Enskild firma förenklat årsbokslut - Mycket som belastar 6900 Övriga kostnader?

40
1
Sitter med ett bokföringsprogram (BLA Start) och ska börja bokföra verifikationer för min enskilda firma med förenklat årsbokslut. I kontoplanen hittar jag inget som matchar exempelvis mässbiljetter, kostnader för webbhotell eller registreringsavgiften från Bolagsverket.

Är det helt enkelt så att med förenklat årsbokslut hamnar en hel del på 6900 - Övriga kostnader?

När man läser den fullständiga kontoplanen finns ett konto för bankavgifter - 6570. Kan man anse att kostnaden för företagskonto och webbhotell hamnar på 6500 - Övriga externa tjänster, tillsammans med registreringsavgiften från Bolagsverket?

Tanken är väl att kontoplanen BAS 2009 Förenklat årsbokslut ska vara tillräcklig?
102
Webhotell bokar jag faktiskt på 5011, och har döpt detta konto till lokalhyra domän.[br](Har 5012, 5013 osv. till detta oxå eftersom jag har flera olika domäner jag vill belasta)[br]5010 är ju det "vanliga" kontot för lokalhyra.[br][br]Jag anser (rätt eller fel) att webhotellet är en "lokal" för min webshop.[br]Har även fysisk butik som jag bokar på 5010.[br][br]Tycker spontant att du ska undvika 6500 övriga kostnader, även om det kan vara rätt att boka på det kontot så är det enligt mitt tycke bättre att hitta eller skapa ett konto som bättre motsvarar kostnaden.[br]Du ser ju lättare vad som kostar i din verksamhet, tänker jag...[br][br]Är det vanligt att du går på mässor kan det ju vara intressant att snabbt och enkelt ta reda på vad det kostar dej genom att gå in på kontot XXXX mässavgifter och se aktuellt saldo.[br]En extern tjänst tycker jag definitivt inte det är om du besökt mässan, har du haft monter/utställning så nja kanske.[br]Borde väl hamna under reklam, PR eller marknadsföring eller liknande.[br][br]Angående företagskonto finns det ett konto som heter bankkostnader (eller liknande).[br][br]Kolla upp registreringsavgiften (eller om ngn på forumet kanske vet), den avgiften är inte helt solklar om jag minns rätt.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1324
4
[quote author=pslinden link=topic=6143.msg29449#msg29449 date=1258733508][br]Kolla upp registreringsavgiften (eller om ngn på forumet kanske vet), den avgiften är inte helt solklar om jag minns rätt.[br][/quote][br][br]Denna avgift är inte avdragsgill utan det blir en privat kostnad. [br][br]Sedan eftersom du kör denna förenklade kontoplan (som duger gott för många) så är ju 6540 IT tjänster som borde passa webbhotellet, och 6570 Bankkostnader. Så detta lär väl få hamna under 6500 i denna förenklade variant. [br][br]Hans [br][br]
40
1
Tack för snabba svar. Då vet jag mer hur jag ska bokföra de verifikaioner som är avdragsgilla.[br][br]Då jag använder kontoplanen för förenklat årsbokslut får bankavgift och webbhotell hamna på 6500 och mässbiljetten på 6900.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.