Senaste inläggen

Inkasso tips?

Någon som har tips på inkassobolag som man inte behöver avtal med? alltså dit man kan vända sig lite då å då? gör inget om det kostar lite mer än ex SveaEkonomi eller liknande som har årsavgift.

Är det väldigt otrevligt att skippa inkasso och skicka till kronopelle direkt? eller bara begära bolaget i kk?  rtfm

Kategori: Allmänt

Lagerbolag, fördelar, nackdelar, hur fungerar det

Hej alla!

Har massa funderingar på detta med hur lagerbolag fungerar. Som jag förstår det är det advokater och revisorer som kan starta och sälja dessa, men hur går det egentligen till med aktiekapitalet? Hur kan man undgå att stå för den delen själv?

Dessutom om man inte har tillräckligt med kapital ännu för att starta ett AB själv,...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Behöver du en grafisk profil? Kostnadsfritt? Se hit!!

Jag driver en designbyrå samtidigt som jag studerar en kurs inom visuell kommunikation. I kursen ska vi påbörja ett mindre projektarbete där vi ska fördjupa oss inom ett specifikt område som vi väljer själva.

jag ska fördjupa mig inom färg o grafisk profiliering och är ute efter ett företag som är i behov av just detta, en grafisk profil (in...

Kategori: Söker/eftersöker

E-bokföring

Jag bokför i excel + Visma SPCS. Det borde definieras som e-bokföring eftersom jag hämtar transaktioner från internetbanken och låter excelmakro skapa mina verifik med automatik (bankerna erbjuder sådan tjänster, passar inte mig då jag vill ha kontrollen själv). Verifiken skapas på ca 5-7 sekunder. Sedan knappar jag in dem i Visma SPCS (tar ca 30 m...

Utländska köp- & säljsajter

Någon som känner till stora utländska köp- & säljsajter liknande Blocket och Tradera? Jag känner redan till Ebay & Blockets utländska sajter.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kjöp av firma

Hej!
Jeg lurer på hvordan jeg bokförer når jeg kjöper ett firma, hva slags konto jeg skal legge det på, og når pengene kommer fra ett privar konto. Firmaet koster skal vi si
370 000,- . Og 70 000,- er invetarier og de resterende 300 000,- er lager.
Håper på svar 🙂

Våningssängar och enkelsängar

Jag undrar om någon vet var jag kan köpa ett stort antal billiga våningssängar och enkelsängar för en vandrarhemsverksamhet

Kategori: Inköp

Det ultimata bokföringsprogrammet till Mac?

Jag vill ha följande i ett program till Mac OSX.

Möjlighet att skriva offert och skicka det till kund via epost eller vanligt brev

När kund accepterar går uppgifterna från offerten in i ett projekthanteringssystem där jag kan skriva in uppgifter och liknande samt hålla koll på hela projektet

När projektet är klart går uppgifter...

Importera från Usa och sälja via webbshop

Någon som vet hur det funkar med att importera från USA? Jag funderar på att ev. starta en e-handel och jag har sett produkter i USA som jag gärna skulle vilja ha i min shop. Frågan är bara om det lönar sig att importera. Jag har inte sett dessa produkter i Sverige, men frågan är om efterfrågan på själva produkten är såpass stor så att det kommer l...

Kategori: Inköp

Svensk moms eller ej på frakt till Norge?

Hej! När man som företagare skickar en vara till en kund i Norge så är det ju en export. Varorna skickas alltså utan moms från mig i Sverige, och sen betalar de i Norge tull och moms där. Det är rätt väl?  🙂

Det jag undrar är fraktkostnaden till Norge - ska jag inte lägga på någon moms på den heller eller ska de betala momsen då? Antar att...

alla dessa avdrag

hejsan!
jag har frågat förut men känner inte att jag fått något speciellt bra svar..
jag hjälper en vän med bokföringen av hennes företag.
hon har inte bokfört nånting och startade 2004.
jag har några frågor om hur jag bokför och vilka konton som ska användas...

hon har gjort reseavdrag för 2004 och telefoniavdrag(hälften i avdra...

Starta nytt AB

Jag driver idag tillsammans med farsan ett el installationsbolg i Göteborg. Vi sysslar med elinstallationer samt IT och tele. Vi kommer nu till nyår dra igång ett nytt aktiebolag då vi i dagsläget har ett KB. Så nu kommer vi till krukset. Jag behöver ett namn och börjar få idé torka. Alla namn jag hittat på har visat sig vara upptagna. Kanske ni ha...

Kategori: Affärsidéer

Webbshop

Hej, jag kommer behöva en webshop för mitt företag. Min följande fråga är om det finns någon programmerare som tillsammans med en redan utvald grafisk designer, som kan tänka sig att ta sig an uppdraget.

Kan tänka mig andra lösningar så alla erbjudanden är välkommna!

Kompanjon som är bra på webshop/annonssajter

Jag har börjat skapa en retroshop/annonssajt för en viss marknad som jag känner väl, det tar dock lång tid och jag skulle gärna dela min idé med någon som kan hjälpa till med jobbet samt det första året stå för kostnaderna för betallösningarna.

Använda IKEA som grossist?

Nybliven medlem på sidan och förhoppningsvis nybliven företagare inom en snar framtid. I väntan på besked om startaegetbidrag så bubblar det av idéer, tankar och frågor inom mig.

Har en liten fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, om inte svara på så iallafall ge mig råd om var jag ska leta ett svar.  :roll:

Jag undrar om det...

Bra betalterminalsleverantör för butik?

Jag har haft Samport som leverantör nu i några år, men har surnat till rejält på dom då de hade tekniska problem förra veckan som ledde till att deras system förlorade kontakten med vår terminal och nu tycker de att problemet är mitt att lösa, men jag tycker det ligger hos dom.

Finns det någon med bättre erfarenhet av sin leverantör för bet...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lära sig skriva avtal

Hej!

Skall om ett par månader bilda ett aktiebolag samt sälja en produkt. Är en del avtal som måste skrivas för att allt skall gå ihop. Så vill bli så kunnig och insatt som möjligt.

Något tips på bok eller guide på hur man lär sig grunderna inom juridik? (grunderna för att skriva avtal)

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sälja produkten utomlands

Hej!

Skall sälja en programvara till att börja med i sverige. Säg att det går bra och vi vill börja sälja i tex. Norge och Danmark.

Vad är det man måste göra innan man börjar sälja sin produkt i utlandet?
Vad är viktigt att tänka på?

Avdrag

Hej jag är ny på forumet även ny som företagare, och jag har några frågor om avdrag för AB företag.

Jag har läst att man kan göra avdrag för dator som förbruknings inventarie om summan understiger 5´ enskild, 10´ AB osv. Min fråga är nu följande om jag köper flera datorer räknas det som klumpsumma lr var för sig, och hur fungerar det för övr...

AKUT! Hjälp med tankar i delägarskap

Jag är erbjuden delägarskap i ett AB med några anställda.

delägarskap enbart i AB ej nuvarande inventarier, hur skall jag forma ett avtal ang det?

Andra saker att tänka på?

Kom med så mycket tips ni bara kan OCH DET FORT TACK!

Kategori: Affärsidéer