Senaste inläggen

Fylld med energi och vilja, men kommer inte "loss"/igång..

Här knallar jag omkring proppfylld med idéer, visioner, planer och allt som har med eget företagande har med att göra. Det här är vad jag vill, starta mitt egna företags! Min affärsidé är en redan prövad affärsidé med mycket, och riktigt mycket stora framgångar i Nederländerna. Ett frågetecken är ju så klar "går det hem i Sverige?".

Jag står...

Kategori: Allmänt

Bokföra Rotavdrag med kontantmetod?

Hej fick så snabbt svar på min förra fråga så jag tar en till som besvärar mig.

Jobbar inom byggsektorn, har enskild firma använder kontantmetoden. Detta innebär att jag får rotpengar på mitt privata konto, det kanske inte är relevant, men det snurrar till det för mig lite i alla fall.

Men hur som helst, vilken post ska jag använda fö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vem håller paketet?

Jag hade just kontakt med en kund som var intresserad av att köpa stora mängder i framtiden. Hon gjorde en provbeställning som fortfarande var ganska stor och jag skickade den med DPD 16:00 företagspaket. Glad i hågen så lovade jag henne att det skulle vara hos henne nästa dag (onsdag).

Nu spårar jag det på posten och det står så här:
<...

Kategori: E-handel

Hur bokföra flera händelser av samma sort?

Hej! Ny här!

Sitter med bokföringen för första gången, går bättre och bättre!

Har nu kommit till ett kvitto som jag ska bokföra in. Har handlat på en hantverksbutik och köpt alla möjliga skruv och spik osv osv, alltså post 5460. Men måste jag ange nettot för varje enskild sak, eller kan jag bara klumpa ihop det till en summa?

T...

Inköp av datorprogram från USA

Hej!
Jag har köpt mjukvara via Internet från USA
(och är nybörjare på bokföring).

Transaktionen på 249 dollar gjordes den 12 november.
Från e-shopen så skrev jag ut en amerikansk faktura att använda som verifikation.
Jag fick direkt ett preliminärt saldobesked på Postgirokontot på ett belopp.

Fyra bankdagar senare har et...

Undersökning av studenter från Malmö Högskola

Hejsan! Vi är 6 studenter på Malmö Högskola som utför ett projekt åt ett företag.
Just nu håller vi på att genomföra en kvantitativ marknadsundersökning för att undersöka vad allmänheten känner till om moln-teknologi.

Tar maximalt 2 minuter och vi uppskattar verkligen lite input!
Vi tror att företagande.se är ett jättebra forum att läg...

Kategori: Off Topic

Omvandla Handelsbolag till Enskild Firma

Jag och en kamrat har drivit ett handelsbolag under 2009 vid sidan av våra studier.

Vi har nu bestämt att han drar sig ur och att jag ska gå vidare som enskild firma. Vi säljer tjänster framförallt via utbildning inom träning och fystester och har därför inga egentliga invententarier.

Därför tänkte jag att vi kan omvandla handelsbolag...

Starta administrationsföretag

Hej !

Har efter att pluggat systemutveckling funderingar att starta ett litet administrationsbolag.
det innefattar i detta fall adminsitration i små företag (kontor, IT).
Jag har 25 års erfarenhet från systeminförande i små företag, bokföring och övrig ekonomi, systeamadministration - säkerhetsfrågor, backuprutiner osv. Har marknads...

Kategori: Affärsidéer

Starta Vandrarhem i Södra Europa

Hej jag är 17 år går i 2an på gymnasiet. Jag har bestämt mig för att inte läsa vidare.
I ungefär ett år har jag haft tankar på att starta ett Vandrarhem i Spanien.

Jag kommer själv att jobba fram 750 000 som ett startkapital.

Vad har ni för idéer vet ni något om bygglov mm.
Självklart kommer jag att bosätta mig i landet ett år...

Sökes, Investerare Till Projekt Med Bra Garanterad Avkastning.

Vi söker en eller flera investerare privata eller med bolag som kan hjälpa oss.

Vi har ett projekt där vi ska bygga lägenheter i Phuket Thailand på en tomt med mycket strandnära läge motsvarande ca. 13.000 kvm (8 RAI) Nor Sor 3 Gor Land titel.

Marken är betald och klar utan lån, nu behöver vi 1 till 3 miljoner i kapital att dra igång...

Kategori: Söker/eftersöker

Kompensation för bilförmån

Hej

Jag ska anställa en VD och han vill avstå från sin bilförmån, hur vet jag hur mycket jag ska kompensera med via lönen?

Pecka

Kategori: HR - Personalfrågor

bokaffär - tips och råd

Jag vill öpnna en bokhandel i Stockholms innerstad. Några tips eller råd? Har senast idag blivit bestämt avrådd av en bokhandlare som är verksam i Finland ...men jag vill inte ge upp!

Två frågor om inventarie (försäkringsersättning och försäljning)

Hej!

Jag driver ett företag som egen firma sedan ett par år tillbaka och har det som en extra inkomst vid sidan om studier.

Fråga ett:
För ett år sedan köpte jag en videokamera för 6000kr (inkl. Moms), denna drog av direkt på ett år och nu, ganska precis ett år senare så vill jag sälja denna, jag får ca 5000kr för den på blocket (t...

Feedback på design av e-butik

Hej!
Kan ju börja med att säga att jag är ny här på forumet, och inte gjort så mycket väsen av mig hittills. Men det skall det bli ändring på 😛

Nu när vi håller på att utveckla ett nytt e-handelsystem så passade jag även på att göra två demo-upplägg som skall användas som exempel för produkten.

Det första systemet riktar s...

Kategori: Feedback

Vinst från AB

Hej, tänkte höra ifall någon har koll på hur man gör med aktieutdelning/fördelning av vinsten från ett AB. Hur ofta får man göra detta? finns det någon gräns för hur stor del av vinsten man får dela ut till aktieägarna, hur bokförs det? ska mottagaren betala skatt själv eller har AB:et ansvar för att "dra av skatt"?

Starta eget tryckeri?

Hej! har spånat lite på en idé om att starta ett litet tryckeri eller överta ett redan befintligt. men funderar lite om det är något vidre bra brasch att ge sig in i? jag har ingen erfarenhet av det alls så man skulle ju få lära sig mycket men det jag är inte rädd för att jobba hårt om det är nåt som det finns bärighet i.

Vad måste man kunna...

Ansöka om F-skattsedel

Hej!

Jag undrar om man kan få f eller f-a-skattsedel om man har en anmärkning hos kronofogden, det är ej pga skatteskulder.

Import och försäljning, hur mkt får jag kvar?

Hej!

Jag är ny på forumet, så risken finns att jag hamnat i fel kategori. I så fall hoppas jag att någon snäll moderator skickar tråden rätt.

Anyways, jag sitter och räknar lite på en import-fråga, och tänkte höra om jag tänker någorlunda rätt. Frågan är hur mycket pengar jag som blir kvar efter avgifter osv.

1. Hur mycket jag...

F- eller FA-skatt?

Jag har blivit beviljad "Startaegetbidrag" och håller på att registrera firman.
Men ska jag ansöka om f-skatt eller fa-skatt?

Letar efter grossister/leverantörer till märkeskläder

Hej !

Jag är väldigt intreserad utav att öppna en klädbutik med kända märkeskläder som Levis,Lee,Replay mm. Men jag har inga bra kontakter till grossister eller leverantörer.

Jag undrar vart man kan hitta bra grossister eller leverantörer till olika märkeskläder. Jag läste nån stans om att man kan gå på stora mässor och knyta kontakte...

Kategori: Inköp