Senaste inläggen

Hjälp!! Ska man ta moms från köpare utanför eu?

Jag säljer varoor som jag betalar moms för då jag importerar, när jag säljer varorna har jag räknat in momsen i priset.

Jag undrar nu, när jag säljer till ngn utanför eu som får betala moms när de hämtar ut paketet, ska jag sälja varan utan moms till dom?
Jag förlorar ju på det eftersom jag ej får tillbaks momsen då för det dom betalar i...

Kategori: Allmänt

Driva Fastighet

Hej!

Jag har ett flertal kommit ikontakt med att köpa fastighet, men det har aldrig blivit av. Nu är det närma, men har en del funderingar..

Hur ska jag driva det? Handelsbolag är tänkt, ett ganska litet objekt med 5-6 lägenheter. Vi är 2 personer..

Har hört att man kan driva utan att vara momsskyldig, hur fungerar det? Fördela...

Sälja ikea möbler utomlands

Om jag knallar in på Ikea i Sverige och köper möbler och prylar för låt säga 100000kr. Jag sätter det på en container och skeppar det till låt säga Thailand och starta en butik där jag säljer dessa möbler.

Är det olagligt eller har jag rätt att göra så utan att bryta mot någon lag?

Helgalen ide men nyfiken på hur det funkar.  🙂

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Varumärkesintrång?

Hej.

Har precis startat upp handelsbolag som ska sälja diverse varor.

En del varor har vi bett en fabrik i Kina köra åt oss. (vi talar om skor,väskor, frilutsliv m.m)

Jag upptäckte nu att fabriken även på uppdrag av ett internationellt företag i samma branch gjort deras varor.
Grejen är att grunddesignen hos fabriken är dens...

Om att köpa en domän!

Jag funderar på att köpa en .se domän för mitt företag.
Då kostar det omkring 99kr per år. Spelar det nån roll vart man köper sin domän och kan dom höja priset säg om 5 år?

Kategori: E-handel

Måste alla kvitton in i bokföring?

Jag tänkte inte göra nåt fuffens utan om jag köper material åt kunden och sen fakturerar exakt samma som det kostade.
Då behöver väl inte detta tas upp i bokföring? För då blir det lite enklare för mig🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

TM Bolag eller säljare med F-skatt sökes

Vi på Techsto har länge varit ute efter ett hungrigt säljbolag som
har den rätta gnistan och vill utvecklas tillsammans med oss.

Vi besitter en sajt med onormalt lite konkurrens som vi under en
period av 2 år utvecklat. Nu är Spejja.se klar och vi har lanserat.

Detta har då medfört att vi idag är i behov av ett Telemarketing

Kategori: Söker/eftersöker

Skattefrågor

Hej!

Om man har en tjänst som är momspliktig med 25% momssats. Om du då säljer en tjänst till en privatperson för 1000 kronor, momsdeklerarer jag då bort 250 kronor till skatteverket och behåller 750 kronor själv?

Om jag sagt till skatteverket att jag kommer göra 0 kronor i vinst. Så kommer dom 750 kronorna vara företagets pengar oc...

hur medd jag skatteverket om ändrad inkomst av tjänst?

Jag driver en enskild firma men är även anställd av ett företag. Har FA-skatt.

I skatte- och avgiftsanmälan fyllde jag i vad jag trodde att jag skulle ha för inkomst av tjänst under året. Man fick höfta lite.
Nu visar det sig att jag har höftat 60.000 kr för lite (har haft koll på mina lönespecar som jag fått).

Hur anmäler jag denn...

??

?????

Tillverkning av kläder

Hej. Tänkte bara höra mig för om var det är mest seriöst att tillverka kläder, Asien eller östeuropa?

Köp av företag låna pengar med liten kontantinsats

Har fått en möjlighet att köpa ett företag. Det ger en bra omsättning och har mycket bra potential inför framtiden och med minimalt med extrajobb går det öka upp omsättningen yterliggare med ca 20% utan att i princip tillföra några som helst kostnader. Det som är ett problem med företaget är att det sitter på en hel del tilgångar i form av marken d...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Import replika av designmöbler

Hej,

Hur är det egentligen med import av replika designmöbler där mönsterskyddet gått ut.

Enligt expowera, se denna länk http://www.expowera.se/mentor/foretaget/skydda_monsterskydd.htm så står det att mönster skyddet sluta att gälla efter 25 år.

Men enligt en denna sida,http://www.voga.com/se/is-it-legal/ så skyddar upphovsrätt...

Småföretagslandet Sverige

Bilden av Sverige som ett storföretagsland är djupt inpräntad hos många. Fast tittar man på hur Sveriges näringsliv faktiskt ser ut idag kunde inget vara mer fel. Faktum är att småföretagen dominerar, inte bara vad gäller antal företag.

99,4 procent är småföretag
Det finns ungefär 910 000 privata företag i Sverige. Endast 9...

Kategori: Nyheter

Skatteverket går på offensiven

Skatteverkets siffror tyder på att bara 30-35% av alla installation är gjorda och anmälda - omkring 50.000 av totalt förväntade 190.000 var anmälda per den 30/6. Båda dessa siffror reviderades och uppdaterades i förra veckan och bedöms som högst trovärdiga, nu med drygt 73.000 anmälda system per den 25/8.

Läs mer på http://www.mynewsdesk.com...

Kategori: Nyheter

Hur bokför jag inventarier i spcs?

Har fått en lista på inventarier samt deras avskrivningstid, hur bokför jag detta?  :blink

Pokeride

Hej, V har en pokeride som är väldigt unik och vi tror att det finns väldigt bra pengar i detta. VI söker person mer bra Kontaktnät inom spelare.
VI behöver 20 testspelare för detta projekt.

Kontakta för mer information

Kategori: Affärsidéer

egen uppsägning, uppsägningstid!?

Hej hej!

Hoppas någon kan ge mig svar även om detta kanske inte är rätt forum

Är på väg mot ett egetföretagande(ska bli delägare i redan existerande företag) i alla fall, jag vill avsluta min nuvarande anställning så fort jag kan för att kunna dra igång på riktigt! När jag blev "fast" på min nuvarande arbetsplats fick jag och min koll...

Kategori: HR - Personalfrågor

Hur får jag med momsen i momsrapporten? Verkar inte registreras spcs

Använder spcs och har inte lärt mig programmet så bra. Hur som helst så undrar jag hur jag ska få ut momsen i momsrapporten? När jag skrivit in levfakturorna så verkar inte det vara kopplat till momsrapporten då den bara är nollad. När jag däremot försökte att registrera levfakturorna även som verifikationer så fick jag ut momsen. Men så ska det vä...

Varumärkesskydd

Jag har drivit ett företag sedan i vintras som enskild firma. Runt årsskiftet kommer jag ombilda företaget till AB tillsammans med en kollega.

Jag planerar nu i dagarna att ansöka om ett varumärkesskydd. Kommer varumärket automatiskt följa med mig när företaget blir ett AB? Måste jag söka på nytt? Blir min kollega automatisk delägare...