Nybörjare i bokföring

41
Jag är ganska ny på bokföring. Har kämpat och känner nu mig trygg i min uppgift. Vill därför tipsa andra nya och samtidigt få höra om de andra nyas erfarenheter. Mina viktigaste tips (som jag själv ser på det):

a/ Skaffa ett eget bankkonto till företaget (även om det är en enskild firma).
b/ Skaffa ett eget VISA/Master Card till företagskontot och köp allt på detta (så att transaktionerna kommer in med automatik). Köp inget kontant om det kan undvikas. Det brukar alltid skapa mer bokföringsarbete i onödan.
c/ Se till att ha internetbank kopplat till ditt företagskonto. Hämta hem transaktionshistoriken till en excel fil minst 2 gånger per månad. Denna behövs när man ska verifiera att bokföringen gjorts rätt. Har ni bokförare som hjälper er. Se till att de får filen av er minst 2 gånger per månad. Dubbelkolla deras arbete genom att se så att kassa (t ex konto 1930) stämmer mot bankkonto i varje tidsögonblick.
d/ Bokslutsmetod gör denna verifiering mycket enklare. Fakturametod gör denna verifiering mer komplicerad och tidskrävande.
e/ Skaffa E-leg och gör skattedeklarationen på egen hand på skatteverkets hemsida. Välj 3 månaders moms om det är möjligt för då blir deklarationen enklare de andra två månaderna.
41
f/ Skaffa bankgiro/postgiro och koppla det till samma konto där ni har VISA-kort och företagskontots saldo. Då hamnar alla transaktioner på ett konto. Det blir lättare att hålla kopp på vad som händer. Det blir lättare att kopiera ut transaktionshistoriken. Man går in på ett ställe, man gör "copy" och man gör "paste" i excel. Saken är biff. [br]g/ Unvik att köpa saker där det finns flera momssatser på kvittot. Man kan t ex betala en resa med mobiltelefonen samtidigt som man ringer med telefonen. Fakturan blir då uppdelat och onödigt krånglig att bokföra. Satsa på att få verifik som i 99 fall av 100 är 3 verifikrader. Dvs (1) Kassan ändras, (2) Momsen påverkas, (3) Ett bokföringskonto ändras. bland finns inte moms. Då blir det bara 2 rader. Man kan bokföra sin lön på ett verifik med alla skatter och avgifter och då får man kanske 10 rader. Det blir ju en gång per månad. Momsverifiken blir också 3 rader, men dock utan att kassan ändras.[br]h/ Öresavrundning kostar ofta lite tid i onödan. Man får leva med det. Ibland faktureras man 125 kr istället för 125,21. Det blir en extra rad på verifiket.[br]i/ Skaffa en bra, flitig och auktoriserad revisor som hjälper dig med tveksamheter samt bokslut utan att det kostar för mycket pengar.
41
j/ anlita eventuellt en bokförare till den löpande bokföringen. Men följ ändå många av punkterna ovan. Ha excelfilen med transaktionshistorik, ha eget konto till företaget, ha VISA kopplat till kontot, ha bankgiro kopplat till samma konto, skaffa e-leg, gör skattedeklarationen själv, anlita en bra auktoriserad revisor, dubbelkolla bokförarens arbete genom att se så att saldo i bokföringen stämmer mot saldo på bank.[br][br]Ge gärna lite feedback på punkterna. Har nu nytta av några av mina tips, eller tycker ni att de i alla fall stimulerade er tankeverksamhet i ämnet bokföring... klicka då till vänster och ge mig en...[br][br]APPLÅD! [br][br]Jag har -1 poäng i dagsläget. Ingen verkar tycka att jag bidrar. Om jag kommer ner på -5 så ska jag allvarligt granska min bokföringsmetod och ta kontakt med en bokförarer och ringa min auktoriserade revisor och ta reda på var jag tänker fel!
8
Jag är ännu mer nybörjare i bokföring än dig och har massa frågor jag vill diskutera och få svar på... Finns det ingen bra chatt någonstans? Eller någon som skulle vilja vara så enormt vänlig att vilja svara på en del frågor på msn eller så? Kan betala en liten formell summa om det skulle glädja någon för just nu är svar det jag verkligen behöver  :roll:
35
Ska man inte använda något bokföringsprogram överhuvudtaget?
