Senaste inläggen

Företag som säljer genom föreningar, skoklasser etc.

Hej,

Jag har funderat lite på en sak. Ett företag som säljer sina produkter genom föreningar, klasser, ungdomar etc. räknas ungdomarna/barnen som antsällda? Är det arbetsgivar avgift på alla eller är det bara en som räknas som anställd? Eller är det ens någon som räknas som anställd?
Provisionen som ungdomarna tjänar, behöver den skattas...

Kategori: Allmänt

Sälja grafik online - vad tror ni?

Hej! Jag har samlat på mig en hel del bilder genom åren som jag har använt i egna designprojekt. Eftersom bilderna inte längre är upphovsrättsskyddade (publicerade före 1923) tänkte jag erbjuda dem till försäljning (som photoshop penslar och vektor filer).

Är det en hållbar idé tror ni?

Är det någon som har provat något liknande föru...

Kategori: Affärsidéer

Allmäna frågor kringa att starta eget

Hej!

Jag har bestämt mig att starta eget företag som är tänkt att i början enbart drivas på fritiden tills jag förhoppningsvis har fått igång det så pass mycket att jag kan köra det på heltid.

Men då över till mina frågor, jag väljer att mellan att starta enskild firma och ett bolag utomlands någonstans p.g.a sveriges smått värdelösa...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Avskrivning eller kostnad, 10000kr exkl moms

Hejhej

Har sökt på forumet och på google 🙂 men inte riktigt nöjd med svaren än.. hehe

Jag har köpt in en utrustning som kostar 10 000kr exkl moms detta räkenskapsår.
Får jag ta detta som en kostnad eller måste jag skriva av den?
Det jag fått fram från google säger att man får ta allt som kostar under ett halvt prisbasbelopp som...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

söker säljare till SmarTube Drinking System For Bottles och Keep2Go

Hej

Jag söker efter säljare som skall sälja SmarTube Drinking System For Bottles och Keep2Go.

Dessa produkter kan säljas i vanliga butiker och i sportbutiker,bensinstationer,kajak center mm.

Säljare får provision på sin försäljning och säljaren skall kunna vara vana vid kontakt med ansvarig person för butiken och kunna presente...

Kategori: Söker/eftersöker

Hyreskontrakt

Hej!

Skall inom kort upprätta ett hyreskontrakt med en flygplats då vi skall hyra en yta för affärsmässig verksamhet.

Finns det någonstans där man kan hitta mallar för detta och vad bör man främst tänka på när man sluter ett sådant avtal?

Mvh
Ludde

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Om plastkort och magnetremsor!

Hej!

Sitter för tillfället mitt i planeringen av ett nytt projekt. Det är något som i grunden handlar om ett rabattkort. Inom kort har jag förhoppningsvis fått svar från några av dem där rabatten är tänkt att gälla och då får jag också bestämma mig för om det är värt att satsa på.

Om jag får napp hos dessa så är det här något som jag...

Kategori: Off Topic

Företagsnamn

Hej allihopa, jag har en företagsidé som är klar att köra men tyvärr så fattas det ett bra företagsnamn, och innan man har företagsnamn klart så kan jag inte ta fram en bra grafiskprofil 🙂 Så det ena leder till det andra.

Min idé är att starta en serviceverkstad(garantiservice) för TV, mobiltelefoner och IT produkter. Detta med en "grön" pr...

HJÄLP mig med namn på min butik!!

Snälla :-* Jag behöver hjälp med namn på en butik som jag planerar att öppna.
Det är en barnkläders butik med snygga, färgglada, tuffa och balla kläder med mycket lekfullhet i. Det skall kompletteras med snygga och tuffa träleksaker som kommer att ge barn mycket glädje och inspiration.

Jag har dock väldigt dålig fantasi vad det gäller n...

Annonsering till hälso-/ekologiskt intresserade?

