Senaste inläggen

Google analytics

Jag har Google Analytics som många rekomenderar och vet att man kan använda det till mycket. Fast jag vet inte hur jag skall använda Analytics. Man kan göra en massa undersökningar (tror jag) men jag vet inte hur. Finns det någon som har använt verktyget och vad har ni fått ut av det rent praktiskt?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Söker en Marknadsföringsekonom, en Programmerare och en Webbdesigner

Söker du en Utmaning? Är du Driven och Kreativ? Gillar du att ta Ansvar?

Nu i höst kommer ett av Sveriges största webbprojekt att startas i Göteborg. Projektets mål är att bli Sveriges största hemsida inom en viss bransch och tjänsterna som kommer att erbjudas på webbplatsen är allt ifrån annonsering, information, hjälp om olika tjäns...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur bokföra lön för anställd som vi även får lönebidrag för?

Har en anställd som vi får lönebidrag för.. hur ska detta bokföras?`Ska jag bokföra hela lönekostnaden ex 10.000 som vanligt på 7010 och sen dra av bidraget ex 3000 kr på ett annat konto? Hjälp!  :o

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Konkurrensklausul i kompanjonavtal

Jag har efter mycken vånda tagit beslutet att säga upp mig i ett bolag där jag också är aktieägare - jag hoppas att genom detta så kommer övriga aktieägare att vilja lösa ut mig, men de har ingen skyldighet att göra detta... Nu till min fråga, i avtalet står följande text:

"Parterna förbinder sig att inte själva eller genom närstående bedriv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Behöver synpunkter och tips till ny webbutik

Hej på er!
Jag skulle behöva lite synpunkter och råd kring en webtjänst som jag med vänner eventuellt ska starta.
Antingen om man importerar saker, eller designar och skapar egna saker som man vill sälja, så tycker jag att det kan verka rätt bökigt att behöva
sätta upp en egen webbutik som man ska driva och förvalta, särskilt om man hade...

Kategori: E-handel

Lite starta eget funderingar

Det kanske inte är riktigt starta eget jag är ute efter men någon kanske kan hjälpa mig med en fråga? Jag har en affärside eller jag kom på en bra sak man skulle kunna utveckla och jag undrar vem man vänder sig till för att sätta "planen i verk" OM det ens går och om det är intressant! Vet ni någon bra jag kan ta kontakt med eller prata med som kan...

Kategori: Affärsidéer

Adresslistor till Salu

Säljer adresslistor till företag, adress kontaktperson, telefonummer mm.
Kan fås skräddarsytt efter ert behov!

Skicka mail för bud!

Mvh, Krille P 😃

Kategori: Till salu

Hur fungerar VMB?

Hej, har en fråga angående hur man gör om man tillämpar VMB (vinstmarginalbeskattning), och så köper man en låda med vi säger 9 st kaffekoppar, (begagnat såklart). Man får ett kvitto där det står: koppar 120 kr.

Hur bokför man detta?  Kan man snitta, så att varje kopp kostar ca 13 kr, och bokföra var och en för sig. Eller tar man hel...

Köp från Kina (moms)

Hej.
Jag har en liten fråga ang moms. Har letat och sökt efter svaret men har inte hittat något speciellt bra svar.

Jag har precis dragit igång en enskild firma, och håller på att bygga upp min internetbutik.
Så här kommer det gå till, kunden beställer och betalar varan på min sida, en kopia på ordern går direkt ner till supplyern i Ki...

Hur ska jag boföra försäljning från Tradera?

Jag har nyss sålt 2 artiklar på Tradera.
Såldes för 2709:-
Det såldes till privatperson och de förde över pengar till mitt privata konto.
Hur ska jag bokföra hela detta? Ska ja bokföra att de kom in på mitt privata först o sen fördes över till företagskontot?
Räcker det att jag bokför orderbekreftelsen som skickades till kund från trade...

Bokföra lager och lagervärde

Hej,

Hur beräknas värdet på en egentillverkad vara som ligger i lager? Och hur ska det bokföras om det är första året?

Tack på förhand!

Anna

Någon poäng med A-kassa?

Hej, jag är egen företagare och tar ut en ganska liten lön såhär i början, summan varierar men alltid under 15tkr i månaden. Jag är fortfarande med i Unionens a-kassa som jag gick med i när jag var anställd, och undrar om det är någon poäng med det, nu när jag ändå tar ut en så liten lön? Känns mest som ett falsk känsla av säkerhet, tillför det någ...

Kategori: Allmänt

Företagsbil - vad tycker skatteverket?

Hej,

Jag har för avsikt att inom kort köpa en begagnad bil till mitt AB. Bilen kommer att vara en ren företagsbil, dvs ej tjänstebil. Bilen kommer att vara av typen "vanlig kombi" med logga på och kommer endast att användas i företaget, inga privata mil. Givetvis förs en mycket noggrann körjournal. Privat har familjen en annan bil som kommer...

Bokföring semesterlön

Hej,

Har en visstidsanställd som får timlön där vi har avtalat att semesterersättning ingår.

Min fråga är om jag ska bokföra hela lönen på lönekontot eller om jag ska bokföra den del av timlönen som är semesterersättning på semesterlönekontot?

Någon som vet?

Tack på förhand!
Mvh
Anna

Bokföring av inköp av tjänster?

Hej

Mitt AB betalade en konferens faktura bestående av logi och mat (både 12% och 25% moms således). Hur bokför jag detta på korrekt sätt? Jag kommer fakturera kunden på hela beloppet. Tänkte göra det i form av ett utlägg på nästa faktura.

Kan det bli rätt att använda
D4425
D2641
K2440

Tacksam för tips & hjälp!

Mobiltelefoni

Hej, jag håller på att starta upp en enskild firma. Vill få tips på billigaste mobtele operatör. Månadskostnad hur många minuter ant sms mms åså vidare. Har en bra telefon så det gäller bara abonemang.

MVH
Tommy Malmander

Kategori: Inköp

Parti Bambustrumpor

100par bambustrumpor av högsta kvalitet , dam och herrstorlek , svart vit och grå.
1200kr + moms

mvh

torvald_farebo(at)yahoo.se

Kategori: Till salu

Rabatthäfte - Har kört fast

Hej alla snillen!

Jag håller på att starta upp ett rabatthäfte i mindre skala som ett litet hobbyprojekt och har fastnat i upplägget.

Normalt trycker man upp kanske 1000 häften och säljer dessa under tre månader men av jag märkt när jag frågat runt drar sig företagen för att låsa upp sig på 1000 erbjudanden, och därför vill jag iställ...

Kategori: Affärsidéer

Ska man ha en "köp"-knapp eller "lägg till i varukog"-knapp?

Läste en artikel förut om att en "KÖP" knapp bidrar till högre försäljning än en "Lägg till i varukorg" knapp. Någon som har personliga erfarenheter?

Vad har ni i era butiker?

Kategori: E-handel

Avtal mellan leverantör och butik

Har en liten fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på.
Brukar det skrivas något avtal mellan leverantör/grossist och butik?
Hur brukar då ett sådant avtal se ut?

Tack på förhand!

Kategori: Inköp