Hur bokföra flera händelser av samma sort?

3
Hej! Ny här!

Sitter med bokföringen för första gången, går bättre och bättre!

Har nu kommit till ett kvitto som jag ska bokföra in. Har handlat på en hantverksbutik och köpt alla möjliga skruv och spik osv osv, alltså post 5460. Men måste jag ange nettot för varje enskild sak, eller kan jag bara klumpa ihop det till en summa?

Typ      2641: 604,00 1930: 2020,00
     
          5460: 2416,00
102
Om du menar om du behöver precisera varje variant av skruv och spik som du köpt i din bokföring så är svaret nej.[br][br]När du bokför så genereras ett verifikationsnummer som du märker ditt kvitto med.[br]Detta kvitto kan skattemyndigheten titta på om de tycker att det verkar konstigt.[br]Eftersom kvittot har ett verifikationsnummer är det lätt att hitta i din verifikationspärm där du såklart har de i nummerordning.[br][br]Beloppen i ditt exempel oroar mej en del...[br][br]Det är lättare att sätta sig in i din situation om du anger mer verkliga belopp om du postar fler frågor.[br][br]Edit: Eftersom du vill använda 5460 så tror jag du har ngn typ av bygg/snickarfirma.[br]Låt säga att du handlade för 2000.- som du betalade med kortet skule jag gjort så här:[br]1930 bankgiro, kredit 2000.-[br]5460 förbrukningsmaterial, debet 1600.-[br]2641 ing. moms, debet 400.-[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
3
Åh, tack för svaret! Det skulle stå 3020 förstås![br][br]Kanon, då ska jag göra så![br][br]Tack för svaret Återigen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.