Senaste inläggen

Konstiga poster utförda av revisor

Kollade igenom senaste verifikationer gjorda av auktoriserad revisor.
Hittade en post där dom 'trollat' bort en Kassa.
Verifikatet lyder:
1910 Kassa Kredit 8970
2393 Lån från aktieägare Debet 8970

Verkar ju lite lustigt att dom lyckats hitta på den strax innan ett bolagsköp.
Kan man verkligen göra såhär å är det helt...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avskrivning för inventarier

När man köper in inventarier till företaget, alltså något som ska användas i mer än ett år måste en avskrivningsplan göras.(Om jag förstått allt rätt)

Men vem är det som gör denna avskrivningsplan? Vårt företag använder sig av en redovisningskonsult, men att göra en avskrivningsplan görs ändå av styrelsen kan jag tänka mig?
Om så är falle...

Söker läkare att starta samarbete/privatklinik med estetisk kirurgi

Hej! Jag är en ambitiös tjej på 26 år som utbildar mig till sjuksköterska i Stockholm. Detta med mål att öppna egen skönhetsklinik med estetisk kirurgi, alltså arbeta med Restylane, Botox osv. Även peeling.

Har en bra affärsplan med stora mål inom några år.

Söker läkare som går i likasinnade planer, som vill satsa och få en rejäl avk...

Kategori: Söker/eftersöker

Fakturera ut alla pengar

Jag har en vän som är konsult här i Sverige för många stora företag, han kommer inte överrens med företaget som sköter all fakturering åt honom osv (dom lurar honom och betalar inte det han ska ha) eftersom han således inte känner till lagarna och reglerna i Sverige har han det jobbigt med...

Kategori: Företagande över gränserna

Företagssponsrat privatsjukhus

Har bara fått en liten idé om "företagssponsrat privatsjukhus företag" eller vad man kan kalla det! Det kan ex. vara att för att bli medlem och få sjukvård skall man köpa en presentcheck på ex. ICA för 5000 varje år ! Detta gör att ICA får in pengar genom att de som köper checken handlar oftare där och då ICA sponsrar sjukhuset med pengar!
För...

Kategori: Affärsidéer

UF-företag söker ett namn!

Hej!

Blev precis medlem på det här forumet  8)

Jag söker nu ett namn på ett företag som skall köpa varor ifrån Hongkong som då skall säljas på marknader samt på en webbshop.
Vi har inte bestämt oss riktigt än för just vad vi har tänkt sälja men till en början kommer det att vara "små-kraffs".

Finns det någon här som har ett...

Kategori: Affärsidéer

Tjänstledigt för att driva eget företag

Har nyligen startat eget och min affärsidé fungerar betydligt bättre än vad jag först trodde och det är ju positivt. problemet jag har är att jag jobbar heltid och har inte riktigt tid att spinna vidare på mitt företag som det ser ut nu. Mitt egna företag är det jag vill syssla med i framtiden men samtidigt vill jag inte bara säga upp min anställni...

Kategori: Allmänt

Utgifter innan starten och momsregistrering

Jag kommer ha utgifter innan min verksamhet kommit igång och vill kunna dra av ingående moms.

Ska jag då vid momsregistreringen ange det datum då jag hade den första utgiften till min momspliktiga verksamhet (inom godkänd period= inköpt året och året före starten)?

, Bobo ;D

Öppningsbalansräkning

Ska snart starta mitt allra första företag och undrar följande:

Det här med öppningsbalansräkning...

När jag startar mitt företag tar jag in tillgångar till företaget i form av inventarier och maskiner jag köpt det senaste året. Dessa ska väl tas upp i en öppningsbalansräkning?
Eller de kanske inte räknas som tillgångar?

Til...

Starta räkneskapsår på valfritt datum?

Ska snart starta mitt allra första företag och undrar:

Kan man starta räkneskapsåret på valfritt datum, exempelvis 2010-09-12 -- 2010-12-31?
Tänker förkorta mitt första räkneskapsår.

