Senaste inläggen

Hur stor marginal är lämplig till återförsäljare av egen designprodukt?

Hej,
jag har nyligen startat en enskild firma och min affärsidé är att själv formge och med hjälp av lokala producenter tillverka inredningsprylar/trädgårdsprylar som sedan ska säljas i mindre inredningsbutiker. (Butiker som säljer kvalitetsvaror.)
Jag har tillverkat en så kallad noll-serie och själv stått på olika marknader och sålt mina pro...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Nytt eget företag+Utlands fakturering

SOS Hjälp.

som en riktig super färsking har fortfarande inte öppnat mitt företag änn.
behöver lite hjälp från någon kunnig.

ska öppna som enskild företagare,konsult
kommer att jobba mestadels med utlandet,i utländsk valuta €
ca 3,4 olika Eu länder...

när jag fakturerar ett belopp på 2000€ vad för xtra utgifter måste ja...

Kategori: Allmänt

Hur skriva in lager och inventarier i spcs?

Har ett antal inventarier som ingick i köpet av butiken, hur ska jag skriva in dessa i spcs? Vad bör jag tänka på?

I köpet ingick varor tex godis, cd-skivor, kameror etc. Hur ska jag få med dessa i bokföringen?

Snällt om nån hjälper mig 🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Glassbilen

Tjena allihop!

Längesen jag var aktiv här nu, men har en fundering som jag tänkt på rätt länge.

Om man skulle vilja starta en verksamhet ungefär som glassbilen men sälja annan typ av livsmedel, tex på stan, mitt i sthlm.

Eller åka runt på dagarna i företags områden med en trudilutt, eller på kvällen i något bostadsområde.
<...

Kategori: Affärsidéer

Namnförslag till guldbutik?

Hej. Behöver namnförslag till en guldbutik, där jag bland annat ska sälja fina, moderna, silver och guld smycken. Tack

Kategori: Feedback

Vad kostar en revisor normalt?

Finns det några riktlinjer att följa för att veta vad som är rimliga revisionskostnader? Jag har haft en del strul i bokföringen och bokföringsbyrån som hjälper mig har fått lägga en hel del timmar men det ska vara bra gjort. Det kostade mig 25 000kr. (Ja där fanns lite strul då jag mer eller mindre lämnade en kasse med kvitton plus en hel del utla...

Köpt från privatperson och sålt till privatperson. Moms?

Hej, jag har köpt en maskin till företaget av en privatperson. Den har använts ett tag och nu ska den säljas till en annan privatperson. Då ska det väl inte vara moms med där, eller?

Tack
//H

Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs)

Vad har ni för rutiner för bokföring i AB?

Jag är ganska ny på detta, så jag undrar vad ni har för rutiner för er bokföring i ett AB? Jag vet inte i vilken ordning jag ska jobba så att säga. Antar att jag börjar med att registrera in verifikationerna i spcs, men sen då? Lev och kundfakturor? Vilka utskrifter krävs varje månad osv?

Vad kostar en anställd?

Hej!

Arbetsgivaravgift + kollektivavtal = cirka 40%(?). Dvs, en anställd kostar mig som arbetsgivare cirka 40% extra utöver lönen.

Har jag glömt något? (Försäkringar?)

Ska anställa min första på timmar nu, behöver räkna på vad det kommer att kosta. Kollektivavtal är det som något jag borde vänta med? Planerar ändå att ge en b...

Samla ihop saker från flera fabriker och skicka i sammma frakt?

Hej!
Jag importerar en massa små saker från kina rätt ofta och undrar om det inte finns något ställe jag kan be alla mina fabriker att skicka det till i Kina som sen skickar allt i en stor frakt till mig för att spara på fraktkostnaderna? Alltså en samlings punkt. På så sätt blir inte en liten skitorder så dyr på grund av frakten.

En till...

