Senaste inläggen

Starta Vandrarhem i Södra Europa

Hej jag är 17 år går i 2an på gymnasiet. Jag har bestämt mig för att inte läsa vidare.
I ungefär ett år har jag haft tankar på att starta ett Vandrarhem i Spanien.

Jag kommer själv att jobba fram 750 000 som ett startkapital.

Vad har ni för idéer vet ni något om bygglov mm.
Självklart kommer jag att bosätta mig i landet ett år...

Kategori: Affärsidéer

Sökes, Investerare Till Projekt Med Bra Garanterad Avkastning.

Vi söker en eller flera investerare privata eller med bolag som kan hjälpa oss.

Vi har ett projekt där vi ska bygga lägenheter i Phuket Thailand på en tomt med mycket strandnära läge motsvarande ca. 13.000 kvm (8 RAI) Nor Sor 3 Gor Land titel.

Marken är betald och klar utan lån, nu behöver vi 1 till 3 miljoner i kapital att dra igång...

Kategori: Söker/eftersöker

Kompensation för bilförmån

Hej

Jag ska anställa en VD och han vill avstå från sin bilförmån, hur vet jag hur mycket jag ska kompensera med via lönen?

Pecka

Kategori: HR - Personalfrågor

bokaffär - tips och råd

Jag vill öpnna en bokhandel i Stockholms innerstad. Några tips eller råd? Har senast idag blivit bestämt avrådd av en bokhandlare som är verksam i Finland ...men jag vill inte ge upp!

Två frågor om inventarie (försäkringsersättning och försäljning)

Hej!

Jag driver ett företag som egen firma sedan ett par år tillbaka och har det som en extra inkomst vid sidan om studier.

Fråga ett:
För ett år sedan köpte jag en videokamera för 6000kr (inkl. Moms), denna drog av direkt på ett år och nu, ganska precis ett år senare så vill jag sälja denna, jag får ca 5000kr för den på blocket (t...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Feedback på design av e-butik

Hej!
Kan ju börja med att säga att jag är ny här på forumet, och inte gjort så mycket väsen av mig hittills. Men det skall det bli ändring på 😛

Nu när vi håller på att utveckla ett nytt e-handelsystem så passade jag även på att göra två demo-upplägg som skall användas som exempel för produkten.

Det första systemet riktar s...

Kategori: Feedback

Vinst från AB

Hej, tänkte höra ifall någon har koll på hur man gör med aktieutdelning/fördelning av vinsten från ett AB. Hur ofta får man göra detta? finns det någon gräns för hur stor del av vinsten man får dela ut till aktieägarna, hur bokförs det? ska mottagaren betala skatt själv eller har AB:et ansvar för att "dra av skatt"?

Starta eget tryckeri?

Hej! har spånat lite på en idé om att starta ett litet tryckeri eller överta ett redan befintligt. men funderar lite om det är något vidre bra brasch att ge sig in i? jag har ingen erfarenhet av det alls så man skulle ju få lära sig mycket men det jag är inte rädd för att jobba hårt om det är nåt som det finns bärighet i.

Vad måste man kunna...

Kategori: Allmänt

Ansöka om F-skattsedel

Hej!

Jag undrar om man kan få f eller f-a-skattsedel om man har en anmärkning hos kronofogden, det är ej pga skatteskulder.

Import och försäljning, hur mkt får jag kvar?

Hej!

Jag är ny på forumet, så risken finns att jag hamnat i fel kategori. I så fall hoppas jag att någon snäll moderator skickar tråden rätt.

Anyways, jag sitter och räknar lite på en import-fråga, och tänkte höra om jag tänker någorlunda rätt. Frågan är hur mycket pengar jag som blir kvar efter avgifter osv.

1. Hur mycket jag...

F- eller FA-skatt?

Jag har blivit beviljad "Startaegetbidrag" och håller på att registrera firman.
Men ska jag ansöka om f-skatt eller fa-skatt?

Letar efter grossister/leverantörer till märkeskläder

Hej !

Jag är väldigt intreserad utav att öppna en klädbutik med kända märkeskläder som Levis,Lee,Replay mm. Men jag har inga bra kontakter till grossister eller leverantörer.

Jag undrar vart man kan hitta bra grossister eller leverantörer till olika märkeskläder. Jag läste nån stans om att man kan gå på stora mässor och knyta kontakte...

Kategori: Inköp

Företag som säljer genom föreningar, skoklasser etc.

Hej,

Jag har funderat lite på en sak. Ett företag som säljer sina produkter genom föreningar, klasser, ungdomar etc. räknas ungdomarna/barnen som antsällda? Är det arbetsgivar avgift på alla eller är det bara en som räknas som anställd? Eller är det ens någon som räknas som anställd?
Provisionen som ungdomarna tjänar, behöver den skattas...

Kategori: Allmänt

Sälja grafik online - vad tror ni?

Hej! Jag har samlat på mig en hel del bilder genom åren som jag har använt i egna designprojekt. Eftersom bilderna inte längre är upphovsrättsskyddade (publicerade före 1923) tänkte jag erbjuda dem till försäljning (som photoshop penslar och vektor filer).

Är det en hållbar idé tror ni?

Är det någon som har provat något liknande föru...

Allmäna frågor kringa att starta eget

Hej!

Jag har bestämt mig att starta eget företag som är tänkt att i början enbart drivas på fritiden tills jag förhoppningsvis har fått igång det så pass mycket att jag kan köra det på heltid.

Men då över till mina frågor, jag väljer att mellan att starta enskild firma och ett bolag utomlands någonstans p.g.a sveriges smått värdelösa...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Avskrivning eller kostnad, 10000kr exkl moms

Hejhej

Har sökt på forumet och på google 🙂 men inte riktigt nöjd med svaren än.. hehe

Jag har köpt in en utrustning som kostar 10 000kr exkl moms detta räkenskapsår.
Får jag ta detta som en kostnad eller måste jag skriva av den?
Det jag fått fram från google säger att man får ta allt som kostar under ett halvt prisbasbelopp som...

söker säljare till SmarTube Drinking System For Bottles och Keep2Go

Hej

Jag söker efter säljare som skall sälja SmarTube Drinking System For Bottles och Keep2Go.

Dessa produkter kan säljas i vanliga butiker och i sportbutiker,bensinstationer,kajak center mm.

Säljare får provision på sin försäljning och säljaren skall kunna vara vana vid kontakt med ansvarig person för butiken och kunna presente...

Kategori: Söker/eftersöker

Hyreskontrakt

Hej!

Skall inom kort upprätta ett hyreskontrakt med en flygplats då vi skall hyra en yta för affärsmässig verksamhet.

Finns det någonstans där man kan hitta mallar för detta och vad bör man främst tänka på när man sluter ett sådant avtal?

Mvh
Ludde

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Om plastkort och magnetremsor!

Hej!

Sitter för tillfället mitt i planeringen av ett nytt projekt. Det är något som i grunden handlar om ett rabattkort. Inom kort har jag förhoppningsvis fått svar från några av dem där rabatten är tänkt att gälla och då får jag också bestämma mig för om det är värt att satsa på.

Om jag får napp hos dessa så är det här något som jag...

Kategori: Off Topic

Företagsnamn

Hej allihopa, jag har en företagsidé som är klar att köra men tyvärr så fattas det ett bra företagsnamn, och innan man har företagsnamn klart så kan jag inte ta fram en bra grafiskprofil 🙂 Så det ena leder till det andra.

Min idé är att starta en serviceverkstad(garantiservice) för TV, mobiltelefoner och IT produkter. Detta med en "grön" pr...