, Bobo

Söker TM-företag inom B2B

Hej!

Vi är på jakt efter ett telemarketingföretag inom B2B som är villiga att sälja mot enbart provision, vi är beredda att släppa en väldigt bra procent på en lättsåld produkt/tjänst till ett extremt bra pris.

Obs! Försäljning mot en fast ersättning är inte intressant.

Hör av er till tm@shiki.se eller ring 0733 - 89 32 12 för...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Söker...

Jag har genom mitt dagliga arbete kontinuerlig kontakt med 200-300 företag. Det jag däremot inte har är en bra affärsidé som jag kan kombinera med detta. Har du?

Kategori: Söker/eftersöker

Ingå avtal med annan än företagaren?

Jag har en enskild firma. Häromdagen ringde ett telefonbolag hem till oss när jag inte var hemma. De talade med min 18-årige son istället och lyckades få honom att gå med på ett avtal. Jag har inte fått hem papper om det hela ännu, men undrar om detta kan vara rätt? Inte kan väl någon annan ingå ett avtal för mitt företag på detta sätt? Det låter i...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Känner mig lurad av E-butik

rtfm
Är det bara jag som är korkad och inte begriper eller är dom väldigt otydliga på e-butik.se.
Jag har haft e-butik hos dom en tid nu och varit ganska nöjd med dom. Sen såg jag att man kunde få Nya e-butik som skulle vara både lättare och bättre en den gamla. Jag beställde den nya och såg sen att man antingen skulle få hjälp att lägga öve...

Kategori: E-handel

Skicka småpaket ofta från Sverige till olika länder.

Hejsan, låt säga att jag ska sälja pennor till personer i andra länder.

Jag funderar på hur det är att skicka ett paket av värde ca 1 000kr till tex Spanien, usa med mera.

Någon som sitter på någon bra hemsida med info ang detta eller egen erfarenhet och vill dela med sig lite av detta så skulle jag bli glad.

Blir det stor sk...

Kategori: Företagande över gränserna

Tillstånd att sälja elektronik från Kina

Hej,

Jag funderar att importera belysnings produkter för hemmet från Kina och sedan sälja via e-butik. Finns det någon särskild tillstånd man måste ansöka om?

Mvh Cuong Bui

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Behöver hjälp att hitta annonsplatser!

Hej!
Jag har lite idetorka och behöver friska hjärnors hjälp, och vart kan man finna bättre hjälp än här?

Jag har ett företag (http://www.stylingwebben.se) som behöver hitta nya ställen att annonsera på. Kortfattat säljer butiken LED produkter (lampor slingor etc) och bilstyling saker. Led slingorna kan även användas inom inredning.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Inredning på internet!

Hej!

Jag gör en kartläggning över svenskarnas e-handelsvanor när det gäller inredning. Med detta som syfte har jag sammansatt en enkät.

Svara gärna på enkäten och skriv era synpunkter (om ni har några) här!

Enkäten tar bara ett par minuter.

Tack!

Enkäten:
http://www.kwiksurveys.com/online-survey.php?surveyID=H...

Kategori: E-handel

HJÄLP!!!! Bokföring!

Jag är i stort behov av HJÄLP!!! :blink Ska snart starta en liten enskild firma, och har kört fast lite när det gäller bokföringen. Är verkligen nybörjare inom detta området.
Hoppas ni som vill och har möjlighet att hjälpa mig🙂 Ni skulle göra min dag🙂

Tack på förhand,

Bobo 😃

1.)

Ponera att jag tar...

Hjälp med NE-blankett

Jag fick en förfrågan om att skicka in en ny NE-blankett eftersom min tidigare inskickade blankett tydligen saknades (skickades in elektroniskt)... . Hur som helst. Fick lite (mycket) huvudbry över vad & hur mycket som egentligen ska fyllas i. Startade företaget vintern 2009 & har därför bara två månader att analysera. Hade vid årets slut ett under...