När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, jag är egen företagare och tar ut en ganska liten lön såhär i början, summan varierar men alltid under 15tkr i månaden. Jag är fortfarande med i Unionens a-kassa som jag gick med i när jag var anställd, och undrar om det är någon poäng med det, nu när jag ändå tar ut en så liten lön? Känns mest som ett falsk känsla av säkerhet, tillför det något? Är ju dumt att betala en 200kr/månaden på ingenting så att säga
Så länge du har jobb tillför det inget. Jag har alltid varit med i A-kassan (för närvarande även facket, mest för att det blev billigare avgift samt ingick försäkring). Tycker det är en så liten avgift att det är värt det bara för att... även om jag inte ser någon speciellt fördel med det för närvarande.
men säg att jag i teorin inte kan ut lön ifrån företaget längre och jag står arbetslös, blir min a-kassa högre då för att jag har varit med i a kassan fast jag tagit ut så lite? Det är ju det som är frågan, påverkar den någoting i praktiken?
Tidigare var det ju så att om man stämplade in (som arbetslös) minst 1 dag innan man startade företaget så hade man kvar sin gamla a-kassa i ett år framöver om man var tvungen att lägga ner. [br][br]Sedan har jag något i bakhuvudet att denna regel ändrades i.o.m den senaste småföretagar proppen (där sjuk karensen blev 7 dagar istället för 1) och ev ökade man då gränsen till 2 år. Men det är jag inte fullt säker på. Så kolla upp. [br][br]Hans
Jag har inte varit med i A-kassan på många år, ens som anställd, så jag är kanske fel person att yttra mig. Men din kärnfråga, om det är lönsamt, måste ju ställas i relation till din situation.[br][br]Har du pengar på banken, ett billigt boende och en familj med inkomster som kan täcka upp för maten på bordet så kanske det är värt att chansa lite och inte vara med. Har du däremot barn att försörja, ett hus med en massa lån och vet att om du inte drar in en enda krona så blir det havregrynsgröt att äta och ylletröjor istället för värme i huset. Då är en A-kassa rätt bra att ha att luta sig emot om allt går åt helskotta.[br][br]Man skall veta att A-kassan har urholkats rejält de senaste tio åren. För hushåll med bara en vuxen är det inte stor skillnad mellan socialbidragsnormen och A-kassan ens om man är ensamstående. Därtill förlorar man jobbskatteavdraget, och det gör ersättningen i handen väldigt låg.