När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har som avsikt att starta någon form av moder-/holding-/investmentbolag med främsta avsikt att få en så effektiv hantering av mina verksamheter.
Idag ser det ut så här:
Säljer konsulttjänster som enmansföretagare via enskild firma. Detta är min heltidssyssla. Omsätter ca 700.000 och har mycket små fasta kostnader.
Vid sidan av detta så investerar jag en del i onoterade bolag, valutahandel mm.
Då mina investeringar sker privat så vill jag gärna flytta över dessa i ett bolag där jag kan återinvestera avkastning, utedelning etc. från mina investeringar utan att skatta som privatperson. Dessutom vill jag kunna dra av mina kostnader jag har i samband med mina investeringsaktiviteter (resor till bolagen jag ämnar investera i etc.) För vad jag förstår så kan jag inte bedriva sådan verksamhet via enskild firma eller? Är det möjligt att flytta in mina investeringar i ett AB eller annat alternativ? Jag ser att det samtidigt kan vara önskvärt att kunna föra över medel från min huvudverksamhet till investeringsbolaget och på så sätt kunna investera för obeskattade medel.
Frågan är då om jag skulle starta ett AB (holdingbolag eller vad man nu skulle kalla det) och sen driva två dotterbolag, ett som driver konsultverksamhet och ett investmentbolag.
Jag har även tankar på att starta upp andra verksamheter tillsammans med andra delägare och då borde jag kunna äga min andel av sådana verksamheter via investmentbolaget.
Vad tror ni om detta? Bra eller dåligt? Andra alternativ?
Någon som har lite mer reell erfarenhet av upplägg med ett eller flera bolag som i sin tur ägs av ett investmentbolag/moderbolag?[br][br]Visst är det så att det räcker med aktiekapital i ett bolag som moderbolaget i sin tur äger eller krävs det två aktiekapital? Det ger en viss skillnad i så fall.[br][br]Tacksam för svar![br][br]Mvh Gustav[br][br]
Bara i enklare form. Varje bolag har ett eget aktiekapital, men i dotterbolaget är det ju moderbolaget som köpt aktierna, inte du med privat skattade pengar.
Att investera i Lettland är just nu mycket förmånligt om man känner att skattetrycket i Sverige är för högt. Men det krävs en del parametrar för att det ska fungera.
[quote="lars arenander" post=37959]Att investera i Lettland är just nu mycket förmånligt om man känner att skattetrycket i Sverige är för högt. Men det krävs en del parametrar för att det ska fungera.[/quote]
Kan du utveckla detta?
Med vänlig hälsning, Gustav
Det som brukar krävas i första hand för att det ska vara riktigt bra är att man är bosatt utanför Sverige och alltså inte behöver betala skatten i Sverige...
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.