Bokföra Rotavdrag med kontantmetod?

3
Hej fick så snabbt svar på min förra fråga så jag tar en till som besvärar mig.

Jobbar inom byggsektorn, har enskild firma använder kontantmetoden. Detta innebär att jag får rotpengar på mitt privata konto, det kanske inte är relevant, men det snurrar till det för mig lite i alla fall.

Men hur som helst, vilken post ska jag använda för detta och hur?

Otroligt tacksam för svar!
632
3
Jag kanske missuppfattar frågan. Dessutom förstår jag inte varför det faktum att du har kontantmetoden påverkar på vilket konto dina pengar hamnar. Jag kanske missuppfattar frågan men svarar så gott jag kan, efter min tolkning av frågan :)[br][br]Rotavdraget ska bokföras mot försäljning då det ju är betalning för en tjänst du utfört. Om du fakturerar en kund så bör du på fakturan skriva hela beloppet för arbete och material, sedan i texten skriva hur mycket rotavdrag som görs och därmed hur mycket som kunden ska betala. Samma faktura bör du sedan använda som underlag till skatteverket. [br][br]Uppdelningen av fakturan bör vara tydlig, vad ska kunden betala och vad ska skatteverket betala. När du får pengar från kunden så bokar du det mot försäljning med fakturan som underlag. När du får pengar från skatteverket så bokar du det mot försäljning (och eget uttag eftersom du tydligen får pengarna på det privata kontot) och använder en kopia av samma faktura som underlag.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.