Senaste inläggen

Hur bokföra försäljning av mobiltelefon?

Hur bokföra försäljning av mobiltelefon, som jag köpt in från en privatperson?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lova att inte skratta!

Hej.
Jag och en vän brinner för att tillverka smycken och självklart vill vi få ut dem på marknaden.
Vi har många ideer, men vet inte hur vi ska komma igång.
Hur gör vi?
Som vi läst oss till så sker den mesta tillverkningen i Kina.
Nu måste ngn förklara hur det går till, om vi har gjort en prototyp som vi vill ha exempelvis 100 st av...

Kategori: Affärsidéer

Bokfört fel under en längre tid. Behöver hjälp för att rätta till detta.

Hej,

Jag driver en liten butik på nätet inom smått och gott.

Jag har sålt varor sedan januari, men jag tror att jag har gjort ett fel varje gång jag bokfört inom försäljning. Eftersom att jag inte får fram något vettigt ur resultatet.

Varje gång jag har bokfört en försäljning, har jag gjort följande:

Varan har kostat 200...

Vart vänder jag mig?

Nu jäklar är jag på krigsstigen.
I våras vart jag kontaktad av ett företag, vi kan väl likna dem med tex Hitta.se,
hur som, denna "annons" skulle kosta mig ca 6,000.

Säljaren övertalade mig att köpa, enda ursäkten jag har är väl att stressen var på och jag... Sak samma. Det vart ett köp helt enkelt.

Jag skickade in det matria...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföring av mikrofon för live- och studiobruk

Hej!

Jag har en enskild firma för musikproduktion.
Företaget sysslar med musikproduktion i generell mening
(låtskrivande, studioinspelningar, artistframträdanden).

Nu har jag köpt in en mikrofon som både kan användas i studion och på scen för artistframträdanden :bravo

Ska jag bokföra så här (dvs utan ingående moms)
v...

Fyra frågor

Hej tack för ett fantastiskt forum.

Jag är ganska nystartad konsult och har mitt kontor hemma, jobbar i kontoret varje dag med vissa avbrott för kundbesök och andra ärenden.

Fyra snabba frågor:

1. Vill köpa en bil till företaget som jag bara använder till jobbrelaterade resor. Kan jag det? Kommer jag att förmånsbeskattas ändå?...

Företagande.se är fantastiskt!!!!!!

Jag måste ge Företagande.se och alla dess medlemmar jättemycket beröm!!!

Det är så fantastiskt att en grupp kan ställa upp och hjälpa varandra genom goda råd. Det har varit till mycket hjälp nu när jag håller på att starta upp ett företag. Har jag haft någon undran, var det bara att kolla igenom forumet så hittade jag oftast flera kloka sva...

Kategori: Om Företagande.se

Avdrag affärslunch

Om man tar en affärslunch 2 pers så är alltså avdraget upp till 90kr per person och 60kr per person för fika.

Men hur fungerar det rent praktiskt (f-skatt, ej AB). Om jag betalar med privata pengar, kan jag då ta ut motsvarande avdragsgilla belopp från mitt företagskonto och skriva representation?

(Kvittot och förklaring läggs till bo...

Bokföring - skall transaktioner visas?

Jag inhandlar från utlandet och använder olika betalmetoder, undrar nu om man ska visa varenda betalning eller räcker det med att ha faktura på vad man betalat för och hur mycket samt fakturan som man betalat moms till tullverket?
Kort sagt, räcker det med att ha inköpskvitto på de inköpta varorna samt kopia av faktura för varorna man sålt?
<...

Kategori: Allmänt

Hur hitta tillverkare i USA?

Är på jakt efter en tillverkare av Paracord 550-lina i USA.
Jag har mejlat till USA´s ambassad och inväntar respions, men jag är så fruktansvärt otålig...
Några tips hur jag kan hitta?

Jackie

Kategori: Företagande över gränserna

Blir detta min vinst?

Hej,
har missuppfattat beräkningen på hur stor vinsten blir efter alla avdrag.
Vill någon kolla om jag räknar rätt?

500 kr Inköp exkl. moms
1000 kr försäljning exkl. moms

1000kr vinst - 500kr inköp - 200kr fraktkostnad till köpare, som jag står för - 63% (komunalskatt+egenavgift) = 111 kr?

Har jag räknat rätt el...

Att synas online

Bland det bästa jag kunde göra var att anställa någon som profilerade mig online.

Jag hade märkt, jag som har en snickarfirma, att innan när jag inte hade någon sida så kunde inte folk hitta mig om de googlade på snickeri i mitt område.

Men nu när jag finns på facebook och har en egen modern hemsida så är det lättare. Folk säger ofta...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa Resturang/Krog, nuvarande HB

Hej, jag är helt grön på området, men hade uppskattat lite tips och synpunkter.

Har just nu två jobb, ett heltidsjobb och ett helg arbete på krogen som detta gäller.

Dom nuvarande ägarna är trötta på verksamheten och vill börja med Hotellbranschen i ett annat land, och har gett mig och min arbetskamrat möjligheten att köpa stället.

Hur bokför jag pengar som kommit till skattekontot?

Har nu fått tillbaka pengar till skattekontot. I min bokföring ligger pengarna på konto 1650, hur gör jag nu?  :o

Lösa ut delägare med aktiemajoritet.

Driver tillsammans med en partner ett AB sedan 5 år tillbaka. Företaget har cirka tio anställda och vi har i dag god lönsamhet. Omsättningen uppgår till c:a 13 msek/år
Finns även en passiv delägare med i bilden som vi förvärvade våra delar i företaget av.
Den ursprungliga överenskommelsen var att denne delägare skulle finnas med i bilden i...

En annan typ av tjänsteföretag

Hej!

Jag har länge gått i tankarna kring att jag vill starta ett företag då jag vill vara egen och inte ha någon att svara för, förutom mig själv.
Det jag tidigare har kommit på kostar väldigt mycket då det krävs otroliga summor i form av reklam för att företaget öht skulle skapa några intäkter.

Men nu i dagarna har jag funderat my...

Kategori: Affärsidéer

Slopad revisor - Skv knackar på dörren?

Hur mycket större tror ni risken är att Skatteverket kommer göra revision om man registrerar ett nytt AB utan revisor?

Filibastis

Sökes: Fabrik/Tillverkare som kan producera designa mönster utskärning på papp

Hej! Som tråden beskriver söker jag någon fabrik/tillverkare (helst in EU, i Sverige går även jätte bra!) som kan producera special designade "mönster" utskärt från olika typer av pappkartonger. Sakerna i sig är platta (2D) så det är inga avancerade utskärningar som krävs!

Så, känner du till någon fabrik eller distributör som kan ordna detta...

Kategori: Söker/eftersöker

Bosatt i Sverige - Registrera företaget i utlandet?

Ännu en fråga ploppade upp i huvudet när jag bläddrade runt på detta underbara forum!
Jag kom att tänka på om det är möjligt att starta eller flytta sin verksamhet till utlandet om man är bosatt i Sverige? För att slippa de höga skattekostnaderna som nu är 63% för min del.

Jag driver en webbutik och når därför mina kunder på samma sätt oa...

Hjälp - företagsnamn

Nu jäklar, dags att starta verksamhet nr 2.
Mkt spännande, men när det kommer till företagsnamn är det stiltje...

Verksamheten ska hur som helst pyssla med att importera en lina/rep kallad Paracord (användes av bl.a USA´s armé, men är nu också mkt populär hos friluftsfolk m.fl.). Ska sedan säljas vidare till både privatpersoner och föret...