822
48
[quote author=Ripipip link=topic=6156.msg29524#msg29524 date=1258968929][br]Jag är ännu mer nybörjare i bokföring än dig och har massa frågor jag vill diskutera och få svar på... Finns det ingen bra chatt någonstans? Eller någon som skulle vilja vara så enormt vänlig att vilja svara på en del frågor på msn eller så? Kan betala en liten formell summa om det skulle glädja någon för just nu är svar det jag verkligen behöver  :roll:[br][/quote][br][br]Du besöker just nu ett bra forum där du kan ställa dina frågor ;)[br][br]Här går med att läsa lite mer om [url=http://www.foretagande.se/bokforing.html][b]bokföring och hur man kommer igång[/b][/url].[br]Kanske hittar du en del svar där.
40
1
[quote author=monsa link=topic=6156.msg29519#msg29519 date=1258965966][br]e/ Skaffa E-leg och gör skattedeklarationen på egen hand på skatteverkets hemsida. Välj 3 månaders moms om det är möjligt för då blir deklarationen enklare de andra två månaderna.[br][/quote][br][br]Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte att föredra att välja månadsvis redovisning av momsen som nystarad företagare? Under uppstarten har man förmodligen mer ingående än utgående moms och den vill man kanske inte vänta på i onödan att få tillbaka?[br][br]Så krånglig borde väl inte deklarationen av moms vara? Säger jag som inte har gjort min första deklaration ännu. :)
41
Jag hade 1 månads momsdeklaration. Nu när jag bytte så blev bokföringsarbetet betydligt lugnare. Smaksak. Har man en kund så bör man lägga timmarna där och få in pengar så att man "har råd" att momsa var 3 e månad. Våga vägra 1 månadsmoms![br][br]Tips: Ta alltid ut samma belopp i lön! Då blir det samma bokföringstransaktion månad efter månad. Deklaration efter deklaration. Samma siffror. Bara att kopiera verifiket. Bara att knappa in samma siffror på skatteverkets deklarationssida. Keep it simple![br][br]Jag hinner inte chatta. Om du känner igen dig i punktern i första meddelandet i forumet, de där tipsen. Så kan du maila mig och jag kan berätta lite hur jag jobbar. Något lite kanske du kan få ut av det. Mailande går ganska snabbt jämfört med chatt. [br][br]För att inte få in för mycket email på min privata email så ger jag dig jobbmailen: [email protected]
41
... dock, ännu bättre:[br][br]Lägg in din fråga i detta forumet. Då får du inte bara min något färgade åsikt/kunskap. Utan du får hjälp av duktiga killar och tjejer som är här och läser och skriver varje dag. Ta till dig bra information, ifrågasätt konstig information som inte verkar vettig.[br][br]Än så länge är jag här och läser och skriver och svarar. Dock så hade det kännts skönt att få lite pluspoäng.[br][br]Klicka på "Applåd" till vänster så att jag får ett poäng. Då blir jag jätteglad!
