Senaste inläggen

Bil och tågersättningar

Hur bokför jag bilersättningar och tågersättningar? Jag är musiker och tar en spelning där jag får dels gage, dels tåg-eller bilreseersättning. Vid betalningsdatumet antar jag att jag bokför gaget på konto 1910 i debet och 1511 i kredit och reseersättning som 1910 i debet och 7331 i kredit för bilresor eller 3550 för tågresor (rätta mig om jag har...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bankkonto

Måste jag ha ett bankkonto i bokföringen eller räcker det med 1910(kassa)? Jag har enskild firma och rör mej på väldigt små marginaler, därför kan det vara så att jag har 0 kr på mitt bankkonto men ändå kan köpa t ex frimärken för pengar jag har i plånboken. Kassan blir ju dels pengar jag har på kontot och dels pengar jag har i plånboken. Jag har i...

Ta ut "lön" i Handelsbolag

Äntligen börjar det bli ett överskott i vårt lilla handelsbolag, hur gör man för att ta ut t.ex 10.000 i kontanter. Ska det bokföras som under eget kapital? Skatten betalas det som vanligt efter deklaration? /Ingrid

Från demonstration till affär - hur agerar jag bäst på mässan?

Jag kommer att stå på en mässa under ett antal dagar och där kunna visa upp de produkter som jag är återförsäljare för. Det kommer även att finnas en demonstrationsanläggning och av erfarenhet vet jag att den är populär att titta på och att besökare blir intreserade av produkten.

Jag har inga problem att få folk att lyssna och ta till sig pr...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Klurig bokföring för en ung nybörjare!

Hej!

Jag har en fråga som får mig att ligga sömnlös på nätterna när det kommer till bokföring och redovisning.

Först och främst vill jag berätta att jag har två stycken företag, en enskildfirma och ett AB.

Det är faktiskt mer än en fråga så jag tar dom i tur och ordning.

1. Förra året fördes av misstag in 23 000 på mi...

Mobitelefon - Dra av eller ej?

Min mobiltelefon har nu givit upp och är stendöd. Jag har rotat fram en 10 år gammal Nokia ur byrålådan, men det känns inte som en permanent lösning att ha en telefon som behöver laddas 2 gånger per dygn.

Om jag nu köper en ny mobiltelefon kontant för drygt 1 900 kronor inkl. moms, är det då helt omöjligt att dra den på företaget? Själva sam...

Kategori: Inköp

Friskvård Enskilt Företag?

Hej, jag har enskilt företag och har en faktura med Friskvård för mig själv. Som enskild företagare får man ingen friskvård så hur bokför jag fakturan?

Tacksam för guidning

hanna

Hur konterar jag det här?

Utgående moms under april, sammanlagt 120 000 kr.
Ingående moms under april, sammanlagt 73 000 kr.

Kontera momsredovisningen vid månadens slut samt överföringen till skattekonto.

Hur konterar jag det?

OBS! Frågan kommer från en Företagsekonomi B-läxa.

kinesisk affärskultur, tips?

Hej!

Har ett företag sedan 12 månader som importerar en  produkt från kina, i början så har det rört sig om 2st mindre leveranser(inte så stora pengar).

Men nu ska jag köpa en stor leverans som kommer i container. Detta innebär en rätt stor investering för min del så inget får gå fel tex "finishen" .

Så jag har tänkt att boka...

Kategori: Företagande över gränserna

Sälja till (i?) butik? Hjälp?...

Hmmm..
Nu har jag fått frågan som fått bägaren att rinna över!

Alltså, jag har fått förfrågan om att sälja / leverera till återförsäljare, och jag har fått den frågan så många gånger nu att jag faktiskt funderar på att göra slag i saken.

Men hur funkar det?
Hur gör ni?
Hur gör man, och hur skall man tänka?

Alla mina s...

Ombildning av HB till AB??

Hej,
behöver lite hjälp med vad som är bäst när man har ett HB och vill ombilda det till ett AB.

Vad anser ni är bäst? Ombilda till AB eller skapa ett nytt AB och köpa upp HB.
HB har inget lager eller lokaler utan endast tillgångar.
Någon sa till mig att varför ombilda när det inte finns något att ta över förutom pengarna.. Det var...

Min kund har gått i konkurs - vad händer med momsen?

HJÄLP! Jag bokför enligt Faktureringsmodellen och har därför redan betalt in moms för en stor faktura som jag ej kommer att få betalt för eftersom bolaget har gått i konkurs. Vad gör jag nu? Vd gäller juridiskt?

hur viktigt

Jag har en grej jag vill göra, jag tycker det är kul att sälja grejer via tradera. som en hobby.

Men jag vill importera grejer och börja sälja via tradera samt en egen webb shop.
Men man får ju inte göra det som privat person.

DÅ måste jag starta företag.

Tänkte ha så låga utgifter som möjligt.
Banktjänster och E butik.

Kategori: Affärsplanen

Lagligt starta lotteri?

Hej!

Jag har en affärsidé som liknar ett lotteri, men har ett stort frågetecken.

Är det lagligt att starta en spelsida/lotteri i Sverige?

Tacksam för svar!

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vad gäller för distrubitörer?

Vilka regler gäller för företag som Oriflame, Herbalife m.f där dom använder sig av oberoende distrubitörer.

Vilka avgifter och skatter behöver företaget respektive Den oberoende distrubitören betala?
Skall företaget betala arbetsgivaravgift?

Väldigt nyfiken

Med vänliga hälsningar
Mattias

Nya trenden på ROT-marknaden..

.. kommer att vara den s.k. crossover-trenden.
Våga ta ut svängarna och blanda det bästa från olika tidsepoker i vår rika byggnadskultur. Varför inte lite snickarglädje ihop med mexitegel.

Kategori: Off Topic

i vilken ende börjar man?

När man ska starta ett företag. vart börjar jag, med registerering? Banktjänster så som bankgiro m.m. skaffar men det när man har registrerat företaget eller innan, bokförings program, innan eller efter?

Om jag köper något för mina privata pengar, hur gör jag för att få in det i företaget?

MVh

Arrendera ett café

Vad bör jag tänka på?

Mvh Jeanette  rtfm

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Tillverkning av trikåtyger?

Jag söker en bra leverantör som kan producera trikåtyger, främst jersey. Både enfärgat, randigt och med tryckt mönster.
Helt i utlandet, danmark/tyskland/estland eller något liknande. Svenska fabriker är så dyra.

Någon som har något direkt tips, eller vet var jag ska börja leta?  :o

Kategori: Söker/eftersöker

E-mail - Fax eller telefonsamtal...?

Hej

Jag har ett tryckeri (ute på landet) som ibland har behov av att försöka skaffa lite nya kunder. Jag tycker själv att vi håller bra priser och god service och märker att de flesta företagare har intresse och behov av våra tjänster.

Det billigaste och miljövänligaste sättet enligt min mening att skicka mail med info om oss. Märker...