AB eller enskild firma

5
Hej,

Jag har precis startat en enskild firma där jag utför it-uppdrag. Det har vart en ganska bra start och jag undrar om inte jag hade tjänar på att köra med AB istället.
Denna firma är en bisyssla då jag även har en vanlig anställning.

Från mitt vanliga jobb har jag en årsinkomst på 378.000 brutto (exkl. arbetsgivaravgifter). Jag misstänker att om jag fortsätter att köra med enskild firma så kommer jag åka på statlig skatt för det mesta.
Jag räknar med att fakturera 150.000 - 500.000 / år på min sidoverksamhet.
Dock skulle det ju kunna bli 100.000:- och inte mer, och då känns det lite väl onödigt att slänga in 50.000:- i ett AB för att dra in 100.000:-. Det bästa hade ju vart att köra enskild ett tag och sen när det verkligen drar igång ombilda till AB. Men vad händer med det kapital som jag fakturerat med den enskilda friman fram tills ombildningen. Kan man föra in den i aktiebolaget, eller måste man betala arbetsgivaravgifter och skatt för detta först?

En plan är att initialt fakturera 50.000:- med min enskilda firma. Sedan använda dessa pengar som startkapital till ett AB, och starta ett AB vid sidan om. När jag registrerat mitt AB fakturerar jag från detta framöver.
Då jag har förlängt räkneskapsår behöver jag inte redovisa för min enskilda firma förrän slutet av 2011. Vid bokslutet betalar jag arbetsgivaravgift samt skatter för dessa 50.000:- och likviderar den enskilda firman.

Är detta en vettig plan?

Istället för att betala statlig skatt så skulle jag ju kunna dryga ut min vanliga lön så jag precis kommer upp i statlig, och sedan ta aktieutdelning. Resten betalar man bolagsskatt för och låter ligga i företaget.

Ett alternativ vore ju att bibehålla verksamheten i den enskilda firman, och avsätta överskottet i expansionsfond, men det kan man väl bara göra med 30% ?
1324
4
När du pratar denna lön och dessa summor så tycker jag nog att du skall dra igång ett AB med en gång. Varför harva med EF. [br][br]OK som du skriver kräver ju ett AB ett aktiekapital på 50 000:- men det är ju pengar som sedan finns kvar i ditt AB och inte äts upp. Så om du ex har en kapitalförsäkring eller ett sparande på 50 000:-  . Säg upp den. Ta ut pengarna skapa ett AB med dessa pengar som aktiekapital . Och låt sedan ditt AB sätta dom på samma sparande som tidigare. OK nu har du samma summa på banken som förvisso  är lite svårare att få ut i handen men du har ju dom kvar den dag du säljer/avvecklar ditt AB. [br][br] Fördelen med den inkomst du har är ju att du i AB't kan ta ut en aktieutdelning på ca 125 000:- . Och på denna betalar företaget först bolagsskatt på 26,3% och sedan du kapitalskatt 20 %.  [br]Men exempelvis. [br]Du har en vinst på 170 000:- i bolaget efter bokslut. På detta dras 26,3% bolagsskatt. Så då har bolaget 125 290:- kvar. [br]Detta tar du ut som utdelning. Och betalar 20 % kapitalskatt. Så i handen har du 100 232 skattat och klart. [br][br]Om du istället skall ta det som enskild och att du är 26+ år gammal.[br]170 000:- i vinst i en EF. Vid 90 dagar karens (som du ju skall ha då företaget ändå inte genererar sjukersättning med den lönen). är egenavgiften 28,41%[br]Så av vinsten har du kvar 132 388:-. Skall du sedan betala statsskatt på denna summa 20% plus kommunalskatt 32 % så försvinner ju 68 546:- i skatt. Och du har 63500 kvar istället för ca 100 000:- . Då går det fort att få ut dina 50 000:- i fickan och ändå har dom kvar i bolaget.  :bravo[br][br]Hans[br][br][br][br] [br][br][br]
2066
22
Det låter spontant som att du kan dra nytta av att ha ett AB. Jag hade lagt upp 50k direkt istället för att lägga ner arbetet på att byta senare och flytta runt pengar. Rent tekniskt går det att få en del av aktiebolagets fördelar i en enskild firma precis som du säger, men ett AB är mer upplagd för det och smidigare då du enkelt kan bestämma din lön och därmed vad du betalar skatt för samt att du kan ta ut utdelning enligt schablon utan problem i de belopp du beräknar omsätta.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Tack för svaren![br][br]Eftersom jag redan har EF och förlängt räkneskapsår, och egentligen skulle vilja avvakta ett tag till med att forma AB så man verkligen ser att det kommer in mer pengar, finns det någon möjlighet att innan mitt bokslut omvandla min enskilda firma till ett AB och räkna alla intäkter som aktiebolagets intäkter? och då slippa betala arbetsgivaravgifter och skatter för dessa.
2066
22
Ja... det borde gå att lösa. Du kan troligtvis inte få intäkterna till aktiebolaget, men med motsvarande kostnader i den enskilda firman uteblir skatterna. Kan inte säga exakt hur då jag inte gjort det själv, det kanske finns något "standardsvar". Skulle även råda dig att kolla med lämplig rådgivare inom företagsbeskattning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.