Kategori: Inköp

Hyra ut mig själv som eventmontör

Idén jag har - lite kortfattat - går ut på att hyra ut mig själv som montör av eventtält, samt som lagerarbetare. Jag har arbetat i branschen i 2,5 år åt en ledande firma i Norge.

Idén bygger på att i just den här branschen finns det under en viss period ett högre behov av personal, högsäsong. Åtminstone på det företag där jag arbetade, had...

Hur räkna ut min vinst? *NYFIKEN!*

Har sålt nu under ett par månader, och skulle gärna vilja räkna ut min vinst efter skatter och avgifter.. (på ett ungefär).

Intäkter:

Momspliktig försäljning: 113 000:-

Utgifter:

Varor och material: 44 100:-
Övriga utgifter: 31 300:-
Totalt utgifter: 75 400:-

Hur ska jag...

Egenföretagare som vill plugga

Hellu, jag har nu haft mitt lilla företag i snart ett år, och för första gången på mååånga år, känner jag för att plugga. Nja, inte PLUGGA utan mer läsa nån kurs på distans för att känna av lite hur det funkar.

Och inte heller nåt inom företagande, jo, visst det skulle vara mkt givande osv, men jag vill läsa nåt... annat.

Men, till...

Konsultarvoden/lön till utlandsanställd (icke EU), arbetsgivaravgift?

Hej forum medlemmar,

Jag har en direkt fråga som jag undrar om ni kan hjälpa till med, föreställ er scenariot nedan:

Om man har ett svenskt aktiebolag och en projekt anställd konsult i utlandet
( Icke EU land som saknar dubbelskattingsavtal med Sverige). Måste man då betala svenska arbetsgivar avgifter och skatt för den konsul...

Rekomenderas inkubatorer?

Hej!

Har nyligen flyttat till Stockholm för att etablera mitt företag här, jobbar för tillfället hemifrån. Men skall snart anställa så jag behöver en lokal. Coaching och sådant är egentligen inte speciellt viktigt för mig.

Finns det några icke privatägda inkubatorer i stockholmsregionen?
Rekomenderas det att till en början, kans...

Hjälpas åt att dra trafik - har du bra erbjudande till husägare?

Jag vill hjälpas åt tillsammans med andra företagare att dra trafik till våra sajter. Tänkte att man kan samla (och utbyta) länkar till olika företag som erbjuder smarta lösningar för främst husägare.

En särskilt intressant målgrupp för mej är husägare i småstäder och glesbygd, men jag har även storstadskunder. Från Falsterbo till Boden.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Skumt F-skattebevis med mera.

Hejsan allihop!
Vet inte om det är rätt tråd, men då får jag rättas i så fall 🙂.

Jag tänkte bara fråga om en sak, då jag registrerat mitt företag och har just fått registreringsbevis. Själva funderingen ligger på varför rutorna "Huvudsaklig verksamhet", "besöksadress" med mera är tomma. Enbart telefon och bokslutsdatum är ifyllt, fast ja...

Hjälp med namn på webshop!

Hej!

Jag ska öppna en webshop med inriktning på festkläder: Klänningar, högklackat och kuvertväskor.
Jag har nu kört fast med namnet, jag har kommit på följande som jag gillar men de finns ej som lediga domäner:

Dressingroom
DressUp
Dressy
DressMe

(Verkar som jag kört fast i det där med Dress ;) )
Jag vill att na...

SPCS ADM fakturajournal

Räcker det med att skriva ut fakturajournalen eller ska varje enskild faktura också skrivas ut och sättas i bokföringspärmen? Programmet skriver ju bara ut en faktura som standard.

Företagsform, mm!?

Hej på er och först och främst TACK för ett trevligt forum och fin hemsida!
Har tjuvläst här en hel del men aldrig reggat mig förens nu.

Jag har fått ett erbjudande som innebär att jag ganska så snart kommer starta eget. Tanken och "spåningarna" har funnits där i många år men nu verkar det som det bär av.
Sitter och skriver för ful...