Inköp av datorprogram från USA

17
Hej!
Jag har köpt mjukvara via Internet från USA
(och är nybörjare på bokföring).

Transaktionen på 249 dollar gjordes den 12 november.
Från e-shopen så skrev jag ut en amerikansk faktura att använda som verifikation.
Jag fick direkt ett preliminärt saldobesked på Postgirokontot på ett belopp.

Fyra bankdagar senare har ett högre belopp dragits från mitt bankkonto.
"Vid köp/uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,48% av det svenska beloppet" står det som meddelande i min Internetbank.
Bokföringsdatumet för den slutliga banktransaktionen är den 16 november.
Jag printade ut bankens meddelande och har nu två papper att hålla reda på.

Min fråga:
Är det så att jag ska använda fakturan från 12 november med alla uppgifter om köpet som verifikation i bokföringen? Jag antar det eftersom obligatoriska uppgifter enligt skatte- och momslagen anges där. I så fall, hur hanterar jag uppgifterna från det andra pappret med info om bankens påslag?

Bankmeddelandet innehåller info om svenskt belopp, valutaslag (USD), ursprungligt belopp (USD), kurs, transaktionsdatum (12/11), bokföringsdatum (16/11)

Alternativ:
- Ska jag häfta det på det första pappret så att de "gemensamt" blir en verifikation med all relevant information?
- Behöver jag för hand skriva informationen från det andra pappret på det första pappret för hand med info om bokföringsdatumet?

Jag har kollat upp hur momsen ska hanteras så det är endast hanteringen av dessa två papper som jag grunnar över.

Stort tack för hjälpen (i förväg)
;)
1324
4
Eftersom du bokför i Svenska kr så har ju en summa dragit från ditt konto. Och det är den som du bokför som inköpspris. Att du har en växlingsavg är ju ganska naturligt och ingår i den kurs du betalt. [br][br]Sedan att du fick ett prelbokning någon dag innan som var lägre beror inte på avgiften utan dollarn har ju rullat +-10 öre mest varje dag den senaste tiden.  [br][br]Så häfta ihop som verifikat. [br][br]Hans[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.