Jag driver helenashenna.se och är inte intresserad av kunder som gör spontanköp utan riktar mig till intresserade. Därför är det dessa jag vill få ut informationen till och då räcker det med en liten radannons eller liknande.

Annonserar med google adwords men det är många kl...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

I vilken ordning?

I vilken ordning ska jag göra det och vad ska jag göra?

Fastän jag läst så mycket om att starta företag och gått igenom det flera gånger i mitt huvud så känner jag mig helt handlingsförlamad när jag väl står på startlinjen.
Förmodligen är jag livrädd att göra fel eller att missa något...

Ska idag göra ansökan om F-skattsedel, men...

Kategori: Allmänt

Expansionsfond

Hej!
Vi har nyligen registrerat ett handelsbolag med en verksamhet där vi räknar med att ganska snabbt kunna göra en vinst.
Avsikten är att använda denna vinst till att expandera verksamheten och vi har därför några funderingar kring en s k expansionsfond:

1. Är det möjligt att sätta in hela sin vinst i en sådan fond eller bara delar...

Skattedeklarationen

Idag är det den 12 november. Dags att göra skattedeklarationen. För en månad sedan så  gick hela helgen åt till bokföring när denna dag närmade sig. Nu har jag fått upp farten och det tar i princip ingen tid alls (10 sekunder) eftersom jag har ett excel-makro som gör min bokföring åt mig. Men det gick idag åt 15-30 minuter att deklarera elektronisk...

Vad händer om jag betalar in för mycket moms?

Hej!

Ska precis skicka in skattedeklarationen för denna månad via nätet. Betalade in momsen igår (hade mer ingående moms än utgående) men insåg i efterhand att jag klantat till en post i skattedeklarationen. Jag har alltså råkat betala in 30kr för mycket moms för denna månad.

När jag lämnar in deklarationen kommer alltså beloppet inte...

Bokför en högre ingående moms???

Hej,

Driver ett handelsbolag på fritiden med en kamrat utöver mina studier med få transaktioner, vilket innebär att jag sköter min bokföring på papper istället för i ett bokföringsprogram.

Jag gör inbetalning av moms vart 3:e månad men nu vart jag fundersam, för 3:e kvartalet fick jag en större ingående moms (2640) jämfört med ut...

Från expansions / periodiseringsfond till pensionsspar?

Min undran: har förra året avsatt ca 80K i expasions- och periodiseringsfonder (har inte fördelningen framför mig just nu). Någon gav mig rådet att "lyfta ut" dessa pengar (=återta till beskattning väl?) och istället avsätta dem till pension. Har i år en lägre inkomst än tidigare vilket väl gör ett återtagande av pengarna billigare?
Frågan är al...

Finansieringsmöjlighet och affärsverktyg

Hej!

Jag vill lite kortfattat berätta om att vi på Exchange Finans har förutom möjlighet att låna ut pengar till företagare, också verktyg som gör det möjligt för att expandera er verksamhet.

Vi kan erbjuda bankintyg, dagskassa, valutaväxling, säljfinansiering, giroservice, etc.

Listan blir lite längre varje gång vi sätter oss...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföra inköp i utländsk valuta. Vilken kurs ska man gå efter...

Om jag köper "något" från € land. Var hittar jag exakt valutakurs för den aktuella dagen?

Webbyrå, skaffa fler kunder?

Hej, jag driver webbyrån Webbrum.se och skulle gärna vilja ha lite tips för att skaffa fler kunder till webbyrån. För ett tag sedan rullade den på ryktet endast men nu verkar det ha tagit slut. Vad har ni för tips för att skaffa fler kunder? Att SEO optimera min sida osv är väldigt svårt att toppa då det är väldigt hård konkurrens bland webbyråerna...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Komplett hemsida säljes!

Webbyrån Webbrum säljer nu ett komplett webbpaket för (ny)företagare. I paketet ingår allt som behövs för att nå ut på internet. Läs mer på http://webbrum.se/komplett-hemsida.html

Kategori: Till salu