40
1
En del av tipsen är lite av karaktären - "Ha bara en vara/tjänst och sälj den till samma pris till alla kunder för då blir det enklare att bokföra". Helst för samma belopp varje månad, då blir det ännu enklare. [br][br]Resten tycker jag verkar vara självklarheter, som att skaffa företagskonto med PG- och Bankgirokonto, Visa/Mastercard kopplat till kontot samt internetbank. Skulle säga att det är svårt att inte få med allt det där på en gång när man öppnar företagskonto. Exempelvis ingår allt det där i Nordeas enklaste företagspaket.[br][br]
720
[quote author=monsa link=topic=6156.msg29519#msg29519 date=1258965966][br][br]a/ Skaffa ett eget bankkonto till företaget (även om det är en enskild firma). [/quote][br][br]Egentligen en nödvändighet. Man ska skilja firmans tillgångar från sina privata alltså kan man inte ha ett bankkonto som är "blandat".[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29519#msg29519 date=1258965966][br]b/ Skaffa ett eget VISA/Master Card till företagskontot och köp allt på detta (så att transaktionerna kommer in med automatik). Köp inget kontant om det kan undvikas. Det brukar alltid skapa mer bokföringsarbete i onödan.[/quote][br][br]Även om man har Visa så dras ju inte det direkt från kontot utan det kommer en faktura i månaden med alla transaktioner som är gjorda med kortet. Det blir väl svårt att hantera de transaktionerna med någon form av automatik[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29519#msg29519 date=1258965966][br]c/ Se till att ha internetbank kopplat till ditt företagskonto. Hämta hem transaktionshistoriken till en excel fil minst 2 gånger per månad. Denna behövs när man ska verifiera att bokföringen gjorts rätt. Har ni bokförare som hjälper er. Se till att de får filen av er minst 2 gånger per månad. Dubbelkolla deras arbete genom att se så att kassa (t ex konto 1930) stämmer mot bankkonto i varje tidsögonblick.[/quote][br][br]Annars har bankerna kommit på något så finurligt som kontoutdrag som man får varje månad och visar alla transaktioner man gjort. Varför krångla till saker och ting, du vill ju förenkla så mycket som möjligt. [br]Dessutom om kassan stämmer med bankkontot hade jag blivit allvarligt oroad, hade kännt mycket bättre om saldot i boföringen för banken stämmer med saldot på bankkontot[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29519#msg29519 date=1258965966][br]d/ Bokslutsmetod gör denna verifiering mycket enklare. Fakturametod gör denna verifiering mer komplicerad och tidskrävande.[/quote][br]Inte ett dugg. Vad som går ut från banken går ut från banken. Oavsett om jag bokför kostnaden direkt eller mot en lev.skuld så påverkar inte det transaktionen mot banken.[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29519#msg29519 date=1258965966][br]e/ Skaffa E-leg och gör skattedeklarationen på egen hand på skatteverkets hemsida. Välj 3 månaders moms om det är möjligt för då blir deklarationen enklare de andra två månaderna.[br][/quote][br][br]Vilken moms man väljer ska beror på företagsekonomiska grunder. Helt vansinnigt att som ex byggföretag ligga med 3 månaders moms och istället för att få 200.000 varje månad vänta och få 600.000 efter tre månader. Valet av metod ska styras av likviditet inte av några andra parametrar.
720
[quote author=monsa link=topic=6156.msg29521#msg29521 date=1258966576][br]f/ Skaffa bankgiro/postgiro och koppla det till samma konto där ni har VISA-kort och företagskontots saldo. Då hamnar alla transaktioner på ett konto. Det blir lättare att hålla kopp på vad som händer. Det blir lättare att kopiera ut transaktionshistoriken. Man går in på ett ställe, man gör "copy" och man gör "paste" i excel. Saken är biff.[/quote][br]Vill man att företaget ska verka seriöst så har man bankgiro/plusgiro, det brukar liksom vara en självklarhet. Har man sedan bara ett bankkonto så hamnar ju naturligt allt på samma konto, men inget blir ju direkt krångligare för att man använder två olika konton. Om jag, som du förspråkar, hade haft ett kort där pengarna dras direkt från kontot så hade jag raskt sätt till att ha ett separat konto för kortet. Inte så kul att logga in på banken och se att en halv miljon försvunnit för att någon skimmat kortet. [br] [br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29521#msg29521 date=1258966576][br]g/ Unvik att köpa saker där det finns flera momssatser på kvittot. Man kan t ex betala en resa med mobiltelefonen samtidigt som man ringer med telefonen. Fakturan blir då uppdelat och onödigt krånglig att bokföra. Satsa på att få verifik som i 99 fall av 100 är 3 verifikrader. Dvs (1) Kassan ändras, (2) Momsen påverkas, (3) Ett bokföringskonto ändras. bland finns inte moms. Då blir det bara 2 rader. Man kan bokföra sin lön på ett verifik med alla skatter och avgifter och då får man kanske 10 rader. Det blir ju en gång per månad. Momsverifiken blir också 3 rader, men dock utan att kassan ändras.[/quote][br][br]Till företaget ska man handla vad man behöver, varken mer eller mindre, inköpen kan inte styras av krav som att det inte ska vara delad moms osv. Tänk bara scenariot där du ska bjuda en kund på middag men samtidigt sätter kravet att han inte får äta/dricka för mer än 112.50 för då kan du inte bokföra eftersom det blir problem med momsen + fler än tre transaktioner.[br]Dessutom verkar det väl onödigt komplicerat att först gå in i en butik och köpa ex en skrivare och sedan på nytt kvitto köpa tonern till samma skrivare, Det handlar ju inte om att man ska optimera sin bokföringstid så mycket att man istället lägger dubbelt så mycket tid på annat istället.[br]10 rader på en löneutbetalning var inte dåligt att få ihop, annars är det ju 5 rader för alla andra, plus då milersättning + ev traktamente men de kan ju omöjligt bli samma belopp månad efter månad.[br][br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29521#msg29521 date=1258966576][br]h/ Öresavrundning kostar ofta lite tid i onödan. Man får leva med det. Ibland faktureras man 125 kr istället för 125,21. Det blir en extra rad på verifiket.[/quote][br]Nej, det blir det inte. Det finns inget som säger att du måste bokföra på kontot för öresavrundning du kan lika gärna avrunda mot kostnadskontot. Bank = vad som faktiskt betalas, moms = vad momsen faktiskt är, kostnaden = resterande belopp[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29521#msg29521 date=1258966576][br]i/ Skaffa en bra, flitig och auktoriserad revisor som hjälper dig med tveksamheter samt bokslut utan att det kostar för mycket pengar.[br][/quote][br]Då är knappast en auktoriserad revisor vad du ska ha. En redovisningskonsult kostar hälften av vad en revisor kostar alltså är det billigare att redovisningskonsulten gör vad han ska och revisorn vad han ska vilket bara är att granska ett färdigt bokslut och årsredovisning
720
[quote author=monsa link=topic=6156.msg29522#msg29522 date=1258967105][br]j/ anlita eventuellt en bokförare till den löpande bokföringen. Men följ ändå många av punkterna ovan. Ha excelfilen med transaktionshistorik, ha eget konto till företaget, ha VISA kopplat till kontot, ha bankgiro kopplat till samma konto, skaffa e-leg, gör skattedeklarationen själv, anlita en bra auktoriserad revisor, dubbelkolla bokförarens arbete genom att se så att saldo i bokföringen stämmer mot saldo på bank.[br][br]Ge gärna lite feedback på punkterna. Har nu nytta av några av mina tips, eller tycker ni att de i alla fall stimulerade er tankeverksamhet i ämnet bokföring... klicka då till vänster och ge mig en...[br][br]APPLÅD! [br][br]Jag har -1 poäng i dagsläget. Ingen verkar tycka att jag bidrar. Om jag kommer ner på -5 så ska jag allvarligt granska min bokföringsmetod och ta kontakt med en bokförarer och ringa min auktoriserade revisor och ta reda på var jag tänker fel![br][/quote][br][br]Du försöker uppfinna hjulet en gång till fast alla andra redan vet att det är uppfunnet. Sånt som att ha bankkonto till bolaget med bg/pg ex är självklara saker. Att kopiera transaktioner till exel är att skapa merarbete eftersom du lika gärna kan skriva ut det direkt. [br]Du bygger dina principer runt ett makro du skapat och försöker sälja vilket naturligtvis inte är något fel med. Men, och detta är där du missar, även om du behöver flera timmar för att boka 30 verifikat utan ditt makro så gör "normalföretagaren" det på max 30 minuter och en redovisningskonsult gör det på 5 minuter. Ditt makro och dina principer hjälper alltså dig det är klart, men eftersom andra inte har dina problem så är de inte heller hjälpta av dina lösningar.
41
Att jag fösöka sälja ett litet makro för 300 kr (engångskostnad) kan jämföras med en massa redovisningskonsulter som försöker sälja sina konsulttimmar för 500 kr (per timme). Bokförare kan kosta t ex i genomsnitt 1500 kr per månad. Pengarna och tiden jag sparar på att ha en bra bokföringsmetod (som inkluderar teknologi) är det som är viktigt för mig. Jag är på forumet för att jag gillar och respekterar bokföring och jag trivs här, inte primärt för att sälje mitt smarta makro.[br][br]Någon sa att VISA transaktionen kommer en gång per månad. Så är det inte för mig. Jag har inte kreditkort, jag har betalkort. Transaktionen kommer in direkt och bokförs sedan med automatik (som jag får granska och justera om det finns momsavrundning). Jag skulle tipsa om att ha ett betalkort och inte kreditkort. Provade och det försvårade bokföringen då jag fick ett papper per månad. Svår att arbeta med, tar tid.[br][br]Jag tror att de flesta har samma problem som jag, ungefär. Inte redovisningskonsulter för de lever på att problemet finns. Ju större desto bättre.
41
summering av det jag från början ville säga:[br][br]a/ bokför med bokföringsprogram[br]b/ Ha internetbankkonto (eller två)[br]c/ Hämta över transaktionerna digitalt till excel och använd historiken som hjälpverktyg vid bokföringen. Avbeställa alla kassautdrag och skräp som kommer in i brevlådan en gång per månad. [br]d/ Har ni betalkort med sammanställningsräkning, avbeställ det, eller använd det bara i nödfall, t ex när man ska hyra bil och de inte vill ta betalkort. Skaffa betalkort där transaktionerna kommer in direkt på kontot.[br]e/ kör bankgiro mot samma konto[br]f/ Bokför med hjälp av excellistan. Färgmarkera t ex de transaktioner som bokförts. Allra bäst är såklart att köpa mitt makro som tar hela lista och skapar verifikationer som sedan kan matas in eller importeras i bokföringsprogram (efter granskning såklart)[br]g/ Excelfilen är superbra när det blir dags för bokslut, man kan löpande lägga till andra flikar med information om det som händer under året, man kan t ex ha en flik med en fakturamall, en flik med tidredovisning, en flik med förbättringsprojekt, en flik med "saker man inte förstår med bokföring som man ska fråga någon om"[br]h/ Oavsett om punkt a-g är bra eller dåliga så skaffa en supersmart EGEN bokföringsmetod.[br]Även om redovisningskonsult används så gör allt det som står ovan. Man kan säkert göra på tusen sätt. Har ni något i er metod som jag skulle kunna ha nytta av?
41
Informationen som tas in i excel skrivs aldrig ut. Det är det som är poängen. Skrota skrivaren, tar bara tid och strular. Ta över transaktionerna i excel och behåll dem där. Gör verifik av dem där. Går tusen gånger snabbare än i bokföringsprogram. Räkna "klicken" med musen så förstår ni. I excel så kopierar man bara ett äldre verifik och ändrar beloppet. Bokföringsprogram är långsamma och dryga och så fort man gör fel så måste man rätta med nytt verifik och det gamla skräpet ligger kvar. Bättre att låta excel göra perfekta verifik med automatik från banktransaktioner. Granska verifik så att de blev korrekt, t ex med avseende på momsavrundning, momssatser. Knappa sedan in dem. Eller ännu bättra, maila verifiken till redovisningskonsulten så matar han in dem till dig. Bokföringen är ju på papper så vissa saker från bokföringsprogrammet får man ju skriva ut på skrivaren...
41
Jag tror det är mycket svårt att förstå det jag talar om bara genom att läsa. Om jag visar blir det mer tydligt. Jag kan t ex göra en inspelning på när jag gör min bokföring och månadsdeklaration på 2,5 minuter. Då kommer ni se mig gå in på internet bank, göra "copy" (CTRL +C). Sedan går jag till excel och gör "paste" (CTRL + V). Då har det gått ca 30 sekunder. Därefter klickar jag på CTRL + SHIFT + B som är startkommandot för makrot. Det blinkar till på skärmen i 3-5 sekunder och verifiken skapas ett efter ett. Jag bläddrar igenom resultatet. Rättar en moms som blivit fel p g a att leverantören gjort en öresavrundning. Jag lägger till en öresavrundningsrad. T ex två av transaktionerna känns inte igen och verkfik kan ej skapas. Man ser det på gulmarkerad transaktion. Jag lägger till en mall. Nu har det gått ca 1,25 minuter. Jag kör makrot igen och granskar, jag är nöjd. Jag loggar in på skatteverkets hemsida och deklarerar moms och skatt. Jag går in på internetbank och betalar in moms och skatt till skatteverket. Nu är jag uppe i 2,5 minter. Jag andas ut och känner mig rätt så nöjd.
35
Men alltså, om du inte använder något bokföringsprogram eller för bok på papper så kan väl skatteverket bli vääääldigt arga?! [br][br]Jag är väldigt nyfiken på ditt "macro" men skatteverket slog mig hårt på fingrarna när jag frågade om man inte kunde göra bokföringen i excel...
41
Därefter så startar jag såklart bokföringsprogrammet![br][br]Där går det inte lika snabbt. Det går inte att kopiera in verifiken från excel. Ganska drygt. Det hade underlättar. Istället så skriver jag dem för hand. Det går till så här:[br][br]a/ Jag tittar i excel filen. Där står t ex 1940 och ett belopp som ska in på debet. Jag klickar i det i bokföringsprogrammet. [br]b/ Så här gör jag för alla raderna i excel. [br]c/ När jag är klar så kollar jag i bokföringspärmen så att alla kvittona sitter i tidsordning. Jag kollar också så att alla verifiken har en motsvarighet i form av kvitto. [br]d/ Jag sätter en konteringsstämpel på varje kvitto och skriver in verifikraderna. Jag daterar och signerar varje kontering.[br][br]Jag får erkänna att jag är rätt sen med punkt d. Osäker på om det behövs. Jag har ju ingen nytta av bläcket på kvittot. Det är väl mest för att ingen ska ta mina kvitto och använda i sin bokföring. Alla mina kvitto kommer från köp med kort, där del av mitt visakortsnummer står (företagets). Allting hänger ihop rätt så bra.
41
Hej Hojna, som du ser så satt jag och skrev fortsättningen på min bokföringsmetod, den som beskrev bokföringsprogrammet.[br][br]Excel är överlägset på bokföring, men man kommer inte hela vägen. Lösning: man gör så långt som det går i excel och därefter så fortsätter man i bokföringsprogram. Det fungerar jättebra att kombinera. Överlägset.
41
Och Hojna,[br][br]Som du ser så fick du 1 poäng. Jag klickade på "applåd" eftersom du gillar excel precis som jag gör.[br][br]Om bara någon kunde ge mig en applåd...
41
Ingenting tar 5 minuter att göra (utom att äta en glass möjligtvis). Det tar alltid en stund att komma igång, en stund att avsluta, däremellan måsta man göra "själva grejen" och veifieria att det blev rätt, blev det inte rätt så får man göra det igen, verifiera och först därefter avsluta. Det är därför det går att äta en glass på 5 minuter, det blir aldrig fel, det är lika gott varje gång, inga belopp blir fel, ingen sökning efter diffar på 100 kr behövs. Man kan äta den medans man gör annat. Man behöver därmed inte avsluta det andra man gör bara för att påbörja glassätandet. När man är klar så är man klar. Ingen anledning att lägga tid på att avsluta. Glassen är borta. Det finns inget att städa upp. Endast en pinne återstår och den slänger man snabbt och lätt var man vill (eftersom den inte är farlig för miljö och bryts ner snabbt)
41
Där fick jag en minuspoäng till (nu -2).
2066
2
[quote author=monsa link=topic=6156.msg29579#msg29579 date=1259088095][br]Någon sa att VISA transaktionen kommer en gång per månad. Så är det inte för mig.[br][/quote][br][br]Det kan bli en hel det pengar att tjäna i ränta genom att få inköpen på faktura. (Handlar för i genomsnitt 50-100k/mån på kort).[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29585#msg29585 date=1259089766][br]Därefter så startar jag såklart bokföringsprogrammet![br][br]Där går det inte lika snabbt. Det går inte att kopiera in verifiken från excel. Ganska drygt. Det hade underlättar. [br][/quote][br][br]Exportera till SIE från excel (du får eventuellt skriva en egen konverterare/export-plugin, vet inte om det finns färdigt att hitta/köpa). Sedan kan du importera direkt i de flesta bokföringsprogram.[br][br][quote author=monsa link=topic=6156.msg29590#msg29590 date=1259100989][br]Där fick jag en minuspoäng till (nu -2).[br][/quote][br][br]Att tjata om "applåder" gör bara folk avigt inställda till att dela ut dem. Se det mer som en kul grej än något att hänga upp sig på även om de kan fungera som indikatorer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
74
[quote author=monsa link=topic=6156.msg29587#msg29587 date=1259090182][br]Om bara någon kunde ge mig en applåd...[br][/quote][br][br]Det är väl bara att skapa några användarkonton och ge dig själv applåder?  :winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.