har fått en orderbekräftelse från vår kund tills dess att vi har fått betalt av kunden.

Kunden har gjort en provbeställning. Vad nästa storlek på order...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fakturering vid längre leveranstid?

Hej!

Finns det någon här som kan hjälpa mig med information kring huruvida man måste eller inte måste tillhandahålla varor till en kund innan man fakturerar kunden?

Det är så att vi beställer varorna från vår leverantör när vi får in beställningen från vår kund eftersom varorna tillverkas per beställning. Leveranstiden är cirka 2 måna...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Marginaler till återförsäljare

...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Sälja reklamplats, ge tips!

Hej!

Är helt grön inom marknadsföring så behöver lite vägledning.

Reklamen är i form av produkter/banners/logos på datorskärmar på olika arbetsplatser. (extremt lik hemside reklam) Skärmen används lik en hemsida till andra ting, reklamen är vid sidan av informationen, klickar du på reklamen kommer deras information fram.

Vad...

Kategori: Allmänt

Affärsänglar i göteborg, vart?

Hej!

Söker kapital till mitt blivande företag. Affärsänglar, riskkapitalbolag osv är alla former välkomna.

Har stora problem med att hitta finansiering i göteborgsregionen. Kan någon tips mig vart jag finner?

Har redan tittat på alla i denna listan:
http://www.svca.se/home/page.asp?sid=337&mid=2&PageId=19174

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

beräkna hyrpriser

Här kommer redan min andra fråga. Jag säljer tjänster som ljud- och ljustekniker/designer.
Ofta använder jag mycket egen utrustning, om jag kör en teaterföreställning använder jag t.ex. ofta min egen dator med ljudprogram. Det kan också röra sig om kringutrustning av olika typer med inköpspriser runt 1000kr. När jag gör ljudläggningar sitter jag...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Tjänst för plastkort

Hej!

Jag är på gång och ska sälja ett plastkort med magnetresmsa till t.ex. frisörer och lunch restauranger som är ist för lunch kupongerna då deras kunder köper ett plastkort och fyller det kanske med 10 luncher och sedan för varje gång dom kommer så dras de av en lunch för varje besök, och nu undrar jag om det är någon vet fall det finns n...

Kategori: Inköp

Lär dig HTML och CSS

För dig som publicerar på Internet och känner att du inte har kontroll över layouten - lär dig HTML och CSS på vår nya kurs, "Webbdesign Introduktion".

Kursens hemsida
Kategori: Till salu

Jag kom in!!

Mot alla odds så lyckades jag komma in på YH (typ KY) utbildning som projektör inom vindkraft!
Så från den 16 november och 1 år framåt så ska jag bli mästare på att få vindkraftverk till att ploppa upp ur jorden.

Var tvungen att skriva av mig lite då alla jag känner är på jobbet!!

Kategori: Off Topic

Hur bokför jag uthyrningar?

Hej alla!

Jag är ljudtekniker och jobbar främst som konsult och med rena tjänsteförsäljningar, så långt inga problem. Men ibland hyr jag utrustning av underleverantörer som jag i min tur hyr ut till kund. Hur bokför jag detta? Det är korta hyror, oftast bara ett dygn. Blir det någon skillnad om jag hyr ut en av mina egna inventarier? ???
...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Måste jag ligga ute med momsen?

Jag har nyligen startat enskild firma för jobb som ljuddesigner och ljudtekniker. Har inte så stora inkomster än, men en del utgifter i form av inköp av utrustning. Nu ska jag köpa en dator och undrar om man kan handla utan att lägga på moms så att jag slipper ligga ute med de pengarna. Eller måste jag betala hela summan och vänta tills jag redovis...

Problem med företagsnamn

Hejsan,

Jag är helt ny här och har hittat mycket matnyttigt på detta forum som kommer att hjälpa mig i framtiden och det är jag tacksam för.

Mitt problem liksom många andras problem är att komma på ett kreativt företagsnamn så därför kastar jag ut en förfrågan här om förslag.

Företaget som ska startas har redan en kund och det...

Kategori: Affärsidéer

Sponsring med produkter till enskild person

Hej!

Jag sponsrar ett litet antal personer med mina produkter. För att de ska använda dem och därmed få personer som ser upp till dem att köpa produkterna. Frågan är ju hur jasg ska bokföra detta?

har googlat men hittar bara massa om att sponsra fotbollsklubbar och liknande!

Tack på förhand!

Söker annonssäljare

Söker en kille/tjej som vill jobba med annonsförsäjlning, eller som redan gör det och vill ha lite extra jobb som framöver kan bli mer.

Fördel om du har f-skatt.

Skicka mig ett pm med kort info så fortsätter vi diskutera mer.

/Daniel

Kategori: Söker/eftersöker

söker grossister

Jag ska starta en webshop och söker nu grossister.
De jag ska sälja är skor och fotvårdsprodukter, någon som vet vart man kan hitta bra grossister?
Har varit och kollat på grossist.se men jag tyckte inte de hade så jätte bra utbud.
Finns de nå fler sidor med bra grossister?
Alla förslag är välkommna!  🙂

Bokföring i Visma Enskild Firma

Hej på er!
Ny  här 🙂

Ska bokföra en digitalkamera jag köpt till min verksamhet som kostade 9016:- inkl moms.
Tänkte ta upp den som inventarie med avskrivningstid (jag antar man måste det?)
Men när jag gjorde det i Visma EF och skrev in momsen (2254🙂 så kom en meddelande upp: "Kontroller...

NAMN PÅ FÖRETAG Hjälp att spåna

Hej hej. Ska starta ett företag i skövde kommer inte på något namn - Jag ska leverera råvaror och recept till kunds(familj) dörr.

Liknande företag som finns tastybag, middagsfrid, matro, matkorgen osv har ni några andra förslag

MVH L. Vallgren

Kategori: Affärsidéer

söker du lokal kvällstid?

sonica TM är ett försäljningsföretag idag verksamma inom en rad områden, behöver du ett komplet kontor med dialer mm för telefonförsäljning kvällstid kan vi kanske hjälpa dig då vi idagsläget inte har kvällsverksamhet, alla uppslag är intressanta!

marcus åberg
marcus.aberg@sonica-tm.se
sonica TM

Ett Italienskt Bankkonto

Hej, Jag vill öppna ett italienskt bank konto utan att behöva åka till italien. Jag vet att det är möjligt med visa italienska banker om man bor i frankrike, tyskland, england etc. Finns det någon italienskt bank etablerade i sverige?

Om ni vet någon som kan hjälpa mig med information så vill jag gärna vet det

Kategori: Allmänt

Inköp av spinningcyklar, som jag hyr ut till kund (hur bokföra)

Ska detta bokföras som en inventarie, eller kan man dra hela kostnaden direkt?

En förbrukningsinventarie kanske