Senaste inläggen

Typ av arvode?

Hej!

Vilket av dom två alternativen låter billigast/bäst från en kunds synvinkel.

Vi begär ett arvode på:
1. 890 kronor samt 4% av X.
2. 7% av X, dock lägst 990 kronor.

Strunta i vad X är och vad det är för typ av tjänst.

Fördelen jag ser med alt. 1 är att man kommer bort från "dock lägst 990" som folk kan stö...

Kategori: Allmänt

Prissättning - hur mycket i påslag?

Skulle vara jätte tacksam om någon ville hjälpa mig med denna lilla undran.

Om jag som leverantör köper in varorna direkt från tillverkaren och sedan säljer detta ut till butik hur mycket i påslag lägger jag på priset? Hur mycket vill sedan butiken kunna lägga i påslag för priset ut till kund?

Finns det några direktiv...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Försäljning av varumärkta produkter

Hej, jag har några funderingar kring varumärkta produkter. Det är så att jag har planer på att starta igång ett företag där jag tänkt sälja vissa produkter. Men nu ligger det till så att jag inte har en susning om man måste ha något typ av tillstånd för att börja sälja varumärkta produkter, därför tänkte jag höra med någon som säljer varumärkta pro...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Moderaterna - Fördel för oss företagare???

Moderaterna i princip skriker ju ut att det ska bli enklare för småföretagare att starta och driva verksamhet osv.

Men vilken förändring har gjorts sedan de vann valet sist? Har någon ens märkt någon förändring???

Kategori: Allmänt

Inköp av programvara från annat EU-land

Vad gör jag med ett inköp av en programvara (licens) från ett annat EU-land?
Det anses vara en informationstjänst då programvaran levereras elektroniskt (nedladdning) så det borde bli 2614/2645. Kostnaden hamnar över gränsen för avskrivning (ca 60k), men anses det vara en tjänst så den ska kostnadsföras direkt (5420) eller ska det läggas upp som...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

300 bötfällda och skärpt kontroll

I en artikel i Restaurangvärlden intervjuas Skatteverkets projektledare Conny Svensson. Hittills har 300 butiker och restauranger som inte följt kassalagen tvingats betala kontrollavgift på 10 000 kronor. Nu skall tillsynen skärpas ytterligare och det kommer att krävas mycket övertygande skäl för att slippa betala kontrollavgift.

Läs hela ar...

Kategori: Nyheter

När kan jag starta AB utan revisor?

Lagen träder i kraft 1:a november.

Med förutsättning att jag uppfyller kraven på att inte ha revisor skulle jag gärna vilja veta när/om jag kan starta ett aktiebolag med möjligheten att:

- slippa revisor och
- börja köpa in inventarier/varor och sälja varor under november och december 2010?

Är detta överhuvudtaget möjligt e...

Köpa boende med vinstmedel i stället för skattat kapital?

Hej,

Jag driver ett AB i Stockholm som konsult. I takt med att balanserade vinstmedel ökar i företaget och den privata önskan att flytta till större bostadsrätt också finns har jag funderat på om det vore en bra ide att använda de "bolagsbeskattade" balanserade vinsterna i AB't till att köpa eller bli delägare i en bostadsrätt för att d...

Mobiltelefon med abonnemang till företaget...

Jag driver en enskild firma och har tidigare använt min privata mobiltelefon till företaget, men nu har den mer eller mindre gett upp  Grrrrr... så måste skaffa mig en ny!

Tänkte då att det vore smidigt om man kunde sätta den på företaget.

Men nu har jag lite frågor...

Om jag köper en mobiltelefon med företagets pengar,...

Kategori: Inköp

Bokföring i AB så här enkelt?

Hej!

Om man har ett aktiebolag som tillämpar faktureringsmetoden. Då lägger man bara alla in-/utbetalningar i en pärm i kronologisk ordning efter faktura datum?

Så bokföring för oss mindre företag blir egentligen bara spara alla fakturor och kvitton på "affärshändelser". Krångligare än så är inte bokföring?

Bokslut ska göras...

Lägga på skatt och avgifter

Hej!
Jag frilansar som musiker och har f-skattesedel. Jag blir inte riktigt klok på vad som är det rätta att lägga på för skatt och soc avgifter när jag skickar faktura. Jag pratade med en annan musiker som har företag och lägger på ca 31 procent (har inte exakta summan i huvudet) Men det finns uppdragsgivare som har en norm att ge ca 22 procent...

Payson, Paypal eller Moneybookers?

yes, nu e det jag igen ;)

Min nya e-butik stödjer följande: Payson, DIBS, Certitrade, Auriga E-payment, Paypal och Moneybookers.

Snälla tala om de största fördelarna/nackdelarna.

Personligen när jag köper på E-butiker så tycker jag alla registrerings-steg/inloggningar är jobbiga så enklaste är ju bäst. Paypal verkar ju seriöst...

Kategori: E-handel

Nytt spännande projekt! Vi söker tm-bolag.

MrOrdently AB har fram tills nu riktat försäljningen mot föreningslivet och skolan samt eventförsäljning.
Nu känner vi att det är rätt tid att dra igång tm-kanalen och därför letar vi efter ett tm-bolag som är intresserat av ett långsiktigt samarbete med MrOrdently AB.
Är ni ett hungrigt tm-bolag som ser möjligheter i ett nytt spännande p...

Kategori: Söker/eftersöker

BÄSTA BILLIGASTE EMBALLAGEN? Kartong eller påse???

Hej!

Jag ska sälja både kit och löst material ifrån en E-butik. Till kiten hade jag tänkt mig platta kartonger. Lilla kit - 22 x 22 x 5 cm. Stora kit - 42 x 42 x 5 cm.

Till det lösa materialet är jag tveksam; säljer bland annat plast på rulle. vad är bäst. Kartong eller kraftig påse? Vad blir billigast? Även till kiten kan jag tänka...

Hur ändra så att det blir olika verifikationsserier i spcs?

Som det är nu får jag bara serie A både för "vanliga" verifikat och för journaler, vore ju bra om journalerna får andra serier.. nån som kan hjälpa mig?  :-*

moms var 3 månad och bokslut sista augusti

Hej

Om AB har bokslut sista augusti kan det ha moms per 3 månader?

Vänlig hälsning
Ern

Hjälp med Uf-idé?

Tjena Tjena, vi har lite problem i företaget just nu. De Idéer vi kommit på innan har fått avslag från t.ex miljöstyrelsen i stockholm, och vi har nu inte speciellt mycket tid kvar innan vi måste ha bestämt vad det är vi ska göra. Är det någon som sitter på en grym idé som kan langa över den? Vore najs
Tack tack  :bravo
MVH Jakob

Kategori: Affärsidéer

Ungdomar som jobbar likt tidningsförsäljare

Hej alla. Jag är ny här, har inte sett denna fråga innan så jag ställer den.
Behöver lite hjälp med info hur det funkar med att låta ungdomar jobba på ett sätt som liknar tidningsförsäljarna som går runt på lördagar.
Står i startgropen med en idé där jag vill ha ungdomar eller skolklasser som säljare.
Tacksam för svar.
Robert.

Kategori: HR - Personalfrågor

Bästa fraktlösning från E-butik till privatpersoner? Lessmore?

Jag ska starta inom några månader en butik som säljer gör-det-själv-kit, närmare förklaring kommer senare, men kiten ryms i alltifrån en pizza-kartong-size till max en "flytt-kartong-size"

Jag räknar med 20 kit i månaden ungefär.

Vad är bäst för mig? Det är väl dyrare med större paket? Bör frakt bakas in i priset? (fast då "förlorar"...

Webbshop som säljer mjukvara/filmer

Hej

Jag tänkte starta en e-handel som säljer mjukvara, licenser, filmer och spel.

Är det någon här som vet var man vänder sig för att få tillgång till sådant?

Tack på för hand
Kim