Bokföring av ersättning till frivilliga

2
Hej!
Nykomling på forumet. Börjar med en klurig fråga:
Jag driver enskild firma och har genomfört en utställning på ett museum. Under utställningen hade jag flera personer som hjälpte till och dessa fick ersättning av firman i form av boende, mat och resor (hyra av hus under en månad, flygresor och lokaltrafik, lunch varje dag). Hur bokför jag nu detta? Jag har funderat på kostnadsersättningar och förmåner, övriga personalkostnader, personalrepresentation och dyl, men ser man frivilliga som personal?

Tacksam för tips av någon vänlig själ som inte ser på idol eller vad det nu visas på TV ikväll  ;D
632
3
Det blir ganska konstigt att bjuda dem på detta när de inte får någon lön. [br][br]Fick de ersättning utbetald utan att visa upp specifika kvitton är det ju bara traktamenten du kan betala ut...[br][br]Lite klurigt är detta, känns inte som ett ultimat upplägg...
2
Tack för ditt snabba svar! [br][br]Lite klurigt som jag misstänkte...[br][br]Om jag förklarar upplägget mer i detalj så kanske det blir enklare att lösa:[br]I min budget för utställningen så framgick det att x kr skulle gå till uppehälle, mat och resor för de inbjudna personerna. Museet betalade ut detta i en klumpsumma och jag fick själv ansvaret för pengarna. Jag har självklart kvitton för alla resor, luncherna åts gemensamt och betalades med företagskortet, boendet lika så. Projektet varade en månad, så detta var ett tillfälligt upplägg som nu är över. Det slog mig när jag skulle bokföra en resekostnad som inte var min egen, utan en av de som hjälpte till. Normalt skulle jag bokföra den på konto 5800 som en resekostnad och kreditera 2018 som är mitt företagskonto. Kanske är det ändå så jag ska göra, eftersom det inte rör dig om kostnader för anställda? [br]När jag sedan kommer till luncherna som jag betalade för ca 10 personer varje dag, skulle man kunna ta det som en övrig kostnad för företaget? För någon internrepresentation handlar det ju inte om. [br][br]Om du har ytterligare någon tanke om hur jag skulle kunna lösa det så är jag ytterst tacksam för din hjälp!
394
1
Ja här finns en del att fundera över. Att det blir ett slags "anställningsförhållande" med den frivilliga personalen tror jag är klart.[br][br]Ett klipp från Försäkringskassans handbok om pensionsgrundande inkomst:[br][br][i]Uppdragsersättning[br][br]Ersättning i pengar eller annan skattepliktig förmån för utfört arbete,[br](dock inte pension) samt tillfällig förvärvsinkomst av verksamhet som[br]inte bedrivs självständigt är enligt 2 kap. 3 § LIP pensionsgrundande[br]som inkomst av anställning.[u] Det gäller även om mottagaren inte är[br]anställd hos den som utger ersättningen.[/u] Den som har utfört arbetet[br]likställs i sådana fall med en arbetstagare och den som betalat ut[br]ersättningen med en arbetsgivare. Detta, som [u]brukar kallas det[br]utvidgade arbetsgivarbegreppet[/u], innebär att om någon utfört ett arbete[br]åt en arbets-/uppdragsgivare och erhåller betalningen från någon annan[br]än den som arbetet utförts åt så är det utbetalaren av ersättningen som[br]ska anses som arbetsgivare.[/i][br][br]Om du ska få göra avdrag för dessa personalkostnader måste också deras förmåner (lunch och logi) förmånsbeskattas (arbetsgivaravgifter etc). Dock har anställda som får traktamente rätt att göra avdrag för ökade levnadskostnader vid tjänsteresor. Av förenklingsskäl får arbetsgivaren skattefritt betala ut ett belopp som skulle vara avdragsgillt för den anställde (s k tyst kvittning).[br